Wat is er nieuw

Uitspoelen van filtermedia

tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
@tuinkabouter: Wat is dat voor een voorfilter?? Open een nieuw topic aub, ben zeer nieuwsgierig!
Is niets meer dan een theiling rollermat.
Maar je hebt ook de clarisea van D-D.
Royal exclusive heeft het verwerkt in hun sumps
En je hebt ook nog het merk KLIR wat je zo in je filtersok houder stopt.

Het zijn allemaal zelf verversende fleece rollers, je moet alleen een sump hebben hiervoor

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
56
Even terzijde maar ik vindt het wel jammer dat veel bakken zoals mijn Reefer 170 weer zoiets niet kunnen plaatsen want die hebben een kleine sump en naast de afschuimer is er eigenlijk geen ruimte over. Maar goed je kan niet alles hebben.

tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Even terzijde maar ik vindt het wel jammer dat veel bakken zoals mijn Reefer 170 weer zoiets niet kunnen plaatsen want die hebben een kleine sump en naast de afschuimer is er eigenlijk geen ruimte over. Maar goed je kan niet alles hebben.
De clarisea heeft een vrij kleine footprint, de SK3000 zou al voldoende moeten zijn.
Een theiling is ook gewoon onzinnig groot als je het vergelijkt met de overige opties

Doragon

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2006
Als je van knutselen houdt:

BigSmoke

Well-known member
AquaForum Donateur
Erelid
Lid geworden
4 november 2003
Dat soort dingen heb ik allemaal niet ( nodig ook niet in mijn zoetwater bak). volsta met 1 x Eheim 2227 en 2 x Eheim 2213, 1 is skimmer en de andere 2 zijn voorzien van voorfilter IN de bak. die moet ik elke 2-5 dagen even eraf halen en onder de kraan uitspoelen, komt giga veel troep vanaf...De filters zelf hebben een standtijd van 3 maanden, elke maand is één filter aan de beurt. Slangen elke 2 maanden even DOORBLAZEN, komt dan wat vuiligheid mee maar niet veel.

tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Dat soort dingen heb ik allemaal niet ( nodig ook niet in mijn zoetwater bak). volsta met 1 x Eheim 2227 en 2 x Eheim 2213, 1 is skimmer en de andere 2 zijn voorzien van voorfilter IN de bak. die moet ik elke 2-5 dagen even eraf halen en onder de kraan uitspoelen, komt giga veel troep vanaf...De filters zelf hebben een standtijd van 3 maanden, elke maand is één filter aan de beurt. Slangen elke 2 maanden even DOORBLAZEN, komt dan wat vuiligheid mee maar niet veel.
Hetgeen wat jij doet met je voorfilters doe ik dus met een rollermat.
Het is vrij simpel, hoe minder zooi er je filter in komt hoe minder je het hoeft te onderhouden.

Je zou voor de grap eens 1-2 maanden dagelijks je voorfilters schoon moeten maken en dan de NO3 in de gaten moeten houden, ik durf vrij zeker te stellen dat deze dan gaat zakken

Scalari

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2009
Heb ook het hele stukje beetje vlugvlug doorgelezen,
Interessante dingen gezien en ook heel technische

Ik denk dat voor mijn niet al te heavy belastte bakje wel een aardig compromis heb
Eheim voorfilter busje (met groffilter blauw)
1 keer wit bovenin de filterpot en de rest opgevuld met Sera BioBalls en Siporax

Schoonmaken ong. per 6- 8 week , Blauwe spons uitkijpen onder lauwe kraan, witte filter uitkijpen of vervangen
1 keer per half jaar even de balls en pipes in de vergiet en beetje de modder eraf rollebollen door lauw water in het gootsteen (kom er niet met mn vingers aan)

Thats it, veel meer doe ik er niet aan

Bovenaan