Wat is er nieuw

Uitstroom / stroming

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Zanziee
  • Startdatum Startdatum
Z

Zanziee

Guest
Hallo allen,

Ik heb een JBL 401 pomp en gebruik momenteel het mondstuk om stroming te cre�ren. Nu zit er ook een spraybar bij de pomp die ik eventueel kan aansluiten.

http://www.youtube.com/watch?v=zSQwwZMUC1c&feature=youtu.be

Het effect is momenteel dit op het water, zoals je ziet gaan de drijfplanten in een snelle ronde door de bak heen.. Niet ideaal in mijn ogen. Zou een spraybar dit kunnen voorkomen? En hoe zou ik deze dan het beste kunnen plaatsen? Over de lengte of breedte van het aquarium?

Alvast bedankt!
 
Spraybar zal altijd minder harde stroming cre�ren als een mondstuk, je hebt namelijk meer gaatjes.

Zou em achter linksboven tegen de achterwand zetten. En dan zo dat ie op 1/3 van onderen tegen
de voorruit aanblaast.

Mochten de planten dan nog gaan dansen kun je altijd een visdraadje spannen in de bak om de planten
aan een kant te houden.
 
Je kunt ook dat bochtje waaraan de spraybar bevestigd kan worden alleen gebruiken. Geeft wat minder stroming dan het mondstuk.

Maar, is het filter gevuld met nieuw filtermateriaal? D.w.z. hij moet nog indraaien? Dan zal de stroming ook nog wel verminderen.

~ Ivo
 
Draait nu twee weken, zit oud filtermateriaal bij in.

Dus spraybar monteren aan de linkerkant (zijkant) van het aquarium? En dan 1 cm onder water ofzo?

Hoe bedoel je precies Ivo? Het mondstuk eraf halen en gewoon via dat gat laten uitstromen?
 
Zonder iets erop dus.. Hmm dat is ook een optie, maar komt de stroming dan wel door de gehele bak?
 
Dat moet je toch altijd even naar eigen inzicht doen en afstellen. Hier is het altijd prima verlopen zo.

~ Ivo
 
Ga het zo eens proberen 😀
 
Hmm, heb nu alleen zo'n 'gat' waar het water uitstroomt, alle drijvers worden nu op ��n hoopje gedrukt.. Geprobeerd met spraybar, hetzelfde effect.. Irritant dat het niet zo makkelijk gaat.. Ben nu al een uur aan het prutsen..
 
Lijntje visdraad spannen met ervoor de drijfplanten en erachter de stroming? Zo doen wij het ook en dat gaat prima.

Schematisch:

> > > > STROMING > > > >

- - - - VISDRAAD - - - -

0 0 0 0 DRIJVERS 0 0 0 0
 
Zanziee zei:
Hmm, heb nu alleen zo'n 'gat' waar het water uitstroomt, alle drijvers worden nu op ��n hoopje gedrukt.. Geprobeerd met spraybar, hetzelfde effect.. Irritant dat het niet zo makkelijk gaat.. Ben nu al een uur aan het prutsen..

Zo,een HEEL uur?

alle begin is moeilijk.
Tot je het ineens door hebt.
 
Bertus zei:
Zanziee zei:
Hmm, heb nu alleen zo'n 'gat' waar het water uitstroomt, alle drijvers worden nu op ��n hoopje gedrukt.. Geprobeerd met spraybar, hetzelfde effect.. Irritant dat het niet zo makkelijk gaat.. Ben nu al een uur aan het prutsen..

Zo,een HEEL uur?

alle begin is moeilijk.
Tot je het ineens door hebt.

Nou, al bijna 2 uur ondertussen 😀 Al het begin is inderdaad moeilijk.. Eenmaal gedaan gaat het een stuk makkelijker.
 
Tja, tijd zal het leren.

Heb het zelf vroeger vanuit Juwel filter met grijze electra bochten, en flexibel naar de andere kant van de bak gestuurt.
Gewoon proberen.
 
Proberen is meestal het beste inderdaad. Wil alleen niet te lang aan het prutsen zijn in het aquarium, heb het idee dat het stress bezorgd bij de vissen (al kan ik dit compleet mis hebben).
 
Is verschillend van vis tot vis,als ik in m'n bak zit kruipt bv de L-201 zo ver als hij kruipen kan en happen de blauwe tetra's ondertussen naar de luchtbelletjes op m'n arm.
 
Als mijn drijfplantjes stil hangen en bijna niet bewegen in stroming, krijg ik altijd last van blauwalg. Is niet gezegd dat dat bij jou ook gaat gebeuren maar hou het in de gaten 😉
 
meksjoef zei:
Als mijn drijfplantjes stil hangen en bijna niet bewegen in stroming, krijg ik altijd last van blauwalg. Is niet gezegd dat dat bij jou ook gaat gebeuren maar hou het in de gaten 😉

Ik denk dat er dan wellicht voer en vuil tussen is blijven hangen wat dan weer blauwalg veroorzaakt.
Ik heb in alle bakken voor 80% drijvers aan het oppervlak maar geen blauwalg terwijl het oppervlak doodstil is zonder stroming.
Als ik voer zorg ik met mn vinger even dat het goed wegzakt zeg maar.
 
Bedankt voor de tips, goed om mee te nemen. Schud de drijvers soms wel even 'uit', dan valt er wel het ��n en ander aan rotzooi uit.
 
Uitschudden doen wij ook, in een apart emmertje water 🙂
 
Heb ik zojuist ook gedaan, had watervlooien gevoerd, maar dat blijken mijn neon's nog niet echt te waarderen, het voer moet zinken en niet aan de waterkant blijven drijven, dan eten ze het gewoon niet *zucht* :stars:

Het lijkt alsof de stroming nu overal komt. Kan ik dit in de loop van de tijd aan mijn planten gaan merken als het niet goed is?
 
Dat je stroming overal komt is juist goed.
Dit bevordert de co2 verspreiding(ook al voeg je geen co2 toe).

En je zal het aan je planten merken inderdaad want ze zullen mooier worden als ooit tevoren 😛
 
Aha, nou, alles wiebelt, dus dan moet de stroming goed zijn. Ben benieuwd naar het resultaat 😀 haha
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan