Wat is er nieuw

Tylo slakken??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ellie7
  • Startdatum Startdatum
E

Ellie7

Guest
Ben helemaal niet bekend met slakken, maar zag ze en ben wel gecharmeerd van ze.Dus even een vraagje over deze slakkensoort. Vind ze erg mooi, maar kunnen de verschilllende soorten gewoon bij elkaar, dus ik noem maar een voorbeeld, van elke variant 1 en die bij elkaar doen, of moet je echt van elke variant 2 nemen.
En ik kan ook niet vinden hoe groot ze nu eigenlijk worden, behalve de mini dan.
En wat eten ze?

groetjes

Ellie.

Ik heb zes verschillende slakken in in mijn bak, geen enkel probleem. Hier eten ze alg en ruimen ze resten op. Verdiep je voor de lol eens echt in het nut van slakken, je zult versteld staan.

Ja, je kunt allemaal verschillende nemen, dat levert geen problemen op.

Of het wenselijk is, dat ligt gecompliceerder;
Of het verschillende soorten, of ondersoorten zijn, daarover verschillen de meningen. Sommigen kunnen kruisen, sommigen niet. En of ze elkaar als goed gezelschap zien, dat valt daar waarschijnlijk mee samen.
Zelf zal ik er daarom altijd drie nemen van de variant die je het mooist vindt.

De meesten kunnen best groot worden, tot 10 cm, maar dat haal je meestal niet.

Denk eraan dat ze best warm willen. En dat sommigen vrij hard water wensen. (en geen van allen te zacht water)

Info kun je vinden bij chrisgarnalenshop.nl

Ik heb ze ook door elkaar hier hoor. Hier zijn ze zo rond de 7-8cm maximaal.
Ze willen graag een hoge ph en kh en een temp van rond de 24-25 graden.

Zijn mooie slakken welke niet snel voortplanten en graag in de bodem wroeten.

Enige nadeel wat ik zelf ervaren heb is dat mijn blyxa japonica plantjes wel erg in de smaak vielen. Oftewel de volgende dag waren deze op een aantal blaadjes na verdwenen 🙂 (was hier ook het enige wat opgegeten werd aan planten)

Rest staat hier boven eigenlijk al... aanrader dus!

Hou tylo's nu een paar jaar en ze doen het nog steeds goed. Idd, 1-2 jongen per keer aan reproductie. Doch ik hou ze hier gewoon op kamertemperatuur en dat gaat prima zo.

Ik hou ze samen met de rio solimoes wildguppen.

Ik had deze week in de Tylo bak een plantje gezet en binnen 1 dag was die bij de wortels afgevreten en dreef aan het oppervlak. Af en toe lusten ze dus wel degelijk een plantje.
Ik heb in de bak een zandbodem met enkel wat hout.

Tylo zijn bij mij dol op het doorknagen van de stengels van 'stengelplanten'. Cabomba e.d. drijft bij mij binnen de kortste keren ook boven in de bak.

Zover ik weet kunnen ze een lagere temperatuur wel aan, maar zijn ze dan een stuk minder actief.

Gooi bij mijn tylo's enkel wat afvalblad bij in om ze rustig te houden. Verder enkel drijfplanten in die bak. Die worden dan verder wel met rust gelaten. Maar het klopt... zodra ik een plantje in of op de bodem zet dan is het ook hier wel jammer van het plantje.

Alexej zei:
Zover ik weet kunnen ze een lagere temperatuur wel aan, maar zijn ze dan een stuk minder actief.
Ligt er maar net aan welke soort je hebt. Over 'ze' spreken is lastig, want er zijn soorten uit de grote, warme meren, maar ook uit de koelere bergstroompjes naar die meren toe. En van die laatste is het dan helemaal niet gek dat ze koeler ook goed doen (misschien wel beter!), terwijl de eersten het er wel inderdaad lastig mee kunnen hebben. De eerste beschreven Tylomelania soort, T. perfecta, is bijvoorbeeld een soortje uit de rivieren. De T. gemmifera is er eentje uit de meren.

Het zal denk ik ook wel van de soort afhangen. Echter lees ik bij de meest gangbare soorten op de site van Chrisgarnalenshop wel dat ze graag minimaal 24 graden hebben. Maar er zullen ongetwijfeld veel meer soorten te vinden zijn.

3 verschillende "Poso's" maarliefst. Ja, dus, en?
Welke Poso dan? Zijn we er ons van bewust dat er op Sulawesi een Poso meer en een Poso rivier is? Zie bovengenoemde generieke verschillen.

Ik heb geprobeerd te zoeken naar meer info waar de verschillende slakken vandaan komen, maar dat blijkt verdraaid moeilijk. Er lijkt een hoop onbekend te zijn. Heb jij een goede infobron voor mij Ivo? (want je verhaal lijkt mij heel aannemelijk)
Ik wil nu wel weten waar mijn slakken vandaan komen 🙂

Oef, dat is een hoop info 🙂
Moet ik binnenkort maar eens de tijd voor vrij maken... wel erg interessant.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan