Uitstroomsteen


Josio_01

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2020
Berichten
123
Leeftijd
22
Kan iemand mij vertellen wat een uitstroomsteen precies doet. Het zou zorgen voor extra zuurstoftoevoer begrijp ik, maar hoelang gaan deze mee? En hoe ontstaat het zuurstof dan uit deze steen?
Dit is hier een voorbeeld van ter verduidelijking: https://petsplace.nl/europet-bernina-uitstroomsteen-a-2-beluchting-4047059103760-pps.html

Verder vraag ik me af of er ook een CO2-toevoer bestaat. Ik neem aan dat de gemiddelde pomp CO2 toevoert? Bestaat hier ook een simpele/goedkope, kleine variant van?

Bij voorbaat dank!
 
Het enige wat het doet is de luchtbellen vanuit je luchtpomp kleiner maken. dat is alles. Daardoor is er meer contactoppervlak tussen water en lucht en vindt er (ietsje) meer zuurstofoverdracht plaats, maar verwacht geen wonderen.
Er ontstaat geen zuurstof uit die steen, en hij gaat in principe oneindig lang mee.

Voor CO2 is zoiets niet geschikt, daar heb je (bijvoorbeeld) een CO2 diffusor voor nodig. Als je daar een hoge druk op zet (2 a 3 bar) dan komen daar ook hele fijne belletjes uit waardoor de CO2 beter oplost t.o.v. grote bellen.
 
Zo n zuurstofsteentje die je bedoeld brengt gewoon lucht in je bak en maar 21% is dan zuurstof dus veel toegevoegde waarde heeft het niet en wordt daarom ook amper gebruikt.
Co2 kun je toevoegen door co2 in flessen te gebruiken dmv een diffuser. atomizer of flipper kun je dat in je bak inbrengen als dat nodig zou zijn.
 
Kan iemand mij vertellen wat een uitstroomsteen precies doet. Het zou zorgen voor extra zuurstoftoevoer begrijp ik, maar hoelang gaan deze mee? En hoe ontstaat het zuurstof dan uit deze steen?
Dit is hier een voorbeeld van ter verduidelijking: https://petsplace.nl/europet-bernina-uitstroomsteen-a-2-beluchting-4047059103760-pps.html

Verder vraag ik me af of er ook een CO2-toevoer bestaat. Ik neem aan dat de gemiddelde pomp CO2 toevoert? Bestaat hier ook een simpele/goedkope, kleine variant van?

Bij voorbaat dank!
Als je met de gemiddelde pomp een luchtpomp bedoelt, dan nee. CO2 komt uit wegwerpbusjes, biologische CO2 die je in lege PET-flessen kunt maken, of drukflessen van zeg 50 bar. De goedkoopste optie daarvan is bio co2, maar da's ook meteen het meeste werk. De wegwerpbusjes spreken voor zich, die koop je steeds opnieuw en dan schaf je eenmalig een verdeler, diffusor etc aan. De meestgebruikte zijn drukflessen met compleet CO2 systeem. Duurste in aanschaf, goedkoopste maandelijkse kosten over de lange termijn (hoewel sommige mensen ook bio CO2 goedkoop kunnen maken).
 
Kleine toelichting, die luchtpomp waar ze het hier over hebben onttrekt dus de lucht uit de kamer waar het aquarium staat en die lucht blaastie via zo'n steentje het aquarium in. Zoals je misschien weet zit e rin diezelfde lucht die wij dus ook inademen maar 21% zuurstof, dus veel zuurstof zal het niet toevoegen aan je aquarium
 

Terug
Bovenaan