Tylomelania


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
119,704
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Van deze slakken heb ik er een flink aantal in een 40 liter zitten hier met eigenlijk enkel hout. Ik voer ze 3x per week algentabletten, slakkenkorrels en af en toe wat sla of Nori.
Nu heb ik weer eens geprobeerd er wat plantjes bij te zetten en had wat Vallisneria over. Nou na 24 uur waren die allemaal aangevreten en dreven er overal stukjes blad. Zijn er meer leden die de ervaring hebben dat deze slakken de planten aanvreten?
Ik heb het al eens eerder geprobeerd en toen hetzelfde ondervonden.
 
Dat artikel heb ik al eens gelezen maar daar zie ik niets over het opeten van de aquariumplanten. Ik heb het nu voor de tweede maal geprobeerd maar wederom zien ze de planten als snacks. Hier planten ze zich behoorlijk veel voort en momenteel heb ik dan ook vrij veel kleintjes al rondkruipen.
 
Deze slak staat niet bekend als planteneter, maar ik zou het er toch niet op wagen om deze in een beplantte bak te zetten ;)
 
Nee dat dacht ik ook al en volgens mij zijn er ook leden die ze in een bak met planten houden. Daarom bevreemd het me ook zo en heb ik dit topic geopend.
Gister dreven de bladeren van de Vallisneria in kleine stukjes aan het oppervlak en diverse slakken zag je op de boden zitten te snoepen van delen:(
 
Een lastige hoor, dan zul je er achter moeten komen welke planten ze wel en welke dat ze niet als een krop sla zien.
 
Haha, ja dat kan ook maar ja ik heb ze al wel 5 jaar denk ik en altijd zonder planten dus. Toch wilde ik eens weten of er meer leden deze ervaring hebben.

Ik heb er overigens 2 van zo n 2 cm in een bakje van 25 liter gedaan en daar kan ik geen aangevreten blad ontdekken dus misschien doen ze het pas op volwassen leeftijd.
 
Als vallisneria het niet overleeft... is juist een hele stevige plant.

Wellicht dat anubias een kans maakt?
 
Ja laat ik die net niet zo leuk vinden:D:D. Ach ik heb het met een stukje hout ingericht en dat is ook niet het probleem maar ik wilde eens weten of er meer een gelijke ervaring hebben.
 
Hi Jessica, zie dat je post al wat ouder is.
hier heb ik ze ook in mijn bak maar ervaar helemaal geen planten die aangegeten worden. Kijk eens in mijn album om te zien welke planten ik er allemaal in heb staan
 
Het vreemde is dat ik nu ook in een 30 liter bakje een aantal kleine Tylo s heb gedaan en daar zie ik het ook niet. Dus waarom ze het in de Aqua 40 doen blijft een raadsel.
 
Ik heb een 10-tal tylo's in een 60L bak samen met nog wat garnalen. Hier heb ik ook planten in, waaronder wat cryptos en javavaren. Mijn tylo's komen eigenlijk niet aan de planten. Ik hoor iedereen er over maar de mijne zijn blijkbaar heel braaf. Alhoewel, laatst heb ik er een rode lotus bij in gedaan, en een paar dagen later was de hele knol weg en dreven alle blaadjes los van elkaar rond. Dat lustten ze toch wel graag :p
 
Ik had er 3 in een kleiner bakje gedaan en dat ging goed maar nu ze groter worden eten ze wel weer de Vallisneria op en die dreven vanmorgen allemaal netjes afgeknabbeld aan het oppervlak. Ze hebben zo te zien wel een bepaalde voorkeur.
 

Terug
Bovenaan