Wat is er nieuw

uitwerpselen in (praktisch) leeg aquarium?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Kevin van Es
  • Startdatum Startdatum
K

Kevin van Es

Guest
Beste allemaal,
Ik heb sinds 1,5 maand een Vision 260 draaien. De momentele bezetting is 4 jonge en 1 halfvolwassen ancistrussen. Nu ligt er telkens een grote hoeveelheid van wat ik denk te zijn uitwerpselen op de bodem van mijn bak. Heeft iemand misschien enig idee wat deze dingen precies zijn en wat de mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn?

bij voorbaat dank,
Kevin
image_0002089.jpeg
image_0002090.jpeg
image_0002091.jpeg
 
wat op de foto's te zien is, ligt er sinds een halve dag. Het lijkt mij niet dat 5 van deze kleine vissen zo veel ontlasting hebben in een halve dag toch?

Waterwaardes zijn trouwens:
pH - 7
GH - 9
KH - 5
NO2 - 0
NO3 - 10 mg/l
NH3 - 0
PO4 - 0
 
Ja duidelijk poep van vissen want van dat slakje links op de eerste foto kan het zeker niet zijn! 😉
Ancistrussen zijn flinke vreetzakken en dat moet er ook weer uit.
 
Het lijkt mij niet dat 5 van deze kleine vissen zo veel ontlasting hebben in een halve dag toch?

Ik had vroeger een ancistrus en regelmatig hing er een sliert ontlasting die langer was dan de vis zelf aan zijn ""rs te bengelen...
Als dat dan in stukjes breekt heb je veel stukjes.
Doe dit dan maal vijf en dan heb je vijf keer "veel stukjes".
Door de stroming lijken ze hier allemaal te verzamelen op een paar plekjes waardoor het lijkt op een strontvergadering en strontvergaderingen zijn eigenlijk nooit aangenaam... :Dk
 
Ik had vroeger een ancistrus en regelmatig hing er een sliert ontlasting die langer was dan de vis zelf aan zijn ""rs te bengelen...
Als dat dan in stukjes breekt heb je veel stukjes.
Doe dit dan maal vijf en dan heb je vijf keer "veel stukjes".
Door de stroming lijken ze hier allemaal te verzamelen op een paar plekjes waardoor het lijkt op een strontvergadering en strontvergaderingen zijn eigenlijk nooit aangenaam... :Dk


Top dankjewel voor je antwoord! Weet ik dat ook weer hahaha
 
wat op de foto's te zien is, ligt er sinds een halve dag. Het lijkt mij niet dat 5 van deze kleine vissen zo veel ontlasting hebben in een halve dag toch?

Als je bak wat langer staat en de bacteriehuishouding in orde is worden een hoop van deze afvalstoffen afgebroken door mineralisatie en je kan tijdens het verversen de bodem ook wat afhevelen bv.
Het heeft er ook nog mee te maken wat en hoeveel je precies voert,dus nooit teveel maar dat spreekt voor zich natuurlijk en was nog iets over het type voer maar daar weet ikzelf het fijne niet van.
 
nu zeg ik wellicht iets geks maar heb t ergens gelezen (geloof ik)

ancistrussen zijn wel herbivoren, maar in principe opportunistische alles eters.

een herbivoor heeft doorgaans een erg lang darmenstelsel en doorgaans ook erg veel/grote uitwerpselen.

een carnivoor heeft veel minder grote uitwerpselen.

dat zeggende heb je 5 schijt machines in de bak wat alleen nog maar erger word namate ze groeien 😀
 
Ancistrussen zijn echt verschrikkelijke poepmachines. De mijne maakt er ook een bende van wat dat betreft, maar het filter neemt het meeste op. Maar naarmate je vissen groeien zal het alleen maar erger worden 😀

Maar zonder gekheid, een beetje poep op de bodem is echt geen probleem. Het ziet er alleen niet echt mooi uit. Gewoon afzuigen en dan is het ook weer weg. Voorkomen ga je het helaas niet ben ik bang 😀 😀
 
Ancistrussen zijn echt verschrikkelijke poepmachines. De mijne maakt er ook een bende van wat dat betreft, maar het filter neemt het meeste op. Maar naarmate je vissen groeien zal het alleen maar erger worden 😀

Maar zonder gekheid, een beetje poep op de bodem is echt geen probleem. Het ziet er alleen niet echt mooi uit. Gewoon afzuigen en dan is het ook weer weg. Voorkomen ga je het helaas niet ben ik bang 😀 😀

Jaa precies hevel het nu paar keer per week af. Was niet van plan ze alle 5 te houden dus zal uiteindelijk wel iets minder worden.


Iedereen bedankt voor de reacties!
 
Vraagje: weet je zeker dat het Ancistrus zijn? Peckoltia misschien nog erger, je hele bak vol met uitwerpselen, binnen no time.
 
Vraagje: weet je zeker dat het Ancistrus zijn? Peckoltia misschien nog erger, je hele bak vol met uitwerpselen, binnen no time.

Jaa het zijn dolichopterussen. Van peckoltia heb ik het wel eens gehoord ja maar had vroeger ook een aantal volwassen ancistrussen en kon me van toen herinneren dat het qua uitwerpselen een stuk minder was.

Dit zullen wel flinke eters zijn hahaha 🙂
 
Aaah ok 🙂 Was er even nieuwsgierig naar. Dat wordt wekelijks stofzuigen!
 
Aaah ok 🙂 Was er even nieuwsgierig naar. Dat wordt wekelijks stofzuigen!

Maak daar maar een paar keer per week van! Maar dat hebben we er gelukkig wel voor over 😛
 
Sinds mijn ancistrussen weg zijn heb ik nergens meer poepverzamelingen, ik had er maar twee en zijn echt enorme vervuilers.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan