Wat is er nieuw

Uitstroom biomaster 850

airmax

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Berichten
135
Leeftijd
52
Beste Forumleden


Ik ben al een tijdje bezig om dit filter beter te laten functioneren (nieuwe rubbers, nieuwe aanzuigpijp, filtermateriaal en uitstroom)
Het is ondertussen wel verbeterd. Aquarium is helderder geworden etc echter vind ik persoonlijk de uitstroom te slap.
De planten gaan bij de uitstroom wel wat heen en weer maar verder op in de bak amper. Aangezien ik nog met wat baardalg zit wil ik hier verbetering in brengen
zodat de c02 beter door de bak gaat etc.
Ik had een spraybar die ik omgezet hem naar een ronde uitlaat en later nog een zg eendebek. Helaas vind ik het resultaat niet echt top.
Zelfs zonder uitlaat heb ik wel een dikke straal maar die spuit niet halverwege de bak (25 cm)

Ik weet ook niet of dat zou moeten maar dit even ter info. De filters zijn niet erg vervuild of dicht geslipt.

Zijn er nog leden die hier meer ervaring mee hebben ? Of toch opzoek naar een krachtiger filer ?

Ik hoor het graag

Groet Igor
 
Wat is de afmeting van je bak en wat is de cap van het filter? Netto hou je net de helft over in de regel.
Plantjes hoeven ook maar een beetje te bewegen hoor.
 
Max pompdebiet 1.550 liter per uur (volgens de specs fabrikant)

Het betreft een bak van 125 cm lang en water hoogte is 60 en diepte is 55
 
Reken maar 400 liter dus dan heb je bruto 4x en netto 2x. Ja dat is geen vetpot. Ik heb op de bak van 120cm en 240 liter een JBL 1502 met ongeveer hetzelfde debiet draaien.
 
Hum dat is weel erg weinig netto dan zit er zoveel verschil tussen bruto en netto kwa pomp debiet. Welke pomp zou ik dan eventueel kunnen nemen?
 
Veelal zegt men dat je netto de helft overhoudt. Wellicht kun je er een pomp bijnemen en dan kun je met onderhoudt ze afwisselen.
 
Ik heb nog en oase biomaster 600 staan echter heb ik niet zoveel ruimte om hem lekker te kunnen plaatsen en zit ook met inlaat hap uit de bak voor dan 2 slangen in en 2 uit te laten gaan
In de bak zitten aan beide kanten 2 halve maantjes waar je de slangen tussen kunt plaatsen. Is een fluval fx6 of is die erg sterk (3500l debiet)


.
 
Die is toch regelbaar als ik me niet vergis? Dat is 9x bruto. Er is ook nog een fx4 dacht ik. Heeft 2600 liter dus 6,5x bruto en zo n 3x netto. Lijkt me wel netjes maar misschien posten andere leden nog iets over je filter en hun kijk erop.
 
Ik ben al een tijdje bezig om dit filter beter te laten functioneren (nieuwe rubbers, nieuwe aanzuigpijp, filtermateriaal en uitstroom)
Alle slangen reinigen kan ook veel winst opleveren, heb zelf eens tot 40% meegemaakt na een nieuwe start.
 
pompdebiet 1.550 liter per uur (volgens de specs fabrikant)
Volgens mij is dat enkel voor de pompgedeelte van het filter, dus exclusief filter en voorfilter medium.

Ik heb een 350T met een Pompcapaciteit:1100 l/u volgens fabrikant.

Met redelijk “schone” filtermedia en ook een CO2 reactor in serie met de uitstroom hou ik in het gunstigste geval nog maar 450 l/u over op een bak van 246L, veel debiet gaat wel verloren door de CO2 reactor.

Ik meet regelmatig met een 1L maatbeker en stopwatch.
In de praktijk veelal 1L/10sec, wat nog maar 360L/u is op een bak van 246L, nog geen 1,5 netto.
Toch ondervindt is geen problemen in een redelijk zwaar beplant en bezet aquarium.
 
ik heb vanavond ook maar eens een maatbeker eronder gehangen en kom uit op zo'n 1100 ml uit per 10 seconde dus ook niet heel veel.
Ook ik heb een inline c02 en een uv filter tussen de pomp en de uitstroom maar zorgt dit voor zo'n ontzettende uitstroom vermindering ???

Hieronder een filmpje zonder eendebek om de kracht van de straal te laten zien. Ook met een eendebek is er weinig beweging van alle planten.
Of dit nou echt een probleem is weet niet maar met de discus vissen in de bak is een grotere pomp denk ik wel een actie punt....
 

Bijlagen

  • IMG_6972.MOV
    17 MB
Laatst bewerkt:
Kon het niet laten dus ik doe even met je mee, ik heb de biomaster Thermo 600 (nieuwe versie) met grotere gaten in het voorfilter en grovere sponsen op 10ppi in het voorfilter. In het hoofdfilter heb ik half bio en half sponzen van oase zitten.
Onderin de keramische pijpjes, daarna hs aqua grind, daarna eheim glas pro balletjes en daarboven de sponzen van oase zelf.
Ik heb zojuist de output gemeten op 10 seconden en deze was 1650ml, dus dat komt neer op 594 liter per uur.
Moeten we daar tevreden mee zijn 😉 ik opzich wel, maar ben benieuwd of dit filter straks mijn 600-700 liter bak ook aan zou kunnen.
Ik heb nog een eheim stromingspomp erin zitten sinds kort voor een betere flow.

Hopelijk kun je iets met deze vergelijking (of andere hobbyisten)

Groetjes, Dirk.
 

Bijlagen

  • Flow biomaster 600.mp4
    25 MB
  • 10 seconden meting.mp4
    54.8 MB
  • 20241024_181212.jpg
    20241024_181212.jpg
    955.7 KB · Weergaven: 6
Met redelijk “schone” filtermedia en ook een CO2 reactor in serie met de uitstroom hou ik in het gunstigste geval nog maar 450 l/u over op een bak van 246L, veel debiet gaat wel verloren door de CO2 reactor.

Ik meet regelmatig met een 1L maatbeker en stopwatch.
In de praktijk veelal 1L/10sec, wat nog maar 360L/u is op een bak van 246L, nog geen 1,5 netto.
Met 45ppi voorfilter getest.
1000017967.jpg


idem met nieuw model aanzuigbuis (links nieuw en rechts oud)
1000017766.jpg
 
Laatst bewerkt:
heb de biomaster Thermo 600 (nieuwe versie) met grotere gaten in het voorfilter en grovere sponsen op 10ppi in het voorfilter.
Ben jij zo niet het effect van een voorfilter kwijt?

Ik maak overigens met 45ppi wel elke week het voorfilter schoon.
 
airmax
Misschien dat een foto van uw bak wat meer kan verduidelijken, of laten zien of heb ik een foto eerder gemist, kan ook hoor.
De helderheid van een aquarium heeft niet altijd met de filter capaciteit te maken.
Beplanting inrichting verlichtingsduur en sterkte daarvan hebben allemaal invloed hoe een bak zich laat zien.
 
Ben jij zo niet het effect van een voorfilter kwijt?

Ik maak overigens met 45ppi wel elke week het voorfilter schoon.

Geen idee, het werkt prima hier met die nieuwe voorfiltersponzen, Oase zal hier vast over nagedacht hebben toch?
Ik maak het voorfilter maar om de 2 maanden schoon, hoofdfilter nog maar 1x gedaan sinds maart en viel ook reuze mee.
Wat je hieronder ziet was van 2 maanden gebruik.
 

Bijlagen

  • 20240412_170601.jpg
    20240412_170601.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 4
  • 20240412_170538.jpg
    20240412_170538.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 5
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan