Twinstar C-line met TC420

Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
36
Locatie
Heerlen
Beste leden,

In het verleden heb ik LED-strips gekoppeld aan een TC420. De controlle die me dit gaf over de verlichting is me erg goed bevallen. Hoewel de LED-strips niet onaardig waren, wilde ik dit keer voor een open aquarium gaan met een 'echte aquariumlamp'. Ik heb uiteindelijk de Twinstar C-line (450) gekocht. Ik heb hier toen een kleine 'programmeerbare dimmer' bij besteld (link). Deze zou een zonsopkomst en ondergang moeten kunnen simuleren, maar in de praktijk lijkt het niets op wat de TC420 met de LED-strips kon.

Ik heb de TC420 er eens bij gepakt om te kijken of het niet mogelijk is om deze te verbinden aan de Twinstar, maar (met mijn niet bestaande kennis over verlichting of elektronica) kwam ik er al snel achter dat ik die niet 1,2,3 kon insteken en het dan zou werken. Ik heb eens op internet rond gezocht om te kijken of ik daar wijzer van zou worden, er is iemand die op dit forum die zegt dat het hem gelukt is, maar het gaat vervolgens vooral over het koppelen van de TC420 met de computer (dat deel lukt me dan weer wel..).
Is het volgens jullie uberhaubt wel mogelijk om de TC420 met een Twinstar C-line te verbinden? En als dat kan, wat heb ik hier dan voor nodig, wie zou mij verder kunnen helpen? Alvast bedankt voor het meedenken en de hulp (y)

Hieronder nog even de foto's voor de volledigheid.
De dimmer die geen zonsopkomst of ondergang kan simuleren...
Dimmer.jpg

TC420
TC-420.jpg


En de Twinstar C-line 450
Twinstar C-line.jpg
 
Ik weet niet of kan, maar waarom stel je de vraag niet aan de verkoper van je Twinstar?
 
Ik vermoed dat je de Twinstar m.b.v. van een DC Connector kabel kunt aansluiten op de TC420. Ik had een soortgelijke ervaring met een lamp van Aquatlantis (Easyled). Daar had ik ook een programmeerbare dimmer bij (easy led control 1 plus) waarvan de mogelijkheden mij tegenvielen. Daarom heb ik mijn lamp inmiddels aangesloten op een TC420. Informatie hierover heb ik gevonden op dit forum. Nu gaat het licht in de ochtend aan en blijft het enkele uren branden op 20%. In de middag laat ik de intensiteit langzaam faden naar 80% en in de avond weer terugfaden naar 10% waar ik dat zo nog enkele uren laat branden en later op de avond gaat de intensiteit terug naar 0.

Het nadeel in vergelijking met RGB ledstrips is dat ik alleen kan dimmen. Ik kan de kleuren rood, groen en blauw dus niet onafhankelijk aansturen. Bij RGB ledstrips kan dat wel in combi met de TC.

Zoals RobertDJ stelt zou je aan de verkoper of fabrikant van Twinstar kunnen vragen of het mogelijk is om de lamp op meerdere kanalen aan te sturen.

Bij mijn lamp is dat niet mogelijk. Daarom ben ik van plan om er een RGB ledstrip bij de plaatsen om op deze manier nog een beetje te kunnen variëren met kleur. In eerste instantie 'voor het oog' en (nog) niet voor de planten.

mvg, Ted
 
Heb even gekeken op de website van Twinstar. De '450' (versie CC en CA) werken op een spanning van 12V en trekken een stroom van 3A. De TC420 kan werken met 12V en de max stroomsterkte is 4 of 5A per kanaal. Dat is ruim voldoende.
 
Zou denk ik gewoon de draden strippen en kijken wat je hebt.
Multimeter erbij en je kan + van - onderscheiden mocht de kleurcodering niet kloppen
 
Terug
Bovenaan