Wat is er nieuw

Uitstroom te sterk?

Lariss

Active member
Lid geworden
16 oktober 2025
Leeftijd
24
Hallo!

Ik heb een juwel vision 180 met een binnen filter. Nu heb ik alleen het idee dat de uitstroom te sterk is voor mijn posthoornslakjes ( vliegen de bak door en de huisjes gaan heen en weer) en voor de Indische modderkruipers die ik er uiteindelijk in wil. Alleen heb ik het idee dat als ik de uitstroom naar achter richt (dus tegen het glas aan) dat de wateroppervlak niet genoeg beweegt en er niet genoeg stroming is tussen de plantjes door want die bewegen dan vrijwel niet. Is dit op te lossen door er een spraybar op te plaatsen?

Ik zou het gewoon proberen, dan kom je er vanzelf achter.

Ik zou het gewoon proberen, dan kom je er vanzelf achter.
Weet u misschien ook welke ik dan moet hebben? Ik kan er geen vinden van Juwel.

Ik heb hetzelfde gehad met een Juwel Rio 125. Daar zit een Ecoflow 500 pompje bij. Ik heb uiteindelijk een Ecoflow 300 gekocht via Marktplaats en deze geplaatst, die vind ik beter passen.

Ik denk dat jij een Ecoflow 800 hebt? Dan zou ik een 500 kopen.

Ik denk dat je niet snel teveel stroming hebt. Ik heb er Sulawesi slakken in. Die hebben een lang puntig huisje dat echt kan wapperen in de stroming. Maar dat lijkt ze weinig te doen. Ze kruipen graag ook op de uistroombuis en als ze dan bij de gaatjes komen gaat het huisje wild heen en weer wapperen. Toch blijven ze daar zitten en terugkomen. Die kleine slakjes lijken het heerlijk te vinden om naar het wateroppervlak te komen en daar rondjes te surfen.

De juwel pompjes zijn naar mijn mening eerder wat aan de zwakke kant.
Indische modderkruipers komen uit rivieren en stroompjes waar het soms nog wel harder te keer gaat dan vlak voor de uitstroom van je filter.

Met een intern filter heb je inderdaad niet vaak last van teveel stroming.

Weet u misschien ook welke ik dan moet hebben? Ik kan er geen vinden van Juwel.
Zet een Juwel O2 Diffusor op het uitstroom pijpje van je filter. Door de luchtaanzuiging krijg je een "bruis effect" op je uitstroom waardoor de kracht lager ligt.

Ik denk dat je niet snel teveel stroming hebt. Ik heb er Sulawesi slakken in. Die hebben een lang puntig huisje dat echt kan wapperen in de stroming. Maar dat lijkt ze weinig te doen. Ze kruipen graag ook op de uistroombuis en als ze dan bij de gaatjes komen gaat het huisje wild heen en weer wapperen. Toch blijven ze daar zitten en terugkomen. Die kleine slakjes lijken het heerlijk te vinden om naar het wateroppervlak te komen en daar rondjes te surfen.
Dan zal het vast goed moeten zijn! Het ziet er best wel heftig uit die huisjes die zo heen en weer wapperen😂 vandaar mijn vraag en gedachte

De juwel pompjes zijn naar mijn mening eerder wat aan de zwakke kant.
Indische modderkruipers komen uit rivieren en stroompjes waar het soms nog wel harder te keer gaat dan vlak voor de uitstroom van je filter.
Bedankt voor de reactie! Weet ik dat ook weer☺️

Kun je de uitstroompijp niet iets naar het oppervlak richten want ik denk dat je die naar beneden hebt nu.

Hoe lang draait jouw bak? Als dit een vrij nieuwe bak is met een filter dat ook vrij nieuw is, en dus tamelijk schoon is, dan wordt de kracht van de uitstroom vanzelf wel minder naarmate het filter wat langer draait.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan