Uitspoelen van filtermedia

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door AF-Beheer, 25 jun 2018.

View Users: View Users
  1. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Volgens mij niet, zal eens kijken of ik daar wat informatie over kan vinden. Ik weet eigenlijk niet goed of er wel fluoride in het water heeft gezeten of dat dat een discussiepunt is geweest.

2. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Nog nooit van gehoord dat er fluoride in zou zitten... broodje aap wellicht?

Wie o wie weet er wat van :deal:

3. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Op 22 juni 1973 maakte de Hoge Raad een einde aan de fluoridering van drinkwater . In het arrest stelde de raad dat deze ingreep van de overheid geen wettelijke grondslag had: "de toevoeging van stoffen aan het drinkwater teneinde daarmee een geheel buiten de eigenlijke drinkwatervoorziening gelegen doel te dienen daarom een maatregel is van zo ingrijpende aard dat, zonder wettelijke grondslag, niet kan worden aangenomen dat een waterleidingbedrijf daartoe bij de vervulling van zijn taak tot het leveren van 'deugdelijk drinkwater' de vrijheid heeft".
    (Bron: Wikipedia)

4. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Nou dat is al een tijdje geleden dan.

5. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Ik heb al een redelijk lange tijd als hobby Aqua's en behoudens een maand of 3 in het begin, heb ik altijd minimaal 2 buitenfilters in werking per bak. Schoonmaken gaat altijd om de beurt en onder stromend kraanwater. Ik heb ook nog fluorisering meegemaakt, en ook ( echt waar!!!) het fenomeen dat je in een fliter welke net schoongemaakt was, altijd een eierdopje ochtendurine moest doen, dat was kiemvrij en zou het filter voorzien van vele noodzakelijke chemische stoffen om goed te kunnen functioneren.
    Dat is allemaal achterhaald en alleen het om de beurt volledig onder kraanwater schoonmaken van de filtermedia is al die jaren onveranderd gebleven. Ik heb er nog nooit of te nimmer ook maar enige nadeel van ondervonden, ook niet toen ik 4 bakken had met , wat toen, zeer gevoelige vissen waren, die heb ik ook jaren kunnen houden. Dus of het echt wat uitmaakt? ik ben van mening dat de meeste baccies gewoon IN je aquarium zitten en daar hun werkzaamheden verrichten, en dat DAARNAAST ook in de filter bacteriestammen hun AANVULLENDE werk doen. Ook na schoonmaak zullen zij weer in no time de maagdelijke filtermedia gaan koloniseren. Conclusie mijnerzijds: Het maakt hoegenaamd niks uit!

6. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Moest je vast goed mikken om die vol te plassen:D:D;)

stefanC en NicoleE vinden dit leuk.
  7. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    Ja dat is eigenlijk wel het probleem hier. We vragen ons af hoe we die bacterie in leven kunnen houden tijdens het schoonmaken, maar hebben eigenlijk geen idee of dat wel nodig is (althans... IK heb geen idee). Wat gebeurd er eigenlijk in een serieus goed onderhouden, stabiel 10 jaar oud top aquarium als je er ineens een ander gloednieuw filter opzet? Crashed het dan? Krijg je alg? Vangt je bodem het op? Als dat goed gaat, wat maken we ons dan druk?

Bij zout kun je zonder probleem een nieuwe skimmer aansluiten. je krijgt wel wat signalen in je bak, maar dat is verder geen probleem. Is dat bij zoet anders?
    (je kunt een nieuwe skimmer zelfs wassen en schrobben met je aquarium water, en dan heb je helemaal al nergens last van)

jessicapilon vindt dit leuk.
  8. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Als je een nieuwe filter neemt dan is het handig om de oude eerst mee te laten draaien als dat kan. Vaak kan de ingedraaide bodem het ook wel opvangen.Met wat zuinig voeren gaat dat dan meestal wel goed. Ik heb zo al enkele malen een bodem vervangen en dat geeft geen echte problemen. Ook dan vangt de ingedraaide filter het wel op en zul je weinig problemen ondervinden maar het hangt er wel van af of een filter en/of bodem goed is ingedraaid.
    Leuk dat je alles met zout vergelijkt World;).

9. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Als aanvulling op John.

Mocht je het filter 1 op 1 moeten vervangen, omdat deze stuk is. Dan wordt doorgaans het filtermateriaal (deels) in de nieuwe filter geplaatst.
    Dat werkt heel goed.

En uit recente ervaringen kan ik concluderen dat filterwissel geen erg grote inpact heeft.

De opbouw en werking van het filter echter wel.

Mijn filtermateriaal uit de Eheim 600T werkte niet goed in het tijdelijke nat/droog filter.
    Ook toen deze continue vol bleef ook niet.

Toen hetzelfde materiaal in de jbl werd gedaan met extra aanvulling. Werkte het weer naar behoren.

Daarna weer terug in de 600T werkte het ook goed.

En nu zit het grootste deel in de Classic 600 (2217) en nu werkt dit beter dan in alle bovenstaande.

Door alle wisselingen heb ik geen afwijkingen in NH of NO2 gekregen. Wel soms een licht mistige bak.
    Dat komt omdat de heterotrofe bacterien geen goede plaats hebben.

visstisck en jessicapilon vinden dit leuk.
  10. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Goede tip:thumbs:

11. Lecturer in Recent Runes

Lecturer in Recent Runes

Lid geworden:
    27 nov 2011
    Ik spoel altijd alles uit onder de kraan omdat ik het idee heb dat de sponzen in een emmer met aquariumwater niet schoon worden. Ook de bakjes met keramisch materiaal en de pot gaan af en toe even onder de kraan om de losse meuk er af te spoelen. In mijn bakken heb ik daar nog nooit een negatief effect van gezien.

jessicapilon vindt dit leuk.
  12. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Denk dat een deel ook een stukje gezond verstand is..
    Ff de speciaal aquaria met “extremere” waardes buiten beschouwing gelaten.

Maar zolang je niet daadwerkelijk je filter media brandschoon gaat spoelen of met dreft of bleek aan de gang gaat denk ik niet dat er een wezenlijk verschil is tussen uitspoelen onder de kraan of in aquarium water.

Het gaat er vooral om dat de drek uit je materiaal is en je dus een betere/hogere flow hebt in je filter

visstisck en RichD1011 vinden dit leuk.
  13. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik weet dat er verschillende bacterien zijn en de een gedijt goed bij een hoge ph en de ander bij een lage maar enkel snel even uitspoelen zal denk ik niet grote problemen gaan geven. In mijn nano s is de ph 5.9 en die spoel ik ook met kraanwater om de 2 weken uit en bemerk geen problemen.

14. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Ik weet dat hier wat onderzoek naar is gedaan en dat het nut van deze potjes en dergelijke met bacteriën heel erg minimaal is (kun je VEEL beter een gebruikte filterspons uitknijpen)

15. Lecturer in Recent Runes

Lecturer in Recent Runes

Lid geworden:
    27 nov 2011
    Eerlijk gezegd ben ik wel eens benieuwd naar dat onderzoek. Ik hoor namelijk altijd dat die potjes waardeloos zijn, maar de wetenschappelijke onderbouwing daarvoor heb ik nog nooit ergens gezien.

Dat gezegd hebbende ent ik een filter liever met materiaal uit een ander filter, want dat is stukken goedkoper. :-)

visstisck vindt dit leuk.
  16. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik zou dat ook weleens willen zien want in bepaalde soorten zitten daadwerkelijk wel goedwerkende bacterien. Het zal vast per fles of potje verschillen maar er zijn er ook die niet enkel de heterotrofe bevatten.

17. visstisck

visstisck

Lid geworden:
    13 apr 2012
    Daar ben ik het dus mee eens. Zolang je er maar voor zorgt dat het water koud is (of niet te warm). Zo maak ik al jaren mijn filtermedia schoon, nooit problemen mee gehad.

18. D@nny H

D@nny H

Lid geworden:
    20 feb 2016
    Ik behandel de filters en de media altijd net als de vissen en garnalen.
    Die gooi je ook niet zo even in koud schoon kraanwater want dan gaan ze dood.

Dat is mijn iedee om de bakken zo stabiel mogelijk te houden.
    Hier maar ik de filtermedium schoon in een emmer met aquariumwater wat ik uit het betreffende aquarium haal. En probeer het minimaal op het droge te houden.

19. Guppeman

Guppeman

Lid geworden:
    13 jul 2018
    Pfff.
    Lijkt wel wetenschap dat aquarium houden.

Ik doe een hoop fout, als ik het hier op het forum zo lees.

NicoleE vindt dit leuk.
  20. huismannetje

huismannetje

Lid geworden:
    27 jan 2013
    Ach. Als het aquarium goed ingedraaid is heb je ook een aardige bacteriebuffer in de bodem zitten. Ergste dat ik, uit nood, gedaan heb is het filterschuim van m'n HMF (Hamburger Matten Filter) vervangen voor een nieuw stuk (in een draaiende bak). Komt dus letterlijk overeen met het compleet vervangen van je filter. Uiteraard controleerde ik de waterwaarden de eerste 3 weken nauwkeurig en ververste ik 2 x per week 50% van het water maar die piek kwam niet (en ook geen garnaaltje of visje dood gegaan). Wel rook het aquarium de eerste 2-3 weken duidelijk anders. Daarna was alles weer als vanouds.

21. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Het is wetenschappelijker dan je denkt, maar het is zo moeilijk als dat je het jezelf maakt ;)

TonHageraats vindt dit leuk.
  22. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Als je de beginbeginselen maar wat weet dan kom je al een heel eind. Voor eventuele technische en scheikundige vragen hebben we gelukkig nog experts in huis;)

23. Guppeman

Guppeman

Lid geworden:
    13 jul 2018
    Wat ik eigenlijk bedoelde was dat ik, bijvoorbeeld het filter, ik de pot losneem, deksel eraf, watten eruit, even een nagelborstel door de pot (wel eentje speciaal voor dit doel), nieuwe watten zo erin, deksel er weer op. klaar.
    Als ik dan lees hoe het volgens de regelen der kunst zou moeten....

Water bijvullen?
    Gieter pakken, aan de kraan voelen of het niet te heet of te koud is, gieter vullen, gieter leeggieten in het aquarium.

Zoveel uur licht, zoveel dit zoveel dat....
    Water testen....
    CO2 installatie....
    Voederen volgens schema's.

Ik besef dat ik een van de simpelst te houden bakken heb (inheemse planten met guppen), maar ik doe niets van dat alles en hij draait als een tierelier.

24. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Dat is nu precies wat Tuinkabouter bedoeld, je kan het zo moeilijk maken als je wilt, er zijn prachtige bakken hier welke nauwelijks maar wel constant onderhoud krijgen zonder te meten of wat dan ook en dat kan ook prima, het draait allemaal om balans en als je die hebt gevonden gaat het vanzelf goed.

Maar vaak als je net dat stapje meer wilt maken met uiterlijk en lastige vissen dan is een bepaalde kennis ondergrond wel gewenst en dan ga je je dieper en dieper in de werking van een aquarium richten.

25. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    Je kunt op de marges werken en dan zul je alles scherp moeten afwegen.
    Maar als je water overcapaciteit hebt met je filter, geen overbezetting en een niet te kleine bak dan heb je al 3 buffers waardoor je met een hoop wegkomt.

Het word pas lastig als je bv een specifieke vis op een specifieke waterwaarde wilt houden, en je techniek daar helemaal op af wilt stemmen.

Of als je door bv ruimte te kort een wat kleiner filter moet plaatsen.. Dan ga je wat meer op de marges werken en kan dat sneller omvallen.

Beginners moeten gewoon niet overbezetten en een te groot filter kopen. Dan zijn ze al redelijk veilig.

26. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Wat ze in de cichliden wereld vaak zeggen:

Do your water changes! als je dat doet komt alles goed :)

NicoleE vindt dit leuk.
  27. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Zo heb ik het ook jaren gedaan, zonder enig probleem.
    Maar met de jaren is er meer informatie gekomen en meer inzichten en is de techniek betaalbaarder.

Maar dat geld nu ook voor je filtermateriaal uitspoelen, tegenwoordig weten we dat (in Nederland) de waterkwaliteit goed genoeg is om je filter onder af te spoelen zonder al te veel gevolgen.