Wat is er nieuw

uitbreiding plantenbestand

JurgenvZ

Well-known member
Lid geworden
4 april 2014
Ik wil binnenkort mijn plantenbestand weer aan gaan vullen. Ik vind de vissen in het aquarium het leukst en heb me in de planten nooit echt verdiept. Daarom zou ik van jullie graag wat advies willen over wat goed in mijn bak zou passen en wat qua verzorging zeer eenvoudig is.

Momenteel staan de volgende (bosjes) planten erin:
1*Echinodorus barthii, double red
3*Rotala rotundifolia
4*Heteranthera zosterifolia
3*Microsorium pteropus petit (op kienhout)
3*Lobelia cardinalis
2*Anubias nana mini
2*Alternanthera rosaefolia
2*anubias barteri

bakmaat 110x60 bodem, 65 hoog. temperatuur ca. 25graden. ik voeg wekelijks van sera vloeistof in het water toe. af en toe stop ik een tabletje in de grond bij de wortels van enkele planten. het licht brand ca 14 uur, waarbij 2 uur zonsopkomst, 2 uur zonsondergang en 1 uur nachtlicht gesimuleerd wordt.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

Heb je een foto van de bak Jurgen? geeft een beter beeld en is altijd wel leuk om te zien! 😉

Plus handig om te weten waar je heen wilt: een hollandse plantenbak? wildgroei jungle?

foto ga ik verzorgen! later vandaag, als de zon op is in de bak zal ik een plaatje schieten

Ik vind een Hollandse plantenbak vaak heel mooi, maar hoef het niet pers� zelf te hebben. Mijn hoofddoelen zijn om de achterruit (geen wand) minder zichtbaar te maken en meer schuilplekken te cre�ren voor de vissen. daarbij ik de bodem niet helemaal overwoekerd hebben, aangezien mijn botia's daar graag in graven.

ik ben absoluut niet biotoop gebonden. Azi� en ZA zwemmen nu ook al vrolijk naast elkaar rond.

Ik heb helaas niet de tijd om de EI methode toe te passen. In plaats daarvan ververs ik ca. 25-30% om de week. Ik voeg wel co2 toe middels een fles & een diffuser.

lang verwacht, maar toch gekomen.

CyFO33SOCIDX64cVecLiMje5iFzFQi2T.jpeg

nog steeds geen plantjes bij aangeschaft..

iemand suggesties? ik wil deze week mijn plantjes bestellen en zou graag nog wat feedback willen.

Het zal natuurlijk liggen aan het "soort' aquarium wat je wilt maken, robuust, oerwoud, kleurig, speels, rustig of wat je eigen smaak en idee ook wil.
Nu toont het nog wat "kaal" en zit er weinig of geen lijn in naar mijn idee.

Bijvoorbeeld zou naar mijn smaak een grote Echinodorus bleheri niet misstaan, samen met wat Vallisneria Spiralis en een rode lotus.

Als je een bv een zwart karton achter je bak plakt/hangt zullen de Diamantzalmen veel mooier van kleur worden. Nu zijn ze erg flets vanwege de lichte achtergrond.

Ik heb er een hoop planten uit moeten halen omdat er een hoop verslijmd was. verkeerd geplant en te weinig aandacht aan besteed. Ik wil graag een wat weelderige beplanting, zonder mijn vissen uit het oog te verliezen. Het moet wel een natuurlijk geheel worden

Nog andere suggesties voor gemakkelijk te houden planten?

Dat karton vind ik trouwens geen gek plan! Overigens zijn ze bij gedempt licht smorgens en savonds wel prachtig.

Ik zou voorstellen om eens bij anderen in de bakken te kijken en daar je idee�n van uithalen.
Veel leden hebben een link hun bak(ken) in hun onderschrift staan.

Ik weet niet welke verslijmd waren maar Crypto s doen dat vaak en die komen wel weer terug hoor. Vooral na overzetten wil dat weleens gebeuren namelijk.
Je kan bij bv de Pets place ook zwarte poster kopen die je makkelijk achter de bak kan plakken of je gebruikt schoolbordverf hiervoor.
De Zwaardplant is een makkelijke mooie grote plant voor achterin net als diverse Echinodorussen.

Ik heb al heel wat bakken bekeken maar ik heb onvoldoende verstand van de planten om in te kunnen schatten welke eenvoudig te houden zijn, vandaar de vraag.

een aantal bossen rotala zijn volledig verslijmd. ook mijn echinodorus argentinensis heb ik helaas weer uit de bak moeten halen.

korte update. morgen komen mijn plantjes aan. Ik heb het volgende besteld:

5*vallisneria spiralis
3*Alternanthera rosaefolia
3*mosballetje
3*lobelia cardinalis
2*echinodorus bleheri

Ik ga het hout wat verplaatsen en enkele plantjes verplaatsen. Ook voeg ik wat japonica's toe om de boel beter schoon te houden.

Zodra ik zo ver ben volgt er weer een fotootje.

Is de plant recht de Anubia want die mag niet met de wortelstok in de bodem hoor.

Ziet er zo leuk uit hoor.

Staat 'ie ook niet zo te zien.
Lijkt AnubiaS barteri var. barteri.

Bij de achterste vind ik het lastiger om te zien, maar als de voorste goed staat dan is de kans erg groot dat de achterste ook goed staat 😉.

Toch geef ik het liever een keer teveel aan dan....... 🙂.

De rechtse 2 zijn inderdaad anubias barteri en staan met de worteltjes net boven het substraat. dit is overigens ��n van de planten die het wel uitstekend doet.

Toch dank voor de heads up!

JurgenvZ zei:
De rechtse 2 zijn inderdaad anubias barteri en staan met de worteltjes net boven het substraat. dit is overigens ��n van de planten die het wel uitstekend doet.

Toch dank voor de heads up!

:thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan