Tylomelania


B

Black Kiwi

Guest
Ik ben bezig een 40 liter garnalenaquarium op te starten (link staat in mijn handtekening). Na redelijk wat inlezen - ben ik hem gisteren voor het eerst in het echt tegen gekomen - en ik vind ze nog steeds interessant.

De vraag is dus: kan het in mijn aquarium?
De bronnen verschillen nogal qua mening over sommige onderwerpen...dus ervaringen zijn gewenst ;)

*Bewoners: enkel dwerggarnalen + (tylo)slakken. Moet kunnen denk ik.
*Ondergrond: 1-2mm afgeronde garnalen kiezel (Dennerle)...ik lees dat ze op grind niet goed vooruit komen..geldt dat ook voor mijn ondergrond?
*Inhoud: er zit VEEL hout in het aquarium - volgens mij een pluspunt.
*Temperatuur: ik moet naar +/- 26c voor Tylo's? Qua planten en garnalen kan dat wel.
*pH: ik zit op 7,2, volgens mij netjes voor Tylo's?
*Formaat: ik heb 40 liter (bruto) maar lees erg wisselende verhalen of dat voldoende is voor bijvoorbeeld 2 Tylo's...de ene site zegt '10 liter per slak' en de andere '60 liter is het uiterste minimum'.

Verder nog een vraag: is het mogelijk om twee verschillende typen te kiezen, of geeft dat problemen? Bijvoorbeeld een Orange Poso + Faunus Bicolor?
 
Tylo's kruipen vooral over de bodem en minder over planten en hout. Jouw bakje heeft een erg klein bodemoppervlak dus ik zou niet voor de soorten gaan die 5+ cm. worden. Die kunnen dan eigenlijk hun kont niet keren. Mini-tylomelania's kunnen wel. Die hoeven ook niet zo warm.

Mijn Tylo's kwamen moeilijk vooruit op grind. Ook graven ze zich graag in, wat bij grind lastiger gaat.
 
Had gelezen dat er ook soorten Tylo's waren die erg blij werden van hout, maar natuurlijk geen info welk soort dat is. Mijn bodemoppervlakte is inderdaad niet groot, dus een 5cm slak is dan best groot. Kruipen ze ook niet over het glas?

Verder vind ik het wel lastig om de kleine soorten te vinden: de vrij populaire Orange en Yellow rabbit kom ik tegen met 'max 4cm' maar men geeft ze soms ook 'bijna 10cm'.

Ik heb al een mini gezien bij een webshop, max 2,5cm.

Nog tips met betrekking tot pH / temp / samen met dwerggarnalen?
 
26 graden kan wel met de meeste dwerggarnalen maar ze kweken dan wel sneller en heeft als nadeel dat ze korter leven dus is misschien wel handig om te weten.
Sulawesi garnalen zoals de kardinalen moeten juist rond die temperatuur zitten dus is misschien een betere optie als je graag garnalen en Tylo's in je bakje hebt.
Ze zijn wel iets moeilijker zoals je weet maar zal je wel lukken hoor.
 
ik heb de Aqua 40 en ook met de gewone tylo s. De Poso yellow en orange.
ik heb ze op zo n 24 graden en er ook een stuk hout in en ze zitten daar erg graag op en schrapen het hout er graag af.
Zie ook in mn onderschrift het foto album waar je ze wel bij ziet staan.
Wil prima hoor in zo n bakje. Echt lange afstanden kruipen ze ook weer niet hoor. Ligt ook een beetje aan de soort.
 
Ik heb ook een Tylo en die zie ik soms dagen niet en dan ineens weer wel. Ik vind het een geweldig beestje en ik baal ook eigenlijk dat hij alleen is. Maar heb nog geen anderen gezien in de lfs bij mij in de buurt. Via inernet bestellen vind ik een beetje eng eigenlijk. Hij eet graag mee van de groente die ik in de bak doe voor de appels en Ancistrus. Hij zit ook regelmatig helemaal boven in de bak, even boven het water spieken.
 
Shortysfishies zei:
Ik heb ook een Tylo en die zie ik soms dagen niet en dan ineens weer wel. Ik vind het een geweldig beestje en ik baal ook eigenlijk dat hij alleen is. Maar heb nog geen anderen gezien in de lfs bij mij in de buurt. Via inernet bestellen vind ik een beetje eng eigenlijk. Hij eet graag mee van de groente die ik in de bak doe voor de appels en Ancistrus. Hij zit ook regelmatig helemaal boven in de bak, even boven het water spieken.
Ze zijn in ieder geval te vinden in Nieuwegein, maar dan zit je al op �7 voor een kleintje. Kan me voorstellen dat je er geen per post wil ontvangen, het blijven wel dieren. Maar, zover ik heb gelezen, is een 2e erbij wel een must qua gezelschap.
 
Seabait zei:
26 graden kan wel met de meeste dwerggarnalen maar ze kweken dan wel sneller en heeft als nadeel dat ze korter leven dus is misschien wel handig om te weten.
Sulawesi garnalen zoals de kardinalen moeten juist rond die temperatuur zitten dus is misschien een betere optie als je graag garnalen en Tylo's in je bakje hebt.
Ze zijn wel iets moeilijker zoals je weet maar zal je wel lukken hoor.
Ja qua omgeving en wensen/eissen zouden de kardinaalgarnalen er perfect bij passen. Maar ik zie mij zelf niet als een expert..
 
jessicapilon zei:
ik heb de Aqua 40 en ook met de gewone tylo s. De Poso yellow en orange.
ik heb ze op zo n 24 graden en er ook een stuk hout in en ze zitten daar erg graag op en schrapen het hout er graag af.
Zie ook in mn onderschrift het foto album waar je ze wel bij ziet staan.
Wil prima hoor in zo n bakje. Echt lange afstanden kruipen ze ook weer niet hoor. Ligt ook een beetje aan de soort.
Nu heb ik een zere vinger dankzij het scrollen door al die foto's :D
Maar het is dus een speciaalbakje bij jou? Het lijkt er op dat ze zich dus ook actief ingraven in het zand.
 
Black Kiwi zei:
Ja qua omgeving en wensen/eissen zouden de kardinaalgarnalen er perfect bij passen. Maar ik zie mij zelf niet als een expert..

Expert valt ook wel mee hoor,komt ook vaak wat geluk bij kijken met garnalen.
Sommige doen alles via het boekje en lukt het totaal niet en andere doen niks bijzonders en kweekt het als een gek bv.
Met regelmaat dezelfde niet te grote hoeveelheid verversen met een zo klein mogelijk temperatuurverschil.
 
Black Kiwi zei:
Shortysfishies zei:
Ik heb ook een Tylo en die zie ik soms dagen niet en dan ineens weer wel. Ik vind het een geweldig beestje en ik baal ook eigenlijk dat hij alleen is. Maar heb nog geen anderen gezien in de lfs bij mij in de buurt. Via inernet bestellen vind ik een beetje eng eigenlijk. Hij eet graag mee van de groente die ik in de bak doe voor de appels en Ancistrus. Hij zit ook regelmatig helemaal boven in de bak, even boven het water spieken.
Ze zijn in ieder geval te vinden in Nieuwegein, maar dan zit je al op �7 voor een kleintje. Kan me voorstellen dat je er geen per post wil ontvangen, het blijven wel dieren. Maar, zover ik heb gelezen, is een 2e erbij wel een must qua gezelschap.

Die van mij kostte toen nog geen 3 euro...... Ik ga regelmatig kijken of ze er weer hebben, misschien dat ik de volgende keer gewoon vraag of ze er kunnen bestellen. Hij is te grappig om alleen te blijven haha
 
Man, wat had ik een geluk vandaag! Ik ging naar de LFS, hoofdzakelijk om garnalenvoer. Kan het dan niet laten toch even bij de visjes te kijken, ook al ben ik niet van plan nog wat aan te schaffen. Zat daar toch nog 1 Tylo! Een groene! Die ging natuurlijk wel mee. Ik heb hem in de bak gedaan en het leuke is, ze zochten elkaar gelijk op. Nu liggen ze tegen elkaar aan, bijna ontroerend om te zien haha. Dus nu heb ik een oranje en groene. Bijna een stoplicht ;-).
 
Shortysfishies zei:
Man, wat had ik een geluk vandaag! Ik ging naar de LFS, hoofdzakelijk om garnalenvoer. Kan het dan niet laten toch even bij de visjes te kijken, ook al ben ik niet van plan nog wat aan te schaffen. Zat daar toch nog 1 Tylo! Een groene! Die ging natuurlijk wel mee. Ik heb hem in de bak gedaan en het leuke is, ze zochten elkaar gelijk op. Nu liggen ze tegen elkaar aan, bijna ontroerend om te zien haha. Dus nu heb ik een oranje en groene. Bijna een stoplicht ;-).
Nice! Een groene? Heb je daar een foto van?
 
Je kunt ze bestellen via chrisgarnalenshop. Deze heeft diverse soorten en ook niet duur. Ik heb daar al 2x besteld en zonder problemen hoor.
 
jessicapilon zei:
Je kunt ze bestellen via chrisgarnalenshop. Deze heeft diverse soorten en ook niet duur. Ik heb daar al 2x besteld en zonder problemen hoor.
[color:#339999]Ik ben iets minder fan... [/color]
 
xucYN4g8HPNbCfaf-7uyJ9n2E8jyxQ_E.jpeg


Hier zat hij nog in de bak van de LFS.

Hij is nog niet heel actief, maar ik heb goede hoop.
 
Ow ok.... Ik vind hem eerlijk gezegd niet echt geel.... en op de foto is hij ook bleker dan in het echt. Maar ik geloof je gelijk hoor haha.
 
Helaas is mijn nieuwe Tylo niet meer onder ons. Ik snap er niks van. De andere schuifelt nog lekker door de bak, maar de nieuwe ligt al dagen op dezelfde plek en het lijkt alsof het huisje leeg is.... :(
 
Roep niet te hard dat hij dood is hoor. Hij kan teruggetrokken in het huisje zitten. Ik zou even een paardagen afwachten en anders na enige dagen aan het huis ruiken of het ook stinkt. Ik heb ook weleens een slak waarvan je denkt dat die dood is en de volgende dag kruipt hij dan toch weer.
 
Ik heb inmiddels 3 Tylo's rondlopen.

2x Orange en 1x Yellow.

Allen ongeveer 4cm. Ze komen behoorlijk goed vooruit op het grind, en de gele graaft zich ook in (komt niet heel ver, maar toch). Vind ze prachtig om te zien, de Orange is nog n�t iets extremer/buitenaards dan de Yellow.

Heb gekozen voor Dennerle Crusta Gran Baby als voer. Dit is fijn poeder met veel spirulina en alg. Het dwarrelt dus overal door het aquarium heen, zodat de Tylo's mooi mogen zoeken.
Ik heb ook al wel een alg-tabletje geprobeerd, maar dan zitten daar vooral poelslakjes op (en ik haat poelslakjes dus wil ze ook niet extra voeren).
 

Terug
Bovenaan