Wat is er nieuw

uit de natuur

  • Onderwerp starter Onderwerp starter mss
  • Startdatum Startdatum
M

mss

Guest
Hallo,

Ik zit op wat verschillende fora uit verschillende landen. Wat mij altijd opvalt is dat wij enorm voorzichtig zijn met wat we in onze bak doen in mijn ogen te ben er zelf ook schuldig aan.

Terwijl in andere landen zoals UK,USA en FR ze er gewoon na schoonmaken etc takken in doen,bladeren van palm bomen en andere bomen,wortels van bomen etc.

Iemand die dit zelf ook op die manier doet, want dit geeft veel meer mogelijkheden?

Ben met een man uit FR in gesprek en zijn bak draaid al 3 jaar, hij heeft er palm bladeren in,wortels van onder het gras. En kweekt met regelmaat.

Wat is jullie mening, en voor de mensen die op Apistogramma.com zitten weten denk wel waar ik het over heb

mvg
stijn
 
Ik heb weleens eikentakken in een bak gehad. Alleen afgespoeld, verder niets. Dat ging hartstikke goed en het geeft een heel ander sfeertje dan je krijgt met kien/wortelhout.
 
Denk dat je het niet als te voorzichtig moet zien maar gewoon voorzichtig is niks mis mee lijkt me.
Je moet het maar net allemaal weten wat wel en niet kan,voorkomen is altijd nog beter dan genezen.
Is toch ideaal,laat eerst bv die Fransman maar van alles uittesten en als dat zonder risico kan volgen er vanzelf meer mensen om het in hun bak te doen.
Zo heb je bv ook gedroogde cactus dingen wat super voor garnalen is maar moet je net ff weten natuurlijk.
 
Jones, was dit met schors en al?..

John..Klopt maar er is al veel uitgeprobeerd he al enige jaren doen vele het. Nogmaals ben zelf ook zo'n voorzichtige maar wilde het eens aanspreken hier.

Bied namelijk veel mogelijkheden als men andere materiaal kan gebruiken.
 
Ja hoor, met schors en al. Sommigen laten de bladeren er zelfs aanzitten en ook dat gaat prima.
Ik heb me van tevoren wel suf gegoogled voordat ik het aandurfde.
 
Seabait zei:
Denk dat je het niet als te voorzichtig moet zien maar gewoon voorzichtig is niks mis mee lijkt me.
Deze ga ik eens omdraaien.

Wat nu als door die 'gewoon voorzichtig' wij allemaal dingen die enkel en alleen gunstig zijn voor onze dieren juist uit onze bakken weren? Dan zijn we niet alleen voorzichtig, maar dan zou je zelfs kunnen zeggen dat we niet het meeste eruit halen en op die manier verkeerd bezig zijn.

~ Ivo
 
Jones, begrijp ik ben zelf ook al dagen aan het chatten,google met mensen die dus een aquarium op die manier doen. Wat ik hoor is het vooral goed schoonmaken paar dagen laten droog en de bak in 😉.


Ivo, Mooi gezecht niks aan toe te voegen.
 
Ik kiep van alles zo maar in de bakken: bladeren, kale takken, takken met bladeren en bv stenen 😉 maar ook vliegen en ander 'ongedierte' 🙂
 
Mascha&Ivo zei:
Seabait zei:
Denk dat je het niet als te voorzichtig moet zien maar gewoon voorzichtig is niks mis mee lijkt me.
Deze ga ik eens omdraaien.

Wat nu als door die 'gewoon voorzichtig' wij allemaal dingen die enkel en alleen gunstig zijn voor onze dieren juist uit onze bakken weren? Dan zijn we niet alleen voorzichtig, maar dan zou je zelfs kunnen zeggen dat we niet het meeste eruit halen en op die manier verkeerd bezig zijn.

~ Ivo

Waarom zou je m'n zin omdraaien? gaat over nog meer dingen in je bak doen naast de gebruikelijke dingen die we over het algemeen al in ons bak hebben en niet de gebruikelijke zaken uit je bak laten.

Dus voorzichtig zijn door op safe te spelen met bv de bekende catappabladeren en wortelhout en geen "onbekende" andere natuurlijke zaken proberen.

Ga je ook de dingen weren zoals hout bv en je hebt bepaalde L-nummers die dit nodig hebben ben je verkeerd bezig idd maar dat bedoelde ik niet.
 
Seabait zei:
Waarom zou je m'n zin omdraaien? gaat over nog meer dingen in je bak doen naast de gebruikelijke dingen die we over het algemeen al in ons bak hebben en niet de gebruikelijke zaken uit je bak laten.
En juist in dat niet gebruikelijke eruit laten kunnen gemiste kansen zitten. Misschien wel van het kaliber geen hout voor houtschrapende L-nummers.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Seabait zei:
Waarom zou je m'n zin omdraaien? gaat over nog meer dingen in je bak doen naast de gebruikelijke dingen die we over het algemeen al in ons bak hebben en niet de gebruikelijke zaken uit je bak laten.
En juist in dat niet gebruikelijke eruit laten kunnen gemiste kansen zitten. Misschien wel van het kaliber geen hout voor houtschrapende L-nummers.

~ Ivo

Een gemiste kans is heel anders dan verkeerd bezig zijn en ik heb zelf liever een gemiste kans dan een hoop dode bewoners door een eventueel giftig palmblad in m'n bak te doen bv.
 
Op buitenlandse sites lees ik inderdaad dat o.a. hout veelal in het bos wordt gezocht en zonder behandelingen er in doen.

Ik doe er (meestal) alleen dingen in waarvan het bekend is dat het kan. Dit om te voorkomen dat de vissen gaan hemelen.Nou heb ik al een aantal maanden eikentakken in mijn bakken.Geeft de bak een veel mooier effect, vind ik, dan een �blok� kienhout.Bovendien is het voor mij gratis.Hier op het forum had iemand de takken van een seringen er in gedaan.

Ook eiken en berkenbladeren doe ik er regelmatig in. Tegenwoordig vertik ik het om catappa bladeren te kopen. De eikenbladeren voldoen prima wat mij betreft.
 
Klopt Renee heeft de Seringen erin Visstick.


Soms moet men iets proberen en faalt het dan baalt men maar kunt te minsten zeggen ik heb het geprobeerdt, lukt het heb je er weer een super materiaal bij wat in onze bakken kan.

Ik heb Eiken en catappa als combi, en wilde inderdaad eens kijken of ik niet mooi eikentak kan vinden en die in combinatie met het al bestaande spinnenhout.
 
Ieder z'n ding maar weet zeker dat bv mensen met hele dure garnalen in hun bakken niks op de gok gaan proberen.
 
Inderdaad, soms is het wel waard om iets te proberen. Ik had berkenbladeren i.p.v. beukenbladeren geplukt en het leek mij wel het risico waard om het te proberen. Geen problemen ontdekt. Wilgentakken wil ik ook nog een keer proberen.
 
John, Tuurlijk ieder zijn ding..en de ene waagt een keer de gok. Terwijl de andere het op safe speelt.

Op moment wortels aan het uit wassen in warm water, dan laten drogen paar dagen en weer keer wassen.

Zijn wortels van de Seringen
 
Dankzij mensen die idd wel dingen proberen wordt de hobby steeds aangevuld met leuke nuttige en nieuwe aanwinsten dus dat is wel super iig.

Ik kan ff geen Sering voor de geest halen laat staan de wortels maar ben heel benieuwd! 😉
 
Klopt, Hopelijk dat er nog mensen reageren met andere ervaringen of andere dingen die ze uitgeprobeerdt hebben.

De wortels zijn zeer fijn denk 5 cm diameter, met wel 100 vertakingen aan elke wortel. We gaan het zien wat ik er uit eindelijk mee doe
 
Binnenkort ga ik de bladeren van de �normale� amandelboom uitproberen (Prunus dulcis). Zal dan wel even laten weten.
 
Giftige Tuinplanten - Russisch Blauw Info


Op deze pagina staan enkele van de meest giftige planten. ... Waterscheerling,
Hele plant vooral stengel en wortel, Branderig gevoel mond en keel, buikpijn, ...
www.russischblauw.info/giftigeplanten/tuinplanten.html -


Giftige planten


Giftige planten zijn planten waarvan de inname van of het contact met een
betrekkelijk kleine hoeveelheid zaad, wortel, blad, stengel, vrucht of sap mens of
dier ...
www.br.fgov.be/PUBLIC/GENERAL/.../poisonousplantsnl.php


NEERLANDs Tuin - giftige planten en struiken


Planten en struiken met giftige bestanddelen.
www.neerlandstuin.nl/algemeen/giftig.html


En nog vel meer.


Dus, bezint,eer gij begint.
 
mss zei:
John, Tuurlijk ieder zijn ding..en de ene waagt een keer de gok. Terwijl de andere het op safe speelt.

Op moment wortels aan het uit wassen in warm water, dan laten drogen paar dagen en weer keer wassen.

Zijn wortels van de Seringen
Heb toevallig vandaag een stel wortels van de sering in de bak gedaan (even goed afspoelen en gelijk de bak in). Van een jong plantje, dus het zijn kleine wortels, maar het geeft een heel mooi effect.

Ook voor op bodem zou het prachtig materiaal zijn. Het zit nu alleen in mijn 80 en 120 cm en als het bevalt en niet te snel gaat rotten, ga ik nog een paar jonge plantjes uitgraven.

Ook hele lange en grote kluiten wortels kunnen een heel gaaf effect geven als je ze in de bak hangt denk ik.
 
@Rene,

Ben erg benieuwd, spijtig genoeg net achtergekomen dat het niet van dezelfde boom was. En we hadden hem vroeger inmiddels niet meer.

Ben benieuwd hoe het eruit ziet in je bak renee
 
Alsnog wel het proberen waard toch? Zolang het geen giftige soort is...

Ik zal binnenkort even een fotootje plaatsen in mijn album.
 
Ik ben ook van mening dat wij veel te voorzichtig zijn met onze aquaria. Een voorbeeld van iemand uit Schotland:

Video van Tom zijn prachtige bak:
http://vimeo.com/30028289

Wat info ernaast:
"I change maybe 20% every couple of months, other than that I just top off the evaporation."

"It's all pretty straightforward. Just takes a while for everything to mature. Substrate is a lean compost cut 50/50 with sand and capped with pure sand. Hardsape is just rocks and locally collected heather twigs. Emergent plants are either planted in the substrate or in shower caddies filled with hydroton and attached to the side. Some of these are just normal houseplants from the garden center, which take a few weeks to adjust to aquaculture (they have to grow new root systems). Lighting is a 70 Watt metal halide suspended 2 feet above the water (cheapshop spot light from ebay), which gives reasonable penetration without being too bright for the gouramis.

Once everything was planted I waited about a month for the plants to adapt and for the initial ammonia spike to pass then added the shrimp, otos and a few other inverts � lots had arrived already on the aquatic plants. Once the shrimp population was looking good (about 3 months in) I added the rasboras, then the gouramis after another month or so when I was sure the food chain was stable.

Tank is now 10 months old and doesn't require any more maintenance than topping up the water and replacing the beech, oak and ketapang leaves as they are broken down. I do do a small water change every couple of months and supplement the feeding a bit when I happen to be home, but I don't feel it's essential."

Overigens ging niet alles goed in zijn bak. In zijn bodem zaten kalkdeeltjes die de hardheid van het water omhoog deed schieten. Als je ooit zoiets van plan bent, wees dan wel op je hoede voor kalk.

Nog een video na een verandering van de bak:
http://vimeo.com/60408947

Hier is de link naar zijn topic, voor nog meer info:
http://www.seriouslyfish.com/forums/my- ... ket-o-mud/
 
Rene, klopt enkel ben ik niet zeker waar hij vandaan komt, dus waag het er liever niet op deze keer.

Jeff inderdaad ook een goed voorbeeld hoe het dus wel kan.

Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die het op die manier aanpakken
 
ik vindut aardig interessant dit.
echter durf ik het niet aan in mn huidige bak.

Misschien is een ander bakkie kopen om zoiets in te proberen, en dan gebruik maken van alleen maar natuurlijke materialen die ik buiten kan vinden.
Op een beetje zand van de bouwmarkt na..
 
Ik heb ivm de constructie n t riparium een aantal vaste stukken kienhout, maar het andere hout (lianen met name) en stenen wissel ik bewust op gezette tijden.
dwz er ligt een stapeltje buiten in de regen en zon, die begroeien met van alles, en die kieper ik dan in t ZA deel (of de kleine stukjes in t 120cm indiabakje) en haal het kaalgegeten hout en stenen er weer uit.

Over de kale stukken die naar buiten gaan sproei of sprenkel ik dan wat melk (dat schiet lekker op met de algen en mos) en wacht een aantal weken afhankelijk van t seizoen.

Werkt prima, en de vissen lijken t heerlijk te vinden want ze vallen snel aan op t hout en stenen nadat de "territorium" wijziging verwerkt is natuurlijk.

De sering is tamelijk giftig dus dat doen we natuurlijk niet.
Verder heb ik boven water wat planten groeien die ik ook niet te lang in t water wil hebben groeien overigens, zoals de philodendron bijv.

Hier een lijstje speciaal voor dieren
giftige planten voor dieren

Ofwel het kan, ik denk dat het goed is, maar de nodige zorgvuldigheid is echt aanbevolen, niet zomaar wat doen.
 
N.Oldenzeel zei:
De sering is tamelijk giftig dus dat doen we natuurlijk niet.
Ik zie hem wel niet terug in zowel jouw als Bertus' lijstje.

~ Ivo
 
Bedankt, ik zie hem er tussen staan, maar betwijfel toch over hoe giftig, Rene gebruikt hem al enige tijd in zijn aquarium(s).. en volgens mij gaat dit prima.
 
hoe giftig ?
Dat is de goede vraag, van veel planten op de lijstjes (ook sering) worden (homeopatische) geneesmiddellen gemaakt, of de werkzame stof benut.

Het gaat dus ook om welke delen, welke dosering en welke concentratie.

Op een van die lijstjes staat bijv de sambuccus canadensis (vlierbes) daar wordt heerlijke sambucca van gemaakt,......blad vd philondendron wordt al eeuwen benut om vissen te vangen (het werkt verdovend dus de vissen zijn uit het water te pakken bijna) of nu om ze te verdoven tijdens transport voor onze hobby.
 
Er zijn natuurlijk nog meer zaken die van belang zijn:
- welk onderdeel precies giftig is (Niels heeft zelf al een voorbeeld over het blad dat bij de philondendron een bepaald stofje bevat);
- de hoeveelheid van de toevoeging;
- hoe sterk is het gif;
- voor welke soort schadelijk.

Maargoed, Ren� heeft de takken pas een aantal maanden in de bak, bij iets dat zwak giftig is zou het zomaar kunnen dat pas op de langere termijn of in grotere hoeveelheden toevoeging negatieve gevolgen ontstaan.

~ Ivo
 
Ik heb bepaalde takken nu een jaar in mijn bak en heb niet de indruk dat ze giftig zijn.
Mogelijk dat de bladeren dat wel zijn, die gebruik ik niet.
 
ik lees dat vogelaars het niet riskeren voor hun voliere.

Sering:
Werkzaamheid:
Antypyretisch � mondwater � tonisch, algemeen � verfstof - wormdrijvend. Wordt in de homeopathie gebruikt als: aansterkend, kalmerend, koortswerend en analgetisch tegen zenuwpijnen. De gebruikte delen zijn dan: de bladeren, de jonge bast en de vruchten.

Werkzame bestanddelen:
Anijsaldehyde � elimicine � hexanol � methyleugenol � ocimeen � syringine � syringopicrine - a-pineen � ascorbinezuur � benzaldehyde � farnesol � linalol � ursolzuur, e.a.

Contra indicatie:
Bij teveel kan men misselijk worden. De hele plant is zwak giftig.
 
Nog een nadenkertje: "Plants that in Nature live in acidic soils usually have leaves that release tannin & humic acids. The decomposition of the leaves are the cause for the acidic soil conditions." (Mike Wise).

Klinkt als een reden voor degenen die zwartwatervisjes houden om eens verder onderzoek te doen naar op welk type grond welke bomen voorkomen.

~ Ivo
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan