Wat is er nieuw

Uitval Caridina multidentata (amano) garnalen

S.VIII

Active member
Lid geworden
23 december 2021
3 weken geleden heb ik een 12 tal Caridina multidentata (Amano / Japonica) garnalen toegevoegd aan mijn Rio 125 als eerste bewoners.
De bak was toen 5 weken oud en stabiel. Afgelopen vrijdag heb ik een drietal jonge honinggoerami toegevoegd, deze waren dezelfde ochtend geleverd vanuit Ruinemans bij de LFS.

Recente foto van bak ter illustratie:
IMG_20220216_183914.jpg

Twee dagen geleden merkte ik, met het omslaan van het weer dat de garnalen vrij druk/driftig waren. Viel me oprecht op dat ze wild door de bak heen gingen en aan het zwemmen waren, ook viel op dat ze achter elkaar aan zaten. Ik gok toeval.
De volgende dag (gisteren) gaat het licht in de bak aan om 12:45 en tref ik een garnaal op zijn rug met spasmen. De garnaal is melkachtig wit en de organen rozig van kleur. Bij eerste google hits kom ik op "muscular necroris" en/of bacteriële infectie en dus besmettelijk, dus ik heb meteen de garnaal er uit gevist en in een bakje met aquarium water gehouden. Onderstaand twee filmpjes van de garnaal op het moment dat ik deze aantrof.

Vervolgens een volledige meting gedaan van de bak, waar niets geks aan te vinden was zie onderstaand:
Screenshot_20220217_121740.jpg

Temperatuur van de bak is ook stabiel en is dit ook geweest, op 23 graden. Omdat ik niet een duidelijke oorzaak kon aantreffen na de hand van de meting heb ik een 60% waterwissel gedaan (normaliter stond die voor vandaag gepland), voorfilter biomaster schoongemaakt en nieuwe filterwatten geplaatst.
Vlak na de waterwissel vind ik echter de kleinste garnaal van de groep ook op z'n rug spartelend liggend met een staart die ook wittig begint te worden. Ook er uit gevist. Het valt me dus op dat het twee van de kleinste garnalen uit de groep zijn. Geen idee of dit toeval is.

De twee garnalen heb ik begin avond uit hun lijden verlost, was echt nul tekenen van verbetering en de spasmen werden steeds minder frequent en dus gewoon stervende.
Wat hierbij dus wederom opviel was de melkachtige kleur van het lijf en rossig/roze ingewanden. Zie onderstaande fotos. Eerste foto nog "levend" in bakje met water, let op, tweede foto garnaal waarvan de kop is afgesneden.
IMG_20220216_190042.jpg

IMG_20220216_190630.jpg

En nu?
Ik heb gisteren vrij lang zitten observeren na de waterwissel en heb bij de resterende 10 garnalen en sowieso 1 garnaal opgemerkt die ziek lijkt, deze lijkt ook al vrij wittig met dus een rossige organen. Deze zou ik graag uitvangen, maar deze kruipt uiteraard weg tussen het hout en dat wordt enorm lastig. Om de bak en de rest van de garnalen niet onnodig extra stress te geven wil ik het liefst zo weinig mogelijk rommelen in de bak. Verder heb ik ook normaal actieve garnalen gezien met naar mijn idee misschien wat rossig kleurende organen, maar ik zie nu echt overal spoken natuurlijk. Het licht is nog niet aan in de bak, maar wat ik dusver heb kunnen zien door met en lampje even rond te kijken is dat er geen nieuwe slachtoffers zijn gevallen. Ik kan helaas natuurlijk niet alle garnalen zien/tellen omdat ze grotendeels van de tijd verstopt zitten in/tussen het hout.

Vandaag
Qua behandeling kan ik verder niet echt veel vinden afgezien van waterwissels doen en ik ga er dus vanmiddag ook nog weer een grote wissel doorheen gooien. Verder heb ik zojuist bij een dichtbij gelegen LFS catappa + guave bladeren gehaald en shrimpking mineral voedsel, om zo hiermee hopelijk de weerstand van de garnalen te verhogen dmv goede mineralen en anti bacteriele werking van de bladeren. Even kort over gehad met medewerker van de LFS en werd misschien vermoed dat het een combinatie is van onjuiste voeding en mogelijk mineralen te kort. Ik weet het zelf niet echt, ik was van de veronderstelling dat in een 80cm/125L bak met zoveel hout en planten, dat amano's in principe gewoon met de pot mee eten. Voordat de goerami's er waren voerde ik zo'n 2x per week een bassleer better-tab, waar ze dan alle 12 vrolijk van kwamen smullen. Als de "hype" hiervan na een halve dag een beetje klaar was verwijderde ik het restant tabletje weer. Verder waren ze gewoon druk met het hout en zand poetsen en leek het naar mijn idee prima allemaal. Ik kom geregeld velletjes tegen, ze zijn al flink gegroeid en de dames krijgen zichtbaar hun zadel etc.

Dus tja, ik heb net een stukje Dennerle Shrimpking mineral voedsel gevoerd en bladeren toegevoegd 2x guave, 1x catappa blad. Vanmiddag weer een grote waterwissel, wat kan ik verder nog doen of hebben jullie ideeën wat er gaande is?
Alvast dank!

Laatst bewerkt:
Lastig om te bepalen wat er aan de hand is. Ik denk dat het sowieso goed is dat je een aantal flinke waterwissels hebt gedaan. Ik zou ze ook vooral even voldoende voeren de komende tijd. Ter vergelijking, ik heb in mijn Rio 125 slechts 3 Armano garnalen. Nu zijn dat er misschien wat weinig maar ik merk dat ze best veel eten. Mijn RIO draait al een stuk langer dan 5 weken maar ik heb toch het idee dat ze zonder bijvoeren niet genoeg krijgen aan alleen de algen.

Ook vind ik het opvallend dat je schreef dat je de dag van tevoren de garnalen erg onrustig vond. Eigenlijk de enige keer dat ik mijn garnalen wild rond zag zwemmen was toen mijn waterwaardes niet goed waren door een medicijn dat ik had toegevoegd. Houd in gedachte dat je testkoffer maar een paar soorten stoffen meet. Maar er kunnen nog veel meer stoffen in je aquarium zitten zoals bepaalde metalen die schadelijk zijn voor je garnalen maar je testkoffer niet oppakt. Heb je iets veranderd op de dag dat de garnalen zo vreemd deden? Zelfs iets als nieuwe plantjes toevoegen kan er al voor zorgen dat je gifstoffen in je aquarium krijgt.

Even wat vraagjes: voeg je plantenvoeding of co2 toe?
Excuus, dat inderdaad vergeten nog te melden. Ik voeg géén CO2 toe, maar wel 15-20ml AIO Planted-Box na een waterwissel afhangend van hoeveel nitraat/fosfaat er nog aanwezig was voor de WW. De nitraat meting van 18 was met een geplande waterwissel vandaag dan ook niet excessief, lijkt me?

Lastig om te bepalen wat er aan de hand is. Ik denk dat het sowieso goed is dat je een aantal flinke waterwissels hebt gedaan. Ik zou ze ook vooral even voldoende voeren de komende tijd. Ter vergelijking, ik heb in mijn Rio 125 slechts 3 Armano garnalen. Nu zijn dat er misschien wat weinig maar ik merk dat ze best veel eten. Mijn RIO draait al een stuk langer dan 5 weken maar ik heb toch het idee dat ze zonder bijvoeren niet genoeg krijgen aan alleen de algen.

Ook vind ik het opvallend dat je schreef dat je de dag van tevoren de garnalen erg onrustig vond. Eigenlijk de enige keer dat ik mijn garnalen wild rond zag zwemmen was toen mijn waterwaardes niet goed waren door een medicijn dat ik had toegevoegd. Houd in gedachte dat je testkoffer maar een paar soorten stoffen meet. Maar er kunnen nog veel meer stoffen in je aquarium zitten zoals bepaalde metalen die schadelijk zijn voor je garnalen maar je testkoffer niet oppakt. Heb je iets veranderd op de dag dat de garnalen zo vreemd deden? Zelfs iets als nieuwe plantjes toevoegen kan er al voor zorgen dat je gifstoffen in je aquarium krijgt.
Hmm ja, moet zeggen dat ze de bak idd brandschoon houden, al lijken ze niet uitgehongerd. Ter illustratie, ik probeerde 1,5 week geleden gekookte wortel en komkommer en daar kreeg ik nul respons op en bleven ze gewoon doorgaan met het hout poetsen. Nee, afgezien van de honings afgelopen vrijdag (zonder restwater uiteraard) is er niets veranderd/gebeurd/toegevoegd. Het wilde gedrag gooide ik echt op het weer/verschil in luchtdruk omdat er dus vrij abrupt een stormfront op kwam zetten op dat moment. Of een vrouwtje wat hormonen afscheidt? Er waren paar garnalen (vermoed vrouwtjes) die dus echt lastig gevallen werden en volgens mij mannetjes die wild door de bak gingen. Mja, allemaal gissen natuurlijk. Op dát moment niet gemeten, wel zeg 16 uur later en dat is de meting die hierboven staat.

Verder ben ik alleen Bassleer regular M gaan bijvoeren voor de goerami's waar de garnalen ook wat van mee pikken op de bodem.
Die metalen kan ik idd niet testen. Mijn LFS waar ik de goerami's en garnalen vandaan heb en waar ik even whatsapp contact mee had vroeg inderdaad ook naar mijn ijzerwaarden (heb zelf deze test niet) en bood ook aan het water even uitgebreider te testen, maar toen was ik al een grote waterwissel verder.

Ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn, sorry. Heb dat in de jaren dat wij dit type garnalen hebben nooit meegemaakt. Ook niet in de jaren dat we er honing gourami's bij hadden.

Wat wij wel doen is het voeren van dingen als garnalenkorrels met toegevoegde mineralen, soms mineralenkorrels, soms blad (gekochte catappa, eigen brandnetel en moerbei), en ze krijgen soms groente (meestal courgette en paprika, ook fijn voor de ancistrussen). We wisselen het een beetje af.

Ik zeg dit vanwege wat werd gezegd over voeding, niet dat ik denk dat dit een oorzaak kan zijn geweest.

Hier fietsen de garnalen ook meer of minder wild door de bak heen wanneer vers water de bak instroomt bij de waterwissel en wanneer een vrouwtje ehhmm paringsklaar is?

Hier valt ons juist op dat deze garnalen bijna eindeloos meegaan. De meeste van ons zijn inmiddels zo'n 4 a 5 jaar bij ons. Het enige dat er hier een stuk of 4 zijn doodgegaan was toen ze via de skimmer in het filter waren gekomen. Kwamer er levend uit, maar gingen allemaal binnen enkele weken dood.

Kan het een infectie zijn geweest die de honing gourami's bij zich droegen?

Veel sterkte en beterschap met je garnalen.

De twee garnalen heb ik begin avond uit hun lijden verlost, was echt nul tekenen van verbetering en de spasmen werden steeds minder frequent en dus gewoon stervende.
Wat hierbij dus wederom opviel was de melkachtige kleur van het lijf en rossig/roze ingewanden.
Spasme en de wittige kleur kan duiden op de melkziekte.

Ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn, sorry. Heb dat in de jaren dat wij dit type garnalen hebben nooit meegemaakt. Ook niet in de jaren dat we er honing gourami's bij hadden.

Wat wij wel doen is het voeren van dingen als garnalenkorrels met toegevoegde mineralen, soms mineralenkorrels, soms blad (gekochte catappa, eigen brandnetel en moerbei), en ze krijgen soms groente (meestal courgette en paprika, ook fijn voor de ancistrussen). We wisselen het een beetje af.

Ik zeg dit vanwege wat werd gezegd over voeding, niet dat ik denk dat dit een oorzaak kan zijn geweest.

Hier fietsen de garnalen ook meer of minder wild door de bak heen wanneer vers water de bak instroomt bij de waterwissel en wanneer een vrouwtje ehhmm paringsklaar is?

Hier valt ons juist op dat deze garnalen bijna eindeloos meegaan. De meeste van ons zijn inmiddels zo'n 4 a 5 jaar bij ons. Het enige dat er hier een stuk of 4 zijn doodgegaan was toen ze via de skimmer in het filter waren gekomen. Kwamer er levend uit, maar gingen allemaal binnen enkele weken dood.

Kan het een infectie zijn geweest die de honing gourami's bij zich droegen?

Veel sterkte en beterschap met je garnalen.

Dankje! Ik vind het ook vrij knap inderdaad dat er accuut een paar om zouden vallen door gebrek aan voeding, maar ik wil wel geloven dat hun weerstand wellicht wat geboost kan worden. Hopelijk bereik ik dat met mineraalvoer en de bladeren.
Het wilde gedrag ken ik inderdaad van dewaterwissels, maar dat was gisteren bij de eerste wissel dus niet zo en wel duidelijk dat er echt wat mis was. Vanmiddag was het heel veel beter gelukkig en vandaag heb ik sowieso niet meer iets geks aan ze gezien., Heb volgens mij alle garnalen actief en rondzwemmend gezien tijdens de waterwissel, eentje die er nog ziekig uit zag leek ook actief/alert ondanks de rossige ingewanden en beetje bleke kleur, hopelijk komt ie er bovenop maar ik zou het niet gek vinden als die nog gaat uitvallen.

Ik heb elders inderdaad ook de suggestie gekregen dat het wellicht iets is wat de goerami's hebben meegenomen, al had ik daar zelf nooit aan gedacht gezien die het gewoon heel erg naar hun zin hebben en er goed uit zien.

Je hebt het ook over necrose en daar lijkt het ook wel op maar wat het verschil met de porceleinziekte is dat weet ik zo niet.

https://www.jbl.de/nl/pers/detail/4...jdig-herkennen-en-actie-ondernemen?country=nl
Dankje voor je info, ja eigenlijk alles wat je linkt ben ik ook tegengekomen in mijn zoektocht, maar er is nergens dus echt een eenduidig antwoord te vinden hoe het op te lossen, al lijken die flinke waterwissels wonderen te doen. Nu maar hopen dat het zo oke blijft gaan komende dagen.
Betreft de terminologie, ik heb beetje het idee dat melkziekte/porceleinziekte en muscular necrosis een beetje op het zelfde neer komt bijna als ik het zo lees.

Bedankt voor het meedenken dusver, ik blijf voorlopig even wat dagelijkse waterwissels doen en zal de bevindingen/updates nog even posten.

is iets met de water waarde en ziekte het gevolg daar van dit kan al bij de winkel zijn begonnen
water wissel kunnen goed zijn als ze proper woorden uit gevoert en der geen temparatuur wisseling is lage nitraat is beter voor garnalen dus zou dat effe wat om laag doen en kijken hoe ze reageren

Heb je toevallig nog huisdieren waarbij je middelen tegen vlooien gebruikt?
Garnalen zijn erg gevoelig voor deze middelen , het blijft aan je huid zitten en komt toch op een gegeven moment in het water terecht.

Heb je toevallig nog huisdieren waarbij je middelen tegen vlooien gebruikt?
Garnalen zijn erg gevoelig voor deze middelen , het blijft aan je huid zitten en komt toch op een gegeven moment in het water terecht.
Nou...... heel toevallig dus wel ergens vorige week wel mijn kat z'n 3 maandelijkse vlooienpipet gegeven ja, alleen...huh, wow serieus?

...korte google sessie later...
Wow heftig ja! Alleen wat ik dan wel lees/zie is dat zoiets vrij acuut je garnalen om zeep helpt? Maar damn, dat zou wat zijn? De kat heeft vorige week ergens voor het weekend, weet het echt niet meer precies wanneer, z'n pipet gehad. Dat spul is wel vrij vettig en blijft het relatief lang voelbaar in de vacht. Ik let er wel op hem niet in z'n nek te aaien de dagen erna, maar natuurlijk sowieso dat het enigszins op mijn huid terecht komt. Ontkom je niet aan. Ik heb zondagmiddag een stekje uit de bak geknipt voor iemand, dus ik ben toen wel in de bak geweest. Zondag/maandag hele dag niet thuis geweest en daarna eigenlijk gisteren pas weer toen die drama dus ontstond met handen in de bak gegaan. Dus tenzij het langzaam aan in een paar dagen de garnalen ziek maakt (in plaats van acuut omlegd zoals ik zie online) met iets wat precies lijkt op een bacteriële infectie/necrosis dan acht ik de kans klein.

Dat gezegd hebbende, ik weet wel dat ik heeeel erg ga opletten de volgende keer dat de kat z'n pipet krijgt dat ik met mijn handen uit de buurt van het aquarium blijf... goede tip dit!

Mijn ervaring is dat dit niet acuut garnalen dood , maar inderdaad in de dagen er na.
Ze gaan op hun rug liggen trappelen en sterven dan langzaam.
Ik heb 2 maal hetzelfde meegemaakt , de eerste keer gaf ik de schuld niet direct aan de druppels.
Maar de tweede keer gebeurde hetzelde , nu geen druppels meer maar pillen voor onze katten.

Jouw verhaal klink mij in iedergeval erg herkenbaar.

Mijn ervaring is dat dit niet acuut garnalen dood , maar inderdaad in de dagen er na.
Ze gaan op hun rug liggen trappelen en sterven dan langzaam.
Ik heb 2 maal hetzelfde meegemaakt , de eerste keer gaf ik de schuld niet direct aan de druppels.
Maar de tweede keer gebeurde hetzelde , nu geen druppels meer maar pillen voor onze katten.

Jouw verhaal klink mij in iedergeval erg herkenbaar.
Oh wauw, en werden ze dan dus ook wittig/met roze organen bij jou? Hoe verliep de hele situatie bij jou destijds? En gaat dit ook om amano garnalen? Was je er bij de tweede keer op aan het letten/er van bewust toen je de pipetjes gaf? Zoals je het omschrijft wat betreft het op de rug liggen trappelen klopt het wel vrij exact met wat hier gaande was, dus ben nou wel erg benieuwd als je zegt dat het dus een langzamer verloop had.

Ik heb ook ooit een pipet gebruikt en de hond geaaid. Even later zonder erbij na te denken de nano ververst met de garnalen en binnen 10 min schoten die als gekken door de bak en ik ben de helft verloren dus het kan wel degelijk gelijk te zien zijn.

Het zou zeker direct te zien kunnen zijn , maar bij mij ging het in verloop van een aantal dagen.
Misschien omdat het bij een groter aquarium langer kan duren , minder geconcentreerd.
En ja , de eerste keer was ik er niet helemaal zeker van.
De tweede keer kon het geen toeval meer zijn , exact hetzelfde als de eerste keer terwijl ik normaal nagenoeg geen uitval van amano garnalen heb.
En het donker kleuren gebeurde ook , mischien door het afsterven van organen.
Hoe dan ook eindigen ze altijd roze.

Hier nog een voorbeeld:

Best wel bizar eigenlijk als je leest wat je op je huisdier sprayt, en dat dit ook zo op mensen terecht komt: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-n...ngt-door-in-het-haar-van-het-baasje~b3c68097/

Ik zou overigens wel nog een paar keer een grote waterwissel doen om het zoveel mogelijk te verdunnen. Overigens worden in een aquarium soms ook middelen gebruikt die eigenlijk uit de dierengeneeskunde voor katten/honden komen. Zo is flubenol een middel dat wordt gebruikt om katten/honden te ontwormen maar ook tegen bepaalde wormen en flagelaten in het aquarium. Het nare van het spul is dat je na toevoegen meer dan een jaar geen slakken en garnalen in je aquarium kan houden. Zo lang duurt het namelijk voordat het afgebroken is. Ook met waterwissels krijg je het er niet uit. Ik hoop dus niet dat het net zo werkt met het vlooienmiddel, dan ben je nog even zoet.

Zo is flubenol een middel dat wordt gebruikt om katten/honden te ontwormen maar ook tegen bepaalde wormen en flagelaten in het aquarium. Het nare van het spul is dat je na toevoegen meer dan een jaar geen slakken en garnalen in je aquarium kan houden.
Flubenol kan gebruikt worden bij neocaridina garnalen. Ik heb daar al een paar keer hydra mee bestreden. Sierslakken kunnen er inderdaad maanden later nog last van hebben..

Flubenol kan gebruikt worden bij neocaridina garnalen. Ik heb daar al een paar keer hydra mee bestreden. Sierslakken kunnen er inderdaad maanden later nog last van hebben..
Oké, goed om te weten. Ik durfde het niet toe te voegen toen omdat ik op verschillende sites las dat het ook schadelijk was voor garnalen. Nu heb ik ook sierslakken dus had het sowieso niet gekund 🙂 Maar wie weet voor anderen nuttige informatie.

Best wel bizar eigenlijk als je leest wat je op je huisdier sprayt, en dat dit ook zo op mensen terecht komt: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-n...ngt-door-in-het-haar-van-het-baasje~b3c68097/

Ik zou overigens wel nog een paar keer een grote waterwissel doen om het zoveel mogelijk te verdunnen. Overigens worden in een aquarium soms ook middelen gebruikt die eigenlijk uit de dierengeneeskunde voor katten/honden komen. Zo is flubenol een middel dat wordt gebruikt om katten/honden te ontwormen maar ook tegen bepaalde wormen en flagelaten in het aquarium. Het nare van het spul is dat je na toevoegen meer dan een jaar geen slakken en garnalen in je aquarium kan houden. Zo lang duurt het namelijk voordat het afgebroken is. Ook met waterwissels krijg je het er niet uit. Ik hoop dus niet dat het net zo werkt met het vlooienmiddel, dan ben je nog even zoet.

Wat betreft de flubenol, wij hebben dat hier een paar keer toegepast, volgens voorschrift van de winkel waar we het kochten, in een aquarium waarin we garnalen (neocaridina en grote japonica) houden en posthoornslakken.

Wij hebben het toegepast met de hoeveelheid voor wormen, niet hydra. Ik dacht dat voor hydra doorgaans de halve dosering van die voor wormen wordt voorgeschreven.

Van de slakken gaat hier normaalgesproken ongeveer (wilde gok) weinig tot maximaal 1/4e dood. We zien nauwelijks lege slakkenhuizen, iets wat we na een periode van gematigd voeren bijvoorbeeld wel zien. De sterfte die we zien treedt niet direct op tijdens de behandeling, maar enige tijd er na. Dat komt ook overeen met wat ik daar over gelezen heb.

Bij onze garnalen, beide soorten, hebben we nooit uitval vastgesteld. Niet tijdens het gebruik en niet er na.

Daarmee zeg ik niet dat het geen probleem kan vormen in een andere setting, bij andere soorten slakken of garnalen, maar het hoeft dus niet altijd een probleem te zijn.

Laatst bewerkt:
Ja ik al diverse malen ook en de garnalen kunnen er prima tegen. De meeste slakjes ook wel al zal er wellicht best wat uitval zijn onder de slakken.

Het zou zeker direct te zien kunnen zijn , maar bij mij ging het in verloop van een aantal dagen.
Misschien omdat het bij een groter aquarium langer kan duren , minder geconcentreerd.
En ja , de eerste keer was ik er niet helemaal zeker van.
De tweede keer kon het geen toeval meer zijn , exact hetzelfde als de eerste keer terwijl ik normaal nagenoeg geen uitval van amano garnalen heb.
En het donker kleuren gebeurde ook , mischien door het afsterven van organen.
Hoe dan ook eindigen ze altijd roze.

Hier nog een voorbeeld:

Die reddit post kwam ik inderdaad tegen, echt bizar. Maar inderdaad, daarom uiteindelijk deze post gemaakt, omdat random uitval bij amano garnalen eigenlijk relatief zo schaars voor komt. De organen eindigen altijd roze bedoel je?
Nja hier waren die organen dus al roze op het moment dat ze nog leefde, wat weer kan duiden op een bacteriële infectie kennelijk. Daarom zocht ik het een beetje in die hoek. Het is jammer dat betreft het langzame ziekteverloop van vergiftiging met vlooienspul zoals je beschrijft niet uigebreider beschreven staat met foto's/videos ergens 🙁
Jij hebt ook geen beeldmateriaal meer van de zieke garnalen gok ik?

Die reddit post kwam ik inderdaad tegen, echt bizar. Maar inderdaad, daarom uiteindelijk deze post gemaakt, omdat random uitval bij amano garnalen eigenlijk relatief zo schaars voor komt. De organen eindigen altijd roze bedoel je?
Nja hier waren die organen dus al roze op het moment dat ze nog leefde, wat weer kan duiden op een bacteriële infectie kennelijk. Daarom zocht ik het een beetje in die hoek. Het is jammer dat betreft het langzame ziekteverloop van vergiftiging met vlooienspul zoals je beschrijft niet uigebreider beschreven staat met foto's/videos ergens 🙁
Jij hebt ook geen beeldmateriaal meer van de zieke garnalen gok ik?

Misschien kan je in dit onderzoek iets vinden over het ziekteverloop.
Ik zag dat hierin in elk geval het effect, zelfs in lage hoeveelheden, van fipronil op garnalen is vastgesteld.

https://www.researchgate.net/public...insecticide_Firponil_in_an_estuarine_mesocosm

Misschien kan je in dit onderzoek iets vinden over het ziekteverloop.
Ik zag dat hierin in elk geval het effect, zelfs in lage hoeveelheden, van fipronil op garnalen is vastgesteld.

https://www.researchgate.net/public...insecticide_Firponil_in_an_estuarine_mesocosm
Nee, ze tonen alleen de data van hoeveel er uitvalt in verhouding tot de toegevoegde waarde van het middel. Niet hoe ze uitvallen helaas. Was waarschijnlijk ook niet van belang gezien ze alleen de giftigheid van de stof wouden meten, ze wisten natuurlijk precies wat er in ging 😉

Het is jammer dat betreft het langzame ziekteverloop van vergiftiging met vlooienspul zoals je beschrijft niet uigebreider beschreven staat met foto's/videos ergens
Wat ik me nog herinner is dat ze eerst als gekken door de bak vlogen van boven naar beneden en vrij kort daarna op de bodem gingen liggen op hun zij en niet meer vooruit konden en na enige uren stierven.

Nee, ze tonen alleen de data van hoeveel er uitvalt in verhouding tot de toegevoegde waarde van het middel. Niet hoe ze uitvallen helaas. Was waarschijnlijk ook niet van belang gezien ze alleen de giftigheid van de stof wouden meten, ze wisten natuurlijk precies wat er in ging 😉

Ok sorry, ik heb het onderzoek niet doorgelezen 🙂 Vandaar ook de "misschien" 🙂

Het zou fijn zijn als je meer duidelijkheid zou krijgen.

Wat ik me nog herinner is dat ze eerst als gekken door de bak vlogen van boven naar beneden en vrij kort daarna op de bodem gingen liggen op hun zij en niet meer vooruit konden en na enige uren stierven.
Wel hetzelfde beeld opzich, alleen was dat wilde rondvliegen hier dus een klein half uurtje op een moment dat ik al 2,5 dag mijn handen niet meer in de bak had gehad 🤔
Ik denk dat het gissen blijft... nog een waterwissel vandaag en hopen dat alles verder stabiel blijft.

Ja soms weet je het niet en is het meer gokken. Ik denk dat de hoeveel gif wat in het water komt ook wel ermee te maken zal hebben maar goed hier merkte ik het heel snel nadat ik in het water had gezeten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan