Uitleg garnalenkweek


N

NanoGarnaal

Guest
Beste!
Ik heb de 60L Dennerle Nano Cube en hij staat denk ik nu zo'n 1.5 jaar op. Ik begon met 10 citroengarnalen en ik heb er in korte tijd zo'n 130 verkocht. Mijn ouders vonden het maar een saaie plantenbak en wouden graag wat visjes erin zien dus ik heb toen 10 chilli rasbora's aangeschaft en sindsdien is de kweek niet meer de oude geweest om eerlijk te zijn. Dit is zo'n jaar geleden. Op dit moment heb ik het volgende visbestand.
?x citroengarnalen
10x crystal red garnalen(deze kweken niet zover ik weet)
2x octy(als t goed is een algeneter)
2x zilveren kuhli
5x panda corydoras
10x neon tetra
10x chilli rasbora
2x endlers + sinds gister een bende jongen

De citroengarnalen zijn dus al een jaar niet aan het kweken zover ik weet. Ik heb al een jaar geen babies of eieren meer gezien maar de populatie blijft stabiel en ik heb eigenlijk constant wel 10-15 dieren met een eiervlek. Er zijn voldoende schuilmogelijkheden en ik heb wel is 1 jong daar zien zitten maar het is zo wortelig dat je er niet echt iets kunt zien. Ik weet dat door het toevoegen van de vissen de jongen zullen worden opgegeten maar denken jullie dat de populatie stabiel blijft? Ik zie dus wel heel veel dieren met eiervlekken, de populatie is in mijn ogen sinds de toevoeging van de vissen niet verslechterd maar ook niet uitgebreid en ik heb geen eieren gezien. Wel zie ik af en toe halfwassen dieren dus dat moet toch duiden op dat er jongen worden geboren?

Ook zit ik dus nu met de endlers. Ik had verwacht dat de neon tetra's wel een groot deel van de jongen zou opeten maar ze leven eigenlijk vredig samen en dat zou betekenen dat ik straks de hele bak vol heb zitten met endler guppen. Mijn bedoeling was om een kleine groep uiteindelijk te hebben en dat elke zwangerschap een paar jongen het maar overleven en niet dat een heel nest groot wordt want ik zit nu misschien al wel op de 40 babies. En als ik straks zoveel vissen heb ben ik bang dat de garnalen het onderspit gaan delfen. Is er een vissoort die de garnalen met rust zou laten en de baby guppen wel zou kunnen opeten? Dus een vis die eigenlijk in de bovenste laag leeft en groot genoeg is om de jongen op te eten?
 
Nee, alle vissen die jonge endlers eten zullen ook de jonge garnalen opeten en wellicht zelfs de grotere garnalen.

Of een populatie stabiel blijft? met wat geluk wel.

wat je moet doen aan al die jonge endlers? geen levendbarende vissen nemen :D
 
Vissen die in de bovenste laag leven eten ook babygarnaaltjes wegens het simpele feit dat garnalen door je hele bak zitten en niet enkel op de bodem. Alle vissen (ook de zogezegde nanovisjes) eten garnalen/babygarnalen/garnaleneitjes (vooral bij dat laatste is dat erg vervelend voor de zwangere garnaal want die eitjes worden er letterlijk onder uit gegeten en de garnaal overlijdt uiteindelijk daaraan)
De enige vis die erbij kan is een algeneter, die zal hooguit dode garnalen eten.
Voor je endlers is maar 1 oplossing: alleen mannen nemen
 
Er zijn wel leden die vissen en garnalen samenhouden maar dan moet je erg veel schuilplekken hebben om de overlevingskans te vergroten.
 

Terug
Bovenaan