Wat is er nieuw

Twijgen/takjes in aquarium

Esox lucius

Member
Lid geworden
15 februari 2020
Leeftijd
60
In mijn Superfish 50L zwemmen 3 dwerg knorgouramie’s (Trichopsis pumila) en 2 Pangio’s (semicincta en oblonga). Nu wil ik het bakje een ‘black water’ uiterlijk geven. Heb er al een stukje mopanihout in liggen. Verder nog wat beuken- en Cathappablad en elzenproppen.
Het water is nu licht bruinig gekleurd waardoor de Knorretjes er in mijn ogen nog mooier uitzien! 😍
Hier komt mijn vraag: kan ik ook enige elzentakjes/twijgjes toevoegen of zijn deze slecht voor de kwaliteit van het water? Kan ik misschien beter een ander soort gebruiken, beukentakjes ofzo?

Die kan je, voor zover mij bekend is, prima toevoegen.
Er zijn een aantal soorten takken die, in bepaalde hoeveelheid, schadelijk kunnen zijn voor dieren.
Ik ben een aantal jaren geleden begonnen met het toevoegen van bladeren en hout afkomstig van buiten (bos en tuin etc.) Aanvankelijk zocht ik steeds op welke bladeren en takken reeds getest en goedgekeurd waren. Maar naarmate de lijst steeds langer werd omdat mensen steeds nieuwe bladeren en takken uitprobeerden, ben ik zelf gaan testen.
Ik voeg nu van verschillende boomsoorten (eik, kastanje, beuk, wilg etc.) twijgjes en bladeren toe. Vuistregel is wel dat je de takken eerst laat drogen, dit duurt wel een maand of langer afhankelijk van hoe droog het is in de ruimte waar je de takken laat drogen.

Bedankt voor je antwoord!
Dan ga ik meteen wat mooie takjes knippen zodat ik ze na het drogen toe kan voegen... 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan