Uitdaging met externe filter Tecatlantis Cleansys Pro 1400


Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Berichten
96
Leeftijd
33
Hi allen,

Ik heb reeds enkele topics gehad over een externe filter. Bij de aanschaf van mijn Aquatlantis Fusion Horizon Pro 150 (~330 liter) aquarium kreeg ik daar de 'Tecatlantis Cleansys Pro 1400' bij. Aangezien deze met cartridges werkt is deze niet de grootste favoriet op dit forum. Afijn, vol enthousiasme heb ik mij hier desalniettemin op gestort. Ook meteen de keuze gemaakt om een SunSun 603 als voorfilter te gebruiken. De Cleansys Pro zelf gebruik ik als een biologische filter, waar Aquaclay en Siporax in zitten.

En dan nu komt 't - de uitstroom is ronduit belabberd. Er zit af en toe wat kracht achter, maar meestal is het om te janken. Zelfs Menneke Pis in Brussel heeft meer kracht in zijn mars. Uiteraard denk ik dan meteen dat het aan de voorfilter ligt, omdat ik additionele weerstand 'introduceer'. Nou, dat doet eigenlijk niet zo heel veel. Met of zonder voorfilter maakt weinig verschil.

Zojuist alles ontkoppeld, gecheckt en goed opgelet dat ik niet teveel lucht in de hele opstelling achterlaat. Naar mijn mening best goed gelukt. Echter, vanaf nu lukt het de filter überhaupt niet meer om het water 'uit te duwen'. Het blijft als het ware steken in de uitgaande buis. Ik zie het laagje water gewoon staan in de buis. Mogelijk dat dit een kwestie van wat tijd is, en dat het hem dadelijk wel lukt.

Waarschijnlijk doe ik zelf iets fout - lijkt me stug dat een dure filter het aflegt tegen mijn 330l aquarium. Er zit nergens een kink in de kabel, alles zou gewoon naar behoren moeten werken.

Op de filter zit een mooie knop om te 'primen'. Indien ik hier eens op duw krijgt hij een kick-start. Meer dan dat doet hij ook niet. Hebben jullie enig idee? Ik heb al eens goed geschut met de filter, dus die optie is al verzilverd. Heb ik mogelijk de domme fout gemaakt, dat de 'primer knop' juist lucht introduceert in het systeem?

Lovain
 
Er zal toch nog lucht in zitten. Hoor je gerommel?

Probeer eens te primen zonder dat de stekker in steekt, en daarna juist wel.
Als ik de filter kuis probeer ik zo veel mogelijk water in de filter te krijgen, anders duurt het echt wel lang voor het gerommel stopt.
 
Hij rommelt enkel indien ik met de filter schud. Indien ik hem met rust laat geeft hij geen kik. Daarnaast zie ik dat hij zijn uiterste best doet om het water omhoog te duwen - maar weinig succesvol helaas.

Ik zie in je handtekening dat je ook een Fusion hebt, overigens. Heb je daar ook deze externe filter bij (mogelijk wel een ander type, uiteraard)?
 
Heb je t filter volgezet met water toen je hem starte? En weet je zeker dat je aanzuigbuis ook vol water zit?
 
En hoe gaat het filter als je de originele cartridges erin hebt? Denk toch dat op een of andere manier die van invloed zijn op de druk/doorstroming in het filter.
 
Hij rommelt enkel indien ik met de filter schud. Indien ik hem met rust laat geeft hij geen kik. Daarnaast zie ik dat hij zijn uiterste best doet om het water omhoog te duwen - maar weinig succesvol helaas.

Ik zie in je handtekening dat je ook een Fusion hebt, overigens. Heb je daar ook deze externe filter bij (mogelijk wel een ander type, uiteraard)?
Ik heb eerst geprobeerd met de interne filter, maar die zat veel te snel dicht.
Nu heb ik de JBL902e. Zeer tevreden, lekker stil, en geen problemen om die opte starten.
 
Ik heb eerst geprobeerd met de interne filter, maar die zat veel te snel dicht.
Nu heb ik de JBL902e. Zeer tevreden, lekker stil, en geen problemen om die opte starten.
902 op een 330liter zal ie denk net niet trekken.

Vind zelf de e1502 ook karig voor deze bak.
 
Niet ergens een slang die een knik heeft? Zelf wel eens gezocht naar zo'n probleem en toen zat er gewoon een knik in de retourslang. Zelf heb ik zoals je weet ook dat voorfilter en merk geen verschil in debiet dus lijkt mij stug. Al moeten beide filter natuurlijk wel goed geprimed zijn. Dit kun je testen door het voorfilter even in een emmer te zetten en de connector naar je tweede filter los te halen. Als er dan geen lucht uit komt maar alleen water is het goed. Maar goed, als je al zonder voorfilter hebt getest dan zit daar het probleem waarschijnlijk niet.
 
haal je filter even onder je bak vandaan en test hem met een bak water dan kan je alles zien

Als het filter onder je aqarium staat en de aanzuigslang vol zit loopt je filter vanzelf vol door de hevelwerking
Als de retoursslang aan de bovenzijde zit blijft er egenlijk nooit lucht in de pomp achter

een setje van deze op je aanzuig en retoursslang zorgt er voor dat je maar 1 keer je systeem aan de gang moet krijgen
1605947576874.png
 
haal je filter even onder je bak vandaan en test hem met een bak water dan kan je alles zien

Als het filter onder je aqarium staat en de aanzuigslang vol zit loopt je filter vanzelf vol door de hevelwerking
Als de retoursslang aan de bovenzijde zit blijft er egenlijk nooit lucht in de pomp achter

een setje van deze op je aanzuig en retoursslang zorgt er voor dat je maar 1 keer je systeem aan de gang moet krijgen
Bekijk bijlage 312510
Deze zijn overbodig. Volgens mij is de aansluiting vd slangen op de filter gelijk aan de jbl filters
 
Heel raar... Ik heb 'm vanochtend nog eens volledig losgekoppeld, en stapsgewijs aangesloten. En hierbij bij iedere stap het water in een emmer laten stromen om te zorgen dat er geen lucht in het systeem zit. En zowaar, nu doet hij het. Voor mijn gevoel niet echt iets anders gedaan dan gisteren. Er zit nu zoveel kracht in de uitlaat dat Menneke Pis van zijn sokkel geblazen zou worden.

Waarschijnlijk heb ik gisteren wel iets verkeerd gedaan (het was donker). Nu is het voor mij nog duidelijker dat iedere stap secuur uitgevoerd moet worden. Dus al met al zie ik het maar als een leervolle ervaring :).

In ieder geval allemaal dank voor jullie tips! Mede hierdoor heb ik 't nogmaals geprobeerd! Anders had ik ondertussen een nier verkocht voor een nieuwe externe filter haha.
 
Mooi zo :)

Dan zat er toch ergens nog lucht in het systeem. Het is even een handigheidje die je er mee moet krijgen. Straks hoef je eigenlijk alleen dat mechanische potje open te maken en schoon te maken en die stappen zijn erg eenvoudig als je maar zorgt dat je ook de kraantjes van je cleansys even dicht zet (zal wel een hendel op het filter zitten). Dan blijft alles geprimed en redelijk lucht vrij en start het weer goed op. Succes verder!
 
Mooi zo :)

Dan zat er toch ergens nog lucht in het systeem. Het is even een handigheidje die je er mee moet krijgen. Straks hoef je eigenlijk alleen dat mechanische potje open te maken en schoon te maken en die stappen zijn erg eenvoudig als je maar zorgt dat je ook de kraantjes van je cleansys even dicht zet (zal wel een hendel op het filter zitten). Dan blijft alles geprimed en redelijk lucht vrij en start het weer goed op. Succes verder!
Dat zeg ik. Zelfde systeem als van JbL ongeveer...
CC74EECE-0C68-4605-910D-F54DCA261A4E.jpeg
 
Ik heb in het begin ook flink zitten klooien met het opstarten van mijn filter, tot ik de tip kreeg om ervoor te zorgen dat de uitvoerslang leeg is bij het opstarten.
Bij mijn filter moet ik ook zorgen dat er water in het voorfilter zit bij het opstarten, geen idee hoe dat bij jou is.
 
ik gebruik de slangen ook om water te vervangen
daarvoor heb ik een dubbel setje voor de toevoerslang

zodat ik water uit mijn bak kan pompen en kan vullen via de toevoerslang

werkt geweldig
 

Terug
Bovenaan