Wat is er nieuw

Uniek aquarium biotoop 60 cm bakje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Firewall
  • Startdatum Startdatum
F

Firewall

Guest
Beste forumleden,

Na vier jaar aquariumloos door het leven te zijn gegaan vanwege tijdsgebrek, ben ik helaas ook weer slachtoffer geworden van het welbekende aquariumvirus..
Dus... Ik ga weer beginnen. Ik ga binnenkort op kamers, gaat geen grote kamer worden dus ik zal niet veel ruimte hebben dus ik ga een 60x40x40 bakje kopen. Nu moet het aquarium redelijk goed geautomatiseerd worden omdat ik om de 2 weken een weekend thuis zal zijn. Dit ben ik dan ook van plan voor een groot deel zelf te gaan doen. Dit ga ik uiteraard goed plannen en de bak moet helemaal af zijn voor ik uberhaupt ook maar aan vissen ga denken.

Nu zit ik een beetje rond te kijken naar biotopen want ik wil als ik mijn bakje heb het liefst zo snel mogelijk aan de knutsel gaan, achterwand maken etc.
Nu kwam ik bij het fotoalbum het aquarium van ypoc. linkje: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 957&page=1
Werkelijk waar een van de mooiste aquariums die ik ooit heb gezien. Het liefst zou ik zoiets willen maken in mijn aquarium. Wat zijn dan mijn mogelijkheden mbt de maten van mijn bakje? Ik wil absoluut niet dat de toekomstige bewoners te krap wonen.
Wat zijn de vereisten voor een bak zoals die van ypoc? Er moet een sterke pomp in voor veel stroming, zover kom ik zelf, maar welke planten/stenen/hout zijn geschikt? Zijn planten essentie�l voor dit soort biotoop? En qua waterwaarden, wijken die erg af van kraanwater, daarmee bedoel ik of ik nog extra maatregelen moet nemen om ph/gh aan te passen?
Wie mij een nuttige link kan geven krijgt bonuspunten 😛

Mocht dit soort biotoop niet mogelijk zijn, dan hoor ik graag andere opties/suggesties voor een redelijk uniek maar niet te veel eisend biotoop. Suggesties en voorstellen voor biotopen zijn trouwens altijd welkom want mijn plannen staan absoluut nog niet vast en ik sta voor alles open.

Alvast ontzettend bedankt en een fijne avond toegewenst.

Een hillstreem idee dus 🙂

River tank manifold design.
Filtering en stroming in ��n. Goed zelf te klussen.

Als je gaat kijken naar hillstream biotopen vind je daar ronde keien en kiezels. Dat is dus aangewezen, mede ook gezien de bouw van het soort vissen dat er voorkomt en de manier waarop ze met de aanwezige stenen omgaan.

Planten zijn niet essentieel. Kunnen wel gewenst of behulpzaam zijn vanuit esthetisch oogpunt (degene die naar de bak kijkt) en biologisch oogpunt (waterzuivering d.m.v. opname van afvalstoffen van de vissen en schuilmogelijkheden).

Op internet (YouTube) staan tal van beelden onder water in de natuur. Dat kan als voorbeeld dienen. Als je wilt, snorren we eventjes wat voor je op.

Bedankt voor de link, daar heb ik zeker wat aan!

Ik ga binnenkort bij de bouwmarkt kijken naar stenen. Moet ik daarbij nog opletten of ze kalk bevatten? En wat betreft het hout zijn daar nog vereisten voor?

Ik zit er aan te denken om de bak (gedeeltelijk) open te laten, is dit mogelijk? Ik lees dat het water op kamertemperatuur kan blijven, dus je krijgt niet veel verdamping, wat licht betreft kan ik twee tl balkjes over de bak heen hangen.

Ben zelf ook op youtube inspiratie aan het opdoen maar als het niet te veel moeite is dan zijn alle suggesties en voorbeelden welkom.

Hier een voorbeeldje van zo' video: https://www.youtube.com/watch?v=jgtg_04ADxU
Deze gebruiker heeft nog meer van dit soort video's. Kom je wel op door naar zijn profiel te gaan.

Als je afgeronde stenen wilt kun je in de bouwmarkt zoeken namen als maaskei of rolkei. Als je op zoiets als dit uitkomt is dat kalkvrij. Als het goed is ben je niet meer dan ongeveer 40 cent per kg kwijt. Als het enkele euro's per kg is betaal je te veel in ieder geval.

Open bak of niet: eigenlijk geen idee.

Wat een eer om zo benoemd te worden, bedankt!

Maar waar begin ik?

Biotoop:

Er staat niet veel van gedocumenteerd, maar een "hillstream" kan in vele opzichten van elkaar verschillen.
Omdat de rivier opzich in enkele meters enorm kan verschillen, denk dan aan:
Een stuk met enorm grote stenen, een stuk met veel kleine stenen, een stuk met alleen stenen op bodem etc etc..

Wat foto's:

http://i23.photobucket.com/albums/b354/ ... na2008.jpg

http://www.seriouslyfish.com/wp-con...aris-biotope-Cong-Hua,-north-of-Guangzhou.jpg

Planten, planten zijn er wel maar zelden, meeste beplanting is aan rand van water.

Stenen, moeten gewoon rond zijn kalk maakt niet zoveel uit.
2 Dingen zijn belangrijk, ze moeten absoluut rond zijn, en ze moeten goed geplaatst worden zodat bakbewoners niet geplet worden.

Qua waterwaarden, ik hou ze op kraanwater en kamertemperatuur.

Filmpjes van andere hillstreams, geef er paar die ik toch interessant vind:

https://www.youtube.com/watch?v=r8APvsc8DRs

Maar zoals in beschrijving staat is het een steenkruiper aquarium, dus gastromyzon, sewellia etc etc
Dus niet echt ideaal voor rhinogobius of stiphodon of andere gobies.

Zelfde bak als hier boven maar bealgd en met bewoners:

https://www.youtube.com/watch?v=TjR4sBGMACI

En nu heb ik nog eentje:

https://www.youtube.com/watch?v=O8IC4dMdX30

Zij heeft vind ik ook een interessante hillstream

ypoc zei:
(...)

Maar zoals in beschrijving staat is het een steenkruiper aquarium, dus gastromyzon, sewellia etc etc
Dus niet echt ideaal voor rhinogobius of stiphodon of andere gobies.

(...)
Misschien kun je nog even uitleggen waarom niet? En hoe de inrichting voor de grondeltjes dan beter in elkaar steekt? 🙂

Omdat zoals je kan zien in filmpje stenen gestapeld zijn, dan heb je altijd kans dat ze ooit verschuiven en dan zijn je grondels geplet 😛

En ook omdat bijvoorbeeld Rhinogobius, de voorkeer geeft aan graven, en er zit wel zand in die bak op het filmpje maar is bijna nergens meer te bespeuren door stenen.
En hoe je het ook draait of keert een rhinogobius zal ALTIJD een manier vinden om te graven 😛

Omdat ik hier wel ervaring in heb gehad, geen sterfte maar in begin toen ik mijn rhinogobius had, heb ik heel erg lang stenen gestapeld om zeker te zijn dat ze vast genoeg zaten, maar een rhinogobius graaft overal waar hij niet moet graven en er zat er eentje klem.

Mijn dank is groot aan jullie beiden.
Veel (grote) ronde stenen dus en gewoon met kraanwater werken.
Zouden er naast steenkruipers ook nog een ander soort vis, danio's bijvoorbeeld, bij in kunnen of wordt dat te krap voor 60 cm?

En stel nou dat ik wel een paar plantjes erin wil hebben 😛, welke zijn dan geschikt?

Planten voornamelijk sterke planten dan. zoals javavaren, anubias, vallisneria etc etc

Normaal zou bijvoorbeeld chinese danios in een 60cm kunnen.

Javavarens, vallisneria, wellicht Cryptocoryne, bijvoorbeeld.

Tanichthys micagemmae, Celestichthys (Danio) choprae misschien?
Als je met zo'n manifod gaat werken, of het alternatief een 'gewoon' filter plus tromingsfilter rond de bodem valt de stroming bovenin goed te doen voor deze soorten als het goed is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan