Wat is er nieuw

Update aan mijn kleine ronde tank

• Onderwerp starter Onderwerp starter Paula Bean
  • Startdatum Startdatum
P

Paula Bean

Guest
Een kleine update aan mijn tank, mijn trots op mijn desk, gezellig bubbelend en met een mooie groene underwater-scenery.

Allereerst vertelde de employee van de viswinkel mij dat ik beter geen marmerslag op de bodem kan doen: dat bevorderd de hardheid van het water en maakt het water misschien ook te basisch, want marmer is calcium carbonate. In plaats van marmer heb ik nu fijn grind op de bodem:

UEbkbFWRidMHGamsMu12c7BZW1R1_Mzf.jpeg

In plaats van een gewone gloeilamp gebruik ik nu een 'daylight' lamp, met �rg witte uitstraling, dit zou groei van planten bevorderen. Ik houd het water op 24 graden Celsius.

Op de bodem ligt een moss-ball en ook een plukje java-moss. Dat moss heb ik geprobeerd te planten in het grind maar het blijft niet op zijn plaats en gaat heen-en-weer drijven! Het blijft tenminste wel op de bodem ;-)

Bovenin de tank sproeit de filterpomp bubbels in het water: misschien is dit niet nodig. Voor dieren zou dit oxygen in het water introduceren, maar deze tank zal alleen plants bevatten. En dan haalt bubbelend lucht juist kool-dioxide uit het water?

5-hydrocotyle.jpg

Van de bodem tot de top rijst een fijne plant, een hydrocotyle, met blaadjes die op klavertje vier lijken.

Nadat ik de gymnocoronis uit z'n voet van steenwol en keramische pot heb bevrijd, wilde hij absoluut niet in de grindbodem blijven staan. De stengels lijken hol en de hele plant drijft naar het oppervlak, maar lijkt zich daar wel happy te voelen.

En een beetje in het midden van de tank houd de cabomba zich op. Merk op dat de plant drie knopjes heeft, boven-rechts in het plaatje. Zouden daar bloemen uit komen?

Hoe denk je dat de planten aan hun voeding moeten komen? of dien je ook plantenvoeding toe?

Hmmm, ik dacht dat planten van kooldioxide en licht met fotosynthese zelf voedsel maken. Maar misschien moet ik ze ook wat extra voedsel geven? Ik heb wel een zak 'Groene planten voeding' van Pokon, maar misschien is dat niet goed voor onderwaterplanten. Het zijn korrels met slow-release nutrients; op het etiket staat: Samengestelde meststof NPK 12-7-9+3MgO+0,5Fe 12% stikstof (N) totaal, waarvan 9,6% Ammoniumstikstof en 3% Methyl Ureum stikstof. 6% Fosforzuuranhydride (P2O5), oplosbaar in water. 9% Kaliumoxide (K2O) oplosbaar in water. 3% Magnesiumoxyde (MgO) totaal 0,5% IJzer (Fe).

Het hoofd voedsel van planten is o.a. nitraat, kalium en ijzer en nog meerdere kleine stofjes welke in een uitgebalanceerde plantenvoeding als b.v. Profito zit.
nitraat word normaal gesproken gevormd door omzetting van nitraat en deze bacterien die daarvoor verantwoordelijk zijn zitten meest in de bodem en in het filter maar deze natuurlijke werking zal eerst opgang moeten komen.

Maar ik denk dat we met een 10 liter vaas met planten ons niet al te druk hierover moeten gaan maken 😀

Paula Bean zei:
Bovenin de tank sproeit de filterpomp bubbels in het water: misschien is dit niet nodig. Voor dieren zou dit oxygen in het water introduceren, maar deze tank zal alleen plants bevatten. En dan haalt bubbelend lucht juist kool-dioxide uit het water?

Klopt idd,dus is beter om de uitstroom net iets onder het oppervlak te houden zodat net het oppervlak wat in beweging is voor de uitwisseling.
Wat betreft de co2 dan verder hebben de planten nog andere voeding nodig zoals hierboven aangegeven.
Oa nitraat zit ook wel in kraanwater en afhankelijk van de leverancier zal dit de precieze hoeveelheid bepalen.
Misschien eens interessant om te meten.

Ik ga die profito eens proberen. Ik heb een daglicht-lamp op de tank gezet. De gymnocoronis vertoont uitlopertjes bij de bladoksels en de hydrocotyl vormt worteltjes onderaan. En dat na een paar dag al.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan