Wat is er nieuw

Uitstroom (nog een discussie)

A

AxelP

Guest
Ik weet dat hier al meerdere malen gesproken is over de plaatsing van de uitstroom in t aquarium. Ik zelf heb links de uitstroom met een spraybar zitten en rechts de instroom (bij de bodem met een korfje). Nu houd het mijn aquarium goed schoon, planten groeien ook als kool maar ik heb last van grote stengel planten welke vrij hevig mee bewegen met de stroming.

Nu heb ik m'n spraybar al iets naar beneden geplaatst (zit nu 5cm onder water oppervlak) met een verleng stukje en naar boven gericht zodat de oppervlakte nog steeds beweegt. Maar m'n planten bewegen nog steeds (wel wat minder). Ik ben toen eens gaan zoeken hoe andere dit doen, ik las dat sommige mensen de spraybar vervangen door een uitlaat stukje en die dan van achter schuin naar het voorraam richten.

Ik vroeg me af wat dat doet voor de filtering van het aquarium, hoe jullie omgaan met bewegende klanten en als je voor zo'n set-up kiest mis je toch ook beweging van het oppervlakte water wat voor verminderde zuurstof opname zorgt? Kortom ik ben nieuwsgierig hoe jullie dit in je bak regelen. Alvast bedankt voor jullie reactie (en hulp) 🙂

Ik denk dat hier geen sluitend recept voor bestaat. Elke bak is anders qua beplanting, hout, steen ed en dus ook de stroming. Ik "pruts" net zolang tot ik tevreden ben. In mijn 3 bakjes zit de uitstroom totaal anders. In mijn nano met sproeibuisje een paar centimeter onder het wateroppervlakte en naar beneden gericht, dus totaal geen oppervlaktebeweging.
In mijn 60 literbakje heb ik de sproeibuis verwijderd en staat de uitstroom op bijna gelijke hoogte met het wateroppervlakte en dus veel beweging.
In mijn 150 cm heb ik 1 sproeibuis pal onder het wateroppervlakte en dus waterrimpeling en 1 uitstroom direct uit de slang met "knietje" de bak in iets boven het wateroppervlakte en dat levert wat luchtbelletjes op.

In mijn vroegere bakken was de situatie ook steeds verschillend 😉
Dus kwestie van uitproberen en kijken wat er gebeurt.

Mijn inziens wordt stroming overschat.
Zeker in kleinere aquaria van bv 1 meter kan je niets fout doen.

In grotere aquaria kan het interessant zijn de uitstroom op te splitsen en te verdelen over de bak.
Mensen denken vaak meerdere filters nodig te hebben om meer circulatie te hebben. Het opsplitsen van de uitstroom is meestal een goedkopere en dus effici�ntere oplossing.

Een spraybar raad ik zelden aan. Dit omdat het veel weerstand geeft aan de pomp en zo veel capaciteitsverlies met zich mee brengt. HEt beste is helemaal geen spuitstuk en rechtstreeks de bak in. Al dan niet opgesplitst met een Y stuk naar meerdere plaatsen.
Gebruik echter nooit een T stuk. Door de hoek van 90� verlies je veel debiet. Kan makkelijk 20% verschillen met een Y stuk.

Ben ik met je eens Jurgen. Vandaar dat ik zeg dat ik een beetje "aanpruts" tot ik het wel okee vind 😉

ER zijn niet echt wetten voor natuurlijk al zou ik in een planten bak aanraden te zien dat ejniet heel veel oppervlakte beweging hebt. IVM met de CO2 die je zo kan verliezen.

Ik heb de spraybar nu iets aangepast. Ik had m er derner af met een bochtje naar de voorruit gericht maar ik ben bang dat dat een negatieve invloed heeft op de doorstroom in m'n aquarium.

Mwaaaa In kleine/middelgrote aqua�s zit het vaak wel goed met de stroming. In 32 jaar heb ik alleen met grotere bakken er wel eens een euveltje mee gehad.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan