Wat is er nieuw

Uitstroom aquarium met bioloog.

Erik

Well-known member
Lid geworden
25 december 2016
Leeftijd
58
Hallo,

In mijn nieuw aquarium (die ik zelf ga bouwen) maak ik een overloop met bodemafzuiging voor mijn bioloog.
Mijn aquarium wordt 800 ltr bruto en mijn bioloog 200 ltr bruto.
waar plaats ik het best de uitstroom? boven en onderin de bak, of alleen boven, 1 of 2 uitstromen?

Denk dat je op iets uit komt als in mijn bak, geeft voor mij de mooiste stroming

DSC_0007.jpg

Bedankt voor je antwoord,
Als ik het goed zie heb je links en recht een uitstroom? En wat is die pijp rechts die helemaal naar beneden gaat?

Je zou ook een spraybar over de gehele lengte van je bak kunnen doen aan de achterkant. Die schuin tegen het midden van de voorruit richten en je hebt vrijwel geen deadspots in verband met plantenvoeding en ook geen absurde stroming wat nadelig effect heeft op je vissen.

Edit: wat voor bestand/bak gaat het eigenlijk worden? Een hillstream vraagt natuurlijk hele andere stroming dan een standaard gezelschapsbak.

Oké, dat zat ik mij af te vragen: of inderdaad een spraybar zou kunnen.
die heb ik nu ook in mijn vision 260 en dat bevalt goed.
Hoe bedoel je schuin tegen de voorkant gericht?

zHogRscZVYJ9iu92QH8cSdJnKpWTFWQo.jpeg

Zoals voorbeeld 1. Je richt de uitstroom zeg maar naar de voorruit, op halverwege de hoogte. Dan wordt het water naar beneden geduwd waarna het langs de bodem naar achter gaat. Tegen de achterwand gaat het dan weer omhoog en wordt opnieuw rond geduwd. Perfecte circulatie.

Oké, bedankt.
Maar mijn bodemafzuiger zit dan wel aan één kant in de hoek, maakt niks uit?

Zou voor de circulatie niet heel veel moeten uitmaken denk ik. Kwa vervuiling kom je er snel genoeg achter of er een bepaalde spot of zone is waar vuil zich ophoopt. Aan de andere kant, als dat zo is is het ook makkelijk schoonmaken. Bij mij is er een plek voor een stuk hout waar zich structureel afval ophoopt. Ik vind het prima, 1x per week 1 minuut hevelen op die plek en de boel is schoon.

Tenzij je een bak hebt zonder substraat en decoratie is perfecte circulatie hoogstwaarschijnlijk ook een utopie. Maar zo'n spraybar over de lengte is wel een uitkomst als je vissen hebt die niet van grote stroming houden maar je planten wel hun voeding willen hebben.

Oké, dankjewel.
Nog één vraag: hoe vaak moet het aquarium worden rondgepompt in een uur met een bioloog?

Aha!!
Ik ga dat eens door lezen, bedankt voor de info.

Bedankt voor je antwoord,
Als ik het goed zie heb je links en recht een uitstroom? En wat is die pijp rechts die helemaal naar beneden gaat?
Klopt, ik heb ook 2 pompen.
De pijp helemaal rechts is mijn "bodemafzuiging" merkte helaas toch dat er aardig wat vuil bleef liggen..
Ik had 2 spraybars over de volle lengte maar die heb ik eruit gehaald met als resultaat dat me CO2 is gestegen en me planten (HN vooral) beter blijven staan

Twee pompen?
Voor het geval er één uitvalt? of een andere reden.
Dus voor jou is de spraybar niet bevallen.

Het beviel me prima tot ik de HN ging planten en deze telkens vrij letterlijk weg spoelde.
Ik heb 2 pompen voor de beschikbaarheid, ze draaien beide op 50% nu.
Dus mocht er 1 uitvallen kan de ander in zijn eentje het aquarium draaiend houden. Mis dan alleen helaas ook meteen 1 reactor...
Heb vooral voor 2 pompen gekozen omdat ik ook 2 reactoren heb voor de CO2 omdat 1 waarschijnlijk niet genoeg was.
Nu heeft iedere reactor zijn eigen pomp en afstellingen voor maximaal rendement (poging tot natuurlijk)

Oké,
Heb je ze allebei op de voorruit gericht, en naar beneden?

De linker schuin de bak in en de rechter recht naar voor.
Beide stromen vlak uit en zijn niet naar beneden gericht

Oké bedankt.
Wordt een kwestie van experimenteren denk ik.

Dat was het wel bij mij toen me spraybars eruit gingen, en ook met spraybars was het ff pielen om het precies mooi te krijgen

Na de vakantie maar eens beginnen te bouwen, heb nu alles op papier uitgewerkt.
Zal wel kerst worden voordat hij staat denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan