Wat is er nieuw

Uitdaging! Welke vis is dit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter rschiks
  • Startdatum Startdatum
R

rschiks

Guest
Met het beplanten van het aquarium, 4 weken geleden, vonden dit jonkie rondzwemmen. Hij is nu bijna 2 cm lang. Als ie door een garnaal aangeraakt wordt vliegt ie alle kanten op. Hij blijft op de bodem.

59.jpg

60.jpg

61.jpg

Wie kan ons helpen met het identificeren?

Timmermans80 zei:
Wat heb je er in rondzwemmen dan op dit moment?

Deze zwom al rond voordat er andere vissen in zaten. Met de planten meegekomen.
Ik vermoed een kikkervisje, de plaatjes van die leeftijd komen overeen. Maar ja, als ze zo jong zijn lijkt bijna alles op elkaar.

Ik vermoed toch iets van een kikker of salamander hoor als ik het zo zie. Net een dikkopje alleen dan lichter 🙂

Wat ik al meteen zei een kikkervisje, al zijn die bij de inheemse donkerder van kleur en niet zo gevlekt.

Vind zoiezo de staart veel te hoog voor een jong visje. Vaak kun je bij jonge visjes al snel een echte staart onderscheiden maar is bij deze totaal niet het geval.
Misschien een jong van een dwergklauwkikker ofzo 🙂
Heb al gezocht naar plaatjes van deze jongen maar kan niet echt wat vinden.

Larve van een axolotl misschien?

Rikkert zei:

De staart komt in ieder geval overeen.

Botia zei:
Wat ik al meteen zei een kikkervisje, al zijn die bij de inheemse donkerder van kleur en niet zo gevlekt.

Ik vermoed het ook. Het is dan in ieder geval niet om in een aquarium te houden.

waar heb je de planten vandaan dan?

ok , niet echt te achterhalen wat er ook bij de planten in een bak heeft gezeten

Ik dacht ook meteen aan kikkervis of salamndervis. Maar als ik zo even zit te kijken komen die tekeningen mij bekend voor. Hara jerdoni? daarvoor mist ie wel snorharen en de drugvin zou ook zictbaar moeten zijn, maar mss ontbreken die nog bij de jongen...
Hoe groot is dit beestje ? Zie je het eten ? Zo ja wat eet het ? Kan je vinnen opmerken ?

Pol_de_gezzmol zei:
Ik dacht ook meteen aan kikkervis of salamndervis. Maar als ik zo even zit te kijken komen die tekeningen mij bekend voor. Hara jerdoni? daarvoor mist ie wel snorharen en de drugvin zou ook zictbaar moeten zijn, maar mss ontbreken die nog bij de jongen...
Hoe groot is dit beestje ? Zie je het eten ? Zo ja wat eet het ? Kan je vinnen opmerken ?

Hij is nu bijna 2 cm lang. Ik vermoed dat het nog algen eet. Ik zie geen vinnen.

Zal wel een salamandersoortje zijn. In het oog houden of er geen pootjes aan groeien. Bij kikkers zijn dit doorgaans eerst achterpoten, dan voorpoten, bij kikkers eerder gelijktijdig voor en achter.

Botia zei:
Rikkert zei:
Die zien er zo uit.
Rkw7IB2lrTiMZdNg5jlx9ojfmYdlUmWP.jpeg

Ik dacht ook foto's gezien te hebben waar ze nog geen( of in ieder geval nauwelijks zichtbare) "takken" achter hun kop hebben.
Vandaar dat ik het dacht.

Ik ben benieuwd wat het nu wel is. Inderdaad dat beestje heeft takken (uitwendige kiewen) aan zijn kop, dus ik ga terug voor kikkervis.

Ik heb hem er uit kunnen vissen. Het was niet makkelijk. Ondertussen een oproep gedaan onder kennissen/familie/vrienden of iemand hem wil hebben. Ik heb gisteravond, ook naar aanleiding van hier, heeeeel veeeeel plaatjes gegoogled. Ik kon niet anders concluderen dat het alles behalve een vis is.

joh,zelf opkweken.
Wie weet wat er uit te voorschijn komt.

ja idd zelf opkweken en een deel van je planten kan in het buitenland gekweekt zijn dus het hoeft geen inheemse soort te zijn.

Ik zou iig even contact opnemen met het bedrijf waar je planten vandaan komen. Wie weet kunnen zij meer informatie verschaffen. Als er een is bij jou is zijn er ongetwijfeld honderden meer bij hen. 😉

Ik heb al iemand gevonden die meerdere kikkers heeft! Zelf grootbrengen zie ik niet zo zitten. Dan zou ik het toch in een andere bak moeten doen.

Neem iig even contact op het bedrijf waar de planten vandaan komen. Straks is het wel een uitheems soort en je moet er niet aandenken wat er gebeurt als deze wel in de natuur terecht komt (bv ��n brulkikker kan heel wat schade berokkenen). Veel kikkers zijn namelijk ook niet aan het water gebonden buiten de paartijd en vertrekken gewoon uit een vijver.

Misschien deze clarias batrachus ? Aangezien die ook langer buitenwater kunnen overleven . En ze heten niet voor niks een en wandelende meerval 😛

Waarom zou je hem in een andere bak moeten doen nu gaat het toch ook goed. En inderdaad zou ik wachten tot je zeker weet wat het is. Zo kun je het ook gerichter plaatsen en onderbrengen nu is nog niks duidelijk 🙂 wat is er nou leuker dan er zelf achter te komen wat het is en veel schade zal het niet aanbrengen aan je aquarium 🙂

PredatorFish zei:
Misschien deze clarias batrachus ? Aangezien die ook langer buitenwater kunnen overleven . En ze heten niet voor niks een en wandelende meerval 😛

Ook is bij deze vissen van jongs af aan al een duidelijk staartje te zien en baarddraden dat is bij het diertje wat TS heeft niet het geval 🙂

Als ik jouw plaatje en plaatjes op het internet vergelijk denk ik inderdaad ook aan een kikkervisje.

Dit plaatje als voorbeeld:
mHZ3eZpvuU1YPB6vxE0e4FATw-UtKBVx.jpeg

Het mysterie blijft onopgelost, stel dat het kikkervisje doogaat, dan zullen we nooit weten welke soort het was !! Specialsitenhulp, dringend nodig.

100% zeker dat dit een larve is van een amfibie.
bij zo goed als alle soorten komen eerst de achterpoten, dan de voorpoten en bij kikkers/padden wordt de staart steeds kleiner tot hij "op" is.
waarschijnlijk is de fase met de "takken" (dit zijn de kieuwen van de jonge dieren) al voorbij en daarom zal je dit niet zien.

door alleen de kleur en tekening is het lastig te specificeren om welke soort het gaat, deze dieren passen vaak hun kleur/patroon (enigszins) aan op hun omgeving, dit fenomeen kennen we allemaal uiteraard!

met een beetje geluk is het een mooie soort die je kan houden, zo niet dan zou ik hem gewoon vrijlaten (mocht het een inheemse soort zijn).
als het een uitheems dier is zou ik hem naar de lokale terrariumwinkel brengen voor identificatie en wellicht opvang.
succes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan