Wat is er nieuw

Uitstroom van nieuw extern filter na drie weken veel minder sterk.

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Ik heb sinds ongeveer drie weken een nieuw extern filter op mijn aquarium.

Het gaat om een JBL Greenline CrystalProfi E701 .
Hij draait op een Juwel Rio 180, die als gezelschapsbak dienst doet.

De eerste twee weken was de uitstroom best sterk.
Nu in de derde week zag ik bij de wekelijkse waterwissel, dat de uitstroom best een stuk minder is geworden.
Het wateroppervlak beweegt nog wel, maar ook een stuk minder als eerst.

Moet ik nu al bij de eerst volgende waterwissel het filtermateriaal deels uitspoelen?
Of echt pas doen als er echt bijna geen uitstroom meer is?

De slang van de uitstroom wordt nergens afgeknelt en er zit nergens een knik in de slangen.
Vermogen van het filter staat voluit, op volle sterkte.

Hoe snel wordt de uitstroom doorgaans minder van een filter na schoonmaak filter?
Of bij een nieuw extern filter?

3weken dat is best snel.

Heb je wel de juiste volgorde van het filtermateriaal erin gedaan ?

eerst grof naar fijn met de spons of filter watten, of heb je enkel maar filter watten gebruikt als mechanische filtering?
Als je enkel maar fijne spons of fijne filter watten hebt gebruikt dan is dit dicht geslibd met vuil dus dan kan je er van uit gaan om deze toch maar te reinigen voordat er bijna geen water debiet meer is.

Deze volgorde werkt het beste en efficient.

Eerst grove watten of spons dan medium watten of spons dan pas fijne watten of fijne spons dan je biologische media als je die gebruikt.

Heb gewoon de volgorde aangehouden zoals het erin zat.

Heb gewoon de volgorde aangehouden zoals het erin zat.

Dat kan maar gaat het water wel eerst door de grove spons en dan naar fijner materiaal ?
Sommige filter werken van boven naar beneden en andere van onderen naar boven met de stroming in het filter.
Als dat allemaal goed is dan zou ik de pomp testen zonder filter materiaal of hij wel genoeg kracht heeft en dan wel een goed een debiet heeft wat is opgeven van 700ltr per uur.
Komt voor dat sommige pompen van alle merken na een x aantal weken of maanden hun debiet compleet kwijt raken door een fabricage fout in de motor zoals slechte magneten of verlopen/geoxcideerde koper in de spoeltjes van de electromotor.
Dus ik zou hem dan even testen zonder filter materiaal of die dan wel weer zijn debiet geeft als reinigen niks heeft geholpen.

heb je een borsteltje ga daar eens die gaatjes in. kan best dat hier wat vuil in zit heb ik ook wel eens namelijk waardoor de uitstroom ook minder wordt dan haal ik de spraybar eraf met de borstel er door en dan even warm water door spoelen

Dat wat @sander058 zegt.
Ik heb nooit verminderde stroming mee gemaakt ik was dat altijd voor door gwn iedere 2 weken me voorfilter schoon te maken

Dat wat @sander058 zegt.
Ik heb nooit verminderde stroming mee gemaakt ik was dat altijd voor door gwn iedere 2 weken me voorfilter schoon te maken

Dat kan maar een JBL E701 heeft een debiet van 700liter en 6,1liter filter inhoud, deze op een Rio 180 met de juiste plaatsing van het filter materiaal kan hij niet in 3weken al vol zitten of dicht geslibt zijn met vuil op zo'n oppervlakte van deze sponzen als ik de foto's bekijkt.
En dicht slibben van de spraybar na 3weken dat nieuw uit de doos komt heb ik zelf nog nooit meegemaakt, anders zouden de slangen nu ook al vol moeten zitten met aangekoekte bacterien en algen omdat de verstoppingen ergens vandaan moeten komen en vaak is dat bij een spraybar vanuit uit de slang naar het aquarium waar meuk loslaat in de slang.
Dus ik verdenk een pompkop met slechte magneten en daardoor is zijn debiet is verloren gegaan, maar we gaan het horen als hij hem heeft gereinigd of hij dan weer zijn debiet geeft omdat ik er ook wel eens naast kan zitten natuurljk en het een ander probleem was of is.

Een filter kan makkelijk na 3 weken minder stroming geven. Afhankelijk van t aantal vis en het aantal voer. Ook plantmateriaal kan een filter afremmen.

Maar wat is "best een stuk minder"? 20% minder? 50% minder?

Anders volgende week gewoon even de voorfilters uitspoelen en kijken wat er dan gebeurd.

Das wel heel snel dat dat nu gebeurt en ben best wel benieuwd naar de uitkomst hiervan succes iig.

De jbl filters stromen eerst langs de zijkant vd filter naar onder dus de kleine halve maantjes in t bovenste bakje kan je best even uitspoelen in aquariumwater. De rest ongemoeit laten zitten.

ja na 3 weken lijkt me sterk maar heb laatst gehad dat er 4 slakken in mijn spraybar zaten elk voor een eigen gaatje dit verminderde de stroming, ook wil er wel eens wat vuil voor zo'n gat zitten. is maar een idee. rotortje draait nog goed? of die halve manen zitten vol? zijn een boel mogelijkheden. hendeltjes die helemaal naar beneden staan? wil ook wel eens dat je tegen een hendel aankomt hier kan je de uitstroom van een crystal profi ook mee verminderen

Als je een (spons) voorfilter in je bak gebruikt samen met een pomp met hoog debiet, dan is het ook echt logisch dat deze voorfilter ontzettend veel voedsel en vestigingsplaatsen voor bacteriën biedt. De voorfilter groeit letterlijk in 3 weken gewoon dicht...! Dus Filter even uit, voorfilter uit je bak halen, goed uitspoelen onder zo heet mogelijk water ( en verwonder je over de troep die daar uit komt!!) en dan over 3 weken weer opnieuw enz. enz.
Ben van mijn Eheims met voorfilters niet anders gewend, de filters zelf blijven wel 6 - 7 maanden draaien voordat ze aan schoonmaak toe zijn.

Oorzaak gevonden.
Geen idee hoe lang het al zo was...

De spraybar was deels losgekomen bij de aansluiting van het zwarte bochtje dat spraybar en uitstroom verbindt.

Zag het vandaag toevallig omdat ik de spraybar wat wou draaien.

Nu draait het filter weer normaal.

Oorzaak gevonden.
Geen idee hoe lang het al zo was...

De spraybar was deels losgekomen bij de aansluiting van het zwarte bochtje dat spraybar en uitstroom verbindt.

Zag het vandaag toevallig omdat ik de spraybar wat wou draaien.

Nu draait het filter weer normaal.
Ai dat ik daar niet opgekomen was want heb dat ook al voor gehad maar goed dat je de oorzaak hebt gevonden.:thumbs:

Bedankt voor de reacties, allemaal 🙂

Het filter draait nog steeds prima 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan