Wat is er nieuw

uitstroom via de slang de bak in of toch een spraybar?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dordrecht
  • Startdatum Startdatum
D

Dordrecht

Guest
Ik vroeg mij af wat het beste werkt..

Ik ga een achterwand maken waar ik de aan en afvoer in wil verwerken.

Vroeger had ik ooit zo'n spraybar en dat hoor je toch wel en ik wil eigenlijk geen belletjes in mijn bak aangezien ik al een luchtpompje heb.

Heb een spraybar over bijna de hele lengte van de bak. Deze is net onder het wateroppervlak geplaatst en iets naar boven gericht. Geen last van geluid of belletjes. Heb hierdoor een goede stroming bij alle planten in de bak.

Ik heb de spraybar over op de zijruit zitten en dan zo n 1 cm onder het oppervlak.

Ik heb de spraybar ook over de lengte van de bak, wanneer je hem onder water plaatst hoor je er niks van. Met een spraybar kun je wat meer stroming/circulatie cre�ren dan wanneer het gewoon via een slang het aquarium in komt.

Mij is ook opgevallen dat wanneer je de spraybar niet onder water plaatst dat je dan wel het geluid van het instromende water zult horen. Maar door hem iets onder het oppervlak te plaatsen kun je dit gemakkelijk tackelen.
Als de filter voldoende power heeft kan de uitstroom ook prima langs het zijruit geplaatst worden.
Je ziet snel genoeg of de planten door de hele bak wat heen en weer bewegen.

weet niet of ik straks nog ruimte heb voor een spraybar als mijn zelfgemaakte achterwand erin zit.. deze loopt iets door in de hoeken.

met 2000 l/h in een 125 cm bak zal er toch wel genoeg stroming zijn vermoed ik zo..

altijd lastig om keuze's te moeten maken..hahaha

Haha, ik heb op de 125 liter bak een 2213 staan draaien met zo n 450 liter per uur geloof ik. Jij kan wel een wervelbad veroorzaken denk ik 😉
Is dat niet een beetje erg veel om bijna 20x de inhoud van de bak erop te laten draaien??

Ik weet niet hoeveel inhoud er in je 125cm bak zit. Maar dan lijkt me alsnog een 2000l/h filter erg fors. Ik heb op mijn 120*45*60cm bak een 1200l/h filter staan en dat vind ik ideaal. Anders zou het voor veel vissen echt veel te veel stroming zijn, tenzij je hillstream vissen wil houden.

Een zuurstofpompje maakt ook veel lawaai trouwens. Die van mij maakt nog wel meer lawaai dan een uitstroom van een filter die iets boven het water uit komt. Maar voor een goede doorstroom zou ik zo'n spraybar net onder het oppervlak plaatsen.

Oh ja, sorry ik las een 125 liter bak. Dat is dan even iets meer denk ik. het is duidelijk maandagmorgen dus 😉.
Normaal is 3 a 4x de inhoudt voldoende dacht ik. Maar dan nog is het wel erg veel lijkt me voor een bak van 1.20 meter.

in mijn topic werd mij steeds geadviseerd om een krachtige pomp te nemen van 2000 l/h..

Ik zelf vond 1400 l/h al ruim voldoende maar er werd steeds gezegd dat ik groter moest..

Ik heb 6 sluierstaarten straks in een bak van 125 x 40 x 45 cm

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1696119

Ja met dat soort vissen kan dat weleens een goed advies zijn geweest hoor. Die vervuilen behoorlijk namelijk.
Als dat door de "kenners" is geadviseerd dan neem ik dat ook wel aan. Ik dacht dat het om andere vissen zou gaan namelijk. Dit is weer nieuwe info zeg maar 😉.

2000l/h kan wel hoor. Je kan hem altijd een beetje remmen met een kraantje. Ik heb op mijn Rio 180 (Inhoud netto iets van 180 liter) een pomp welke 1500 liter per uur pompt, dit gaat prima naar mening.

Pas op met de Eheim kranen want hier en bij een ander lid ging de kraan bij het afknijpen druppen.
Ik weet niet hoevaak dit voorkomt maar wil het toch even meegeven zodat je daar wel even op kan letten.

jessicapilon zei:
Oh ja, sorry ik las een 125 liter bak. Dat is dan even iets meer denk ik. het is duidelijk maandagmorgen dus 😉.
Normaal is 3 a 4x de inhoudt voldoende dacht ik. Maar dan nog is het wel erg veel lijkt me voor een bak van 1.20 meter.

Nee het gaat om een overbezette kleine sluierstaart bak, daar moet echt wel een fors filter op staan.

Klopt, later werd duidelijk om wat voor soort bak het gaat.

nog ff een vraag..

Als ik met 2 pompen gaat werken waar plaats ik dan de in en afvoeren?

beide invoeren rechts en beide afvoeren links?

Ik heb ook 2 filters en heb beide (in en uitvoer) aan dezelfde kant zitten hier.
In ieder geval nooit de instroom die dus de bak ingaat aan 2 kanten doen want dan botsen de stromingen met elkaar. De uitstroom naar de filter zou je wel aan 2 kanten kunnen doen.
Soms verschillen de meningen wel wat nu het beste is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan