Wat is er nieuw

Uitstroom niet haaks op spraybar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Christiaan80
  • Startdatum Startdatum
C

Christiaan80

Guest
Ik heb een nieuwe Eheim Experience 350 (2426) gekocht voor in mijn Rio 240. Nu heb ik met de spraybar een probleem. Het water spuit er niet haaks uit, maar een beetje schuin weg. Gevolg: draaiende drijfplanten in de bak. Ik heb de pomp op ongeveer halve kracht gezet, maar het draaien blijft.
Bij mijn vorige pomp (2224) had ik dit niet en kwam het water keurig recht uit de spraybar.
Enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb alle bijgeleverde spullen van Eheim gebruikt.

Ik heb eigenlijk geen idee wat je bedoeld met dat het niet haaks uit de spraybar komt? Het water komt toch altijd recht uit de gaatjes?

Kan je de spraybar niet zo draaien dat je de gewenste hoek krijgt?

Ja je moet de buis zo kunnen draaien dat hij of naar beneden of naar boven spuit, maar dus ook zo dat hij wel "haaks" erop staat. Je kan hem dus zo richten als je zelf wenst.

En als je vindt dat je teveel stroming hebt is het altijd beter om de gaatjes in de spraybar wat groter te boren dan om je pomp wat te knijpen.

Een bepaalde soort spraybar van Eheim heeft gaatjes onder een hoek. Ik heb die
zelf ook. Dus het water spuit er niet recht uit. Het gaat er in een hoek naar voren uit als je
em aan de zijkant vastmaakt.

Zo'n spraybar is geschikt om aan de achterwand te bevestigen, zo krijg je een kurkentrekker beweging over
de hele lengte van de bak, en dit is precies de bedoeling hiervan.

Wil je deze aan de zijkant vastmaken, kan je de gaatjes in dezelfde diameter recht uitboren. Dat
zal in ieder geval al helpen. Of je maakt zelf een rechte uitstroom.

Het lijkt me met een inschrijfdatum van 2 jaar geleden dat je echt wel weet dat je een spraybar ook
kan draaien, vandaar de gedachte over de gaatjes in een hoek.

en de spraybar gebruiken van de oude pomp, een idee?
of zit er verschil in diameter?

Het water spuit niet recht vooruit, maar naar het raam, schuin dus...hij zit vastgeklikt in de zuignapjes en spuit dan niet recht over het water maar links naar het glas toe.

Ik denk dat de gaatjes boren een goede optie is, om zo de rondjes misschien glad te krijgen. Nu draaien de drijfplanten door de bak 🙂. De oude spraybar is geen optie want de slangen zijn groter.

webhond zei:
Een bepaalde soort spraybar van Eheim heeft gaatjes onder een hoek. Ik heb die
zelf ook. Dus het water spuit er niet recht uit. Het gaat er in een hoek naar voren uit als je
em aan de zijkant vastmaakt.

Zo'n spraybar is geschikt om aan de achterwand te bevestigen, zo krijg je een kurkentrekker beweging over
de hele lengte van de bak, en dit is precies de bedoeling hiervan.

Wil je deze aan de zijkant vastmaken, kan je de gaatjes in dezelfde diameter recht uitboren. Dat
zal in ieder geval al helpen. Of je maakt zelf een rechte uitstroom.

Het lijkt me met een inschrijfdatum van 2 jaar geleden dat je echt wel weet dat je een spraybar ook
kan draaien, vandaar de gedachte over de gaatjes in een hoek.

Oh ok, ik ken dat systeem dus niet. ik heb bij de Eheim filters gewoon de spraybar die je kan draaien in de hoek die jij graag wilt.

Hierbij een afbeelding (na 2 jaar weet ik dat je de aquaforum s
software moet gebruiken voor plaatjes... :koud🙂

Zoals je kunt zien, richt de straal iets naar links. De spraybar zit op de rechterzijkant en dus niet op de achterwand.
Het water veroorzaakt nu dus een draaikolk in de bak als de pomp voluit staat. Uitboren is een optie, maar dan moet ik wel zeker weten dat het water dan recht gaat. Een spraybar waarbij je de richting -naast omhoog/omlaag- ook van links naar rechts kan bepalen is nieuw voor mij, ondanks dat ik hier al 2 jaar rondkijk.
De spraybar is bewust hoger gehouden voor de foto.....

361755christiaan80_0_82_20140331_21.jpg

Gaatjes uitgeboord met boortje 5, maar de stroom blijft links geori�nteerd. Met een visdraadje de plantjes dan maar aan 1 kant houden. Als iemand een oplossing weet, lees ik het graag.

Dat kan toch niet?

Je boort gaatjes die schuin zijn voorgeboord, recht uit.

Ik heb nog een aantal van die scheve uitstroom pijpjes liggen en er zelf

ook 1 van uitgeboord, gaat toch echt recht uit dan.

Heb t wel met 6 gedaan, zal die mm het schelen?

Kijk ,dat is nou een ECHT probleem.
Niet haaks,wel beetje schuin.

Nou en?

Haaks is bedoeld voor over de lengte van de bak.

Schuin voor is voor op de achterwand en zo via de raam een schroefbeweging cre�ren over de lengte van de bak.

Als je het tweede niet wil , dan is het een probleem ja 🙂

Is nogal een heel verschil van stroming.

Jep; nu moet ik mijn drijfplanten met een draadje vastzetten, anders gaat het kolken. Bij mijn vorige uitstroom hoefde dat niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan