Wat is er nieuw

Uitpuilend oog honinggoerami

  • Onderwerp starter Onderwerp starter VissenIlona
  • Startdatum Startdatum
V

VissenIlona

Guest
Hoi,
Ik heb al enige tijd m'n honinggoerami's (ik denk ongeveer anderhalf jaar intussen) maar van de een op de andere dag heeft het vrouwtje een uitpuilend oog. Eentje... Gisteren zag ik nog niets (toen heb ik met een vriendin nog uitgebreid voor m'n aquarium gezeten). Ze is ineens ook echt heel rustig, beweegt bijna niet, zwemt hooguit kleine stukjes en zit boven m'n filter (stukje zonder stroming) of op de bodem.

Ik weet niet goed wat ik er mee aan moet.
...

Ik heb tot nu toe nauwelijks uitval gehad (een kardinaaltje aan het begin en pas een zieke kardinaal dood moeten maken), behalve dan dat een paar kleintjes die wel iets gegroeid waren, maar nog niet heel veel, het niet overleefd hebben vanuit het nest...

Groetjes Ilona
 
Kan zijn dat het een beschadiging is maar kan ook door een ziekte komen,je kan eens googlen op popeye.
 
Uitpuilende ogen of �Pop Eye�

Symptomen: Uitpuilende ogen

Behandeling: Dit is vaak van tijdelijke aard, maar het kan besmettelijk zijn. Een antibioticakuur is daarom verstandig.
 
Hm bedankt, ik wist niet goed waar ik op moest zoeken. Ik ga even langs de aquariumwinkel hier om te overleggen wat hij er voor heeft.
 
kan ook komen door vervuild water, dus zorg ook dat je water ververst en zorgt voor weinig zweefvuil. Daarnaast idd behandelen met medicatie.
Alhoewel mijn regenboog een popeye had waarschijnlijk door een aanvaring met een ander mannetje, dit is gewoon weer genezen. Echter vaak wijst popeye op een ernstig zieke vis....
 
Ja,dat kan ook,vervuild water.

UV-C filter erin hangen.
En bak onderhoud plegen.
 
Bij mij is het bij een van mijn vissen na een tijdje van zelf terug weg gegaan 😉
 
Verversen doe ik sowieso regelmatig en heb ik 4 dagen geleden nog uitgebreid gedaan dus daar zou het niet aan hoeven liggen...

Het is nu afwachten of het aanslaat en beter gaat... Ze zit nu alleen nog maar boven m'n pomp... doet niets meer, alleen gewoon stil liggen/zweven/zwemmen

Ik vraag me wel af hoe het zit als dit vrouwtje komt te overlijden. Ik vind goerami's echt ontzettend leuk, maar kan ik bij het mannetje zo weer een zelfde soort vrouwtje plaatsen? Dit was echt een leuk koppeltje, heb wel een stuk of 10 nestjes met kleintjes gehad. Ook veel overgehouden. DIt hoeft niet meer, is prima als ze dat niet meer doen, maar accepteert een mannetje ieder willekeurig vrouwtje?
 
guppy5 zei:
Bij mij is het bij een van mijn vissen na een tijdje van zelf terug weg gegaan 😉

Gaat niet vanzelf terug,als er een bacterieel infectie is.
Is trouwens besmettelijk.
 
Ja kan al die dingen zijn. Volgens mij als het oog wazig ziet is het eerder ziekte dan beschadigd geweest. Moet je even op internet zoeken wat je er best tegen kan doen, misschien weet iemand dat. Verder als het beschadiging de aanleiding gaf en je doet er niks mee, kan die zijn oog verliezen. Als zijn oog verloren is, blijven opletten, treed dan soms ander probleem op zoals schimmel op of rondom oog wat verloren is gegaan
 
Schijnt ook nog wel eens een voorbode van buikwaterzucht te kunnen zijn.

~ Ivo
 
Ophoping van vocht, nierfalen bacteriele infectie etc etc. iig niet oke.
 
arm beestje... stiekem ben ik toch wel aan haar gehecht hoor 😉 niet op de manier als aan m'n kat, maar het is zo'n leuk koppeltje!
 
Het lijkt ietsjes beter te gaan met Dori (tsja, zo heeft m'n zusje haar genoemd). Ze zwemt weer meer rond, eet weer goed en af en toe gaat ez zelfs op de romantische acties van Nigel (het mannetje) in. Dus dat klinkt goed. Het oog wordt niet erger, het lijkt zelfs iets minder te worden. Ik ben bang dat er wel een kans is dat ze aan dat oog blind wordt. In mijn bak hoeft dat geen probleem te zijn, want ze heeft geen andere bedreigende vissen (heb kardinaaltetra's en garnalen verder). Maar hopelijk wordt het nog iets beter en valt het mee. Ze is nu in ieder geval weer wat meer zichzelf en hangt niet alleen boven het filter.
 
Nu lijkt het weer wat slechter te zijn... nouja, ze eet goed, flirt met het mannetje enzo, maar ze zwemt heel schokkerig enzo als ze kleine stukjes zwemt. Dat doet geen een van m'n goerami's... helaas...
 
Helaas is m'n vis nu overleden. Het leek heel goed te gaan, maar ze kreeg gisteren toch een kleine ontsteking en vandaag lag ze dood in de bak. Gelijk water ververst en hopelijk lukt het een ander vrouwtje bij het mannetje te zetten binnenkort, aangezien ik niet wil dat hij alleen is. Ze hebben overigens nog wel twee kids die er ook zwemmen
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan