Wat is er nieuw

Uitbereiden garnalen bestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter Boro0
  • Startdatum Startdatum
B

Boro0

Guest
Hi allen,

Ik heb 2 weken geleden 6 stuks Sakura Red garnalen gekocht bij de lokale LFS. Prachtig van kleur, wel wat schuw in het begin. Met name 's avonds komen ze meer tot leven. Ben met 6 begonnen omdat ik nog niet overtuigd was van hun charme.

Wel, nu ben ik dat wel en ik zou graag de groep uitbereiden. Het geval wil dat er nu al 2 garnalen overleden zijn, 1 ongeveer 4 uur na overplaatsen en de tweede zag ik de volgende morgen liggen. De andere 4 lijken het nog goed te doen.

Zou ik om deze groep uit te bereiden het beste nieuwe garnalen kunnen kopen, of is de kans aanzienlijk dat deze 4 garnalen zichzelf of natuurlijke wijze zulle vermeerderen?

Dank!!

Vier stuks lijkt me wat weinig, hoe groot is je bak als het een klein bakje is zou je met 15 � 20 kunnen beginnen.

Juist omdat de groep zo klein is zie je ze ook zo weinig. Garnalen zijn echte groepsdieren en hun zelfvertrouwen stijgt als de groep groter is. Voor een kleine bak is 10 a 20 stuks idd een mooie startgroep.

Het minimum is in de regel 10 stuks om mee te beginnen.Ik zou dus de groep uitbreiden.

Of je het nu uit of thuis doet; ik zou ze niet bereiden!

(sorry kon het niet laten 😉 )

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande 🙂

Haha scherp.

Ok�, dan zal ik er 8 � 10 bijhalen. Nog tips voor het overzetten? Gezien er vorige keer 2 het loodje legden...

Ik zou de druppelmethode gebruiken om ze te laten wennen aan het nieuwe water.
Ook zou ik garnalen halen uit dezelfde groep als je huidige komen.

mbv een lucht of co2slang en kraantje laat ik mijn aquawater in de container waar de nieuwe in zitten, druppelen. 2 uur ofzo. dan kunnen ze rustig wennen. Sterke garnalen kunnen ook sneller...

In het zakje waar ze in komen elke keer een klein beetje water toevoegen om ze zo geleidelijk aan te laten wennen aan je aquarium water.
Patience is a virtue met garnalen. Je kan ook overwegen om ze via marktplaatst of via dit forum te kopen aangezien garnalen vaak erg duur zijn bij de LFS.

Als het water niet veel verschilt met dat van de kweker dan kun je het wel wat sneller doen. Hangt een beetje van het verschil af. Ik doe meestal iedere 20 min een klein kopje in het bakje waar de nieuwe inzitten. Zoals Coos zegt is uit dezelfde groep als het kan aan te bevelen. Je loopt altijd een klein risico op kruisbesmetting.

Ik zou druppelen, bij mijn garnaaltjes ook gedaan, ongv 4 uur heeft het geduurd en toen over gezet. Geen uitval niks, dit waren taiwanners, dan moet het met jou garnaaltjes zeker lukken.

Ja bij de TB doe ik dat zeker ook hoor. Die zijn erg gevoelig. Maar voor de huis, tuin en keuken garnaal hanteer ik een wat snellere methode.

Bedankt voor alle antwoorden.

Nog een resterende vraag, enigszins offtopic;

Wat is de zwarte plek net onder de kop van deze garnaal:

266718boro0_0_85_deskto.jpg

Het lijkt daarnaast ook of de buik erachter opgezet is.

Het is zo niet te zien of de vlek ingewanden zijn of een eivlek maar het is iig wel normaal. Ik dacht zelf de ingewanden, als ik fout zit hoor ik dat graag. Dat ze dikker is aan de achterkant is ook normaal. Deze dame is zo te zien nog niet zwanger want in het dikke gedeelte zou je dan eitjes zien zitten.

Ik dacht ook aan de ingewanden. Dames zijn altijd forser en eitjes zie je snel heel goed zitten hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan