Wat is er nieuw

Uitstroom wel of niet op het wateroppervlak richten?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter VissenIlona
  • Startdatum Startdatum
V

VissenIlona

Guest
Pas was ik met een vriend over deze vraag aan het discussieren: je uitstroom wel of niet op het wateroppervlak richten.

Wat heeft het voor functie het wel te doen? Wat zien jullie voor voordelen?

Wat is het nadeel ervan? En hoe bepaal je wat voor jouw bak het beste is?
 
Ik heb mijn uitstroom (spraybar) aan de korte zijde iets onder het waterniveau schuin naar beneden gericht, zodat het wateroppervlakte "rimpelt" en er dus gaswisseling mogelijk is tussen water en lucht en zodat de waterstroom de hele lengte van de bak kan bereiken.
 
Het oppervlak blijft in beweging en dat zorgt voor meer zuurstof in de bak. Ook blijft er geen vieze waas op het oppervlak hangen. Dus ik zou het altijd doen.....
 
Ik heb van een petflesje een soort lilypipe gemaakt, dan komt er een rustige/brede stroom de bak in die het wateroppervlak schampt.
Zo breng ik het oppervlaktewater in beweging en heb ik een onderstroom weer terug richting inlaatpijp (of hoe noem je dat).
De uitstroom heb ik meestal precies in het midden aan de korte kant, en ook gericht naar het midden van de overkant.. maar soms schuif ik ook wat, dan richt ik ik iets schuin de bak in.. dit ter variatie.
 
Zeker aan te raden om het water te laten rimpelen, nadeel-tje is wel dat er wat meer CO2 verlies is maar dit weegt niet op tegen de voordelen. Plus dat je CO2 kunt toevoegen...
 
Ik heb de spraybar ook iets naar beneden gericht om zo een betere stroming in de bak te krijgen. Nu zie je de plantjes lichtjes bewegen.
Toen ik hem op het oppervlak had gericht destijds had ik niet voldoende stroming en kreeg ik last van algen.
Dit was wel met een Juwel binnenfilter hoor.
 
Ik heb de twee pijpjes van mijn spraybar elk een andere kant opstaan, de ene schuin naar boven naar het oppervlakte en achterwand toe, het andere pijpje schuin naar beneden mijn kienhoutgrot in zodat daar ook een beetje stroming is. De tweede filter in dezelfde bak blaast naar het midden van de bak iets schuin naar beneden, die zorgt ervoor dat mijn plantjes licht mee bewegen. Zo heeft heel mijn bak stroming.

Helemaal links, in de hoek van mijn bak, heb ik trouwens ook een lange bruissteen die alleen van 23u tot 8u 's morgens aanstaat.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan