Update: van baardalg naar blauwalg en bruinalg

Bernhard

Member
Lid geworden
29 oktober 2020
Berichten
12
Leeftijd
38
Enkele maanden geleden plaatste ik hier ook al een bericht. Tijd voor een update met nieuwe vragen.

De Juwel bak (180L) heeft inmiddels wat wijzigingen ondergaan. Enerzijds heb ik de verlichting aangepast: er hangt nu 1 LED Colour op (i.p.v. Day) en 1 LED Nature. Ik heb nog geen budget om het gehele ding te wijzigen in een Juwel Helialux, maar goed. Voor de rest heb ik het interne filter een update gegeven n.a.v. informatie. Ik heb het groene filter eruit gehaald (volgens Juwel moet je die elke paar maanden vervangen) en de rest van de volgorde wat gewijzigd, daarbij heb ik nu meer biologisch materiaal eraan toegevoegd. De onderste tree bevat nu pijpjes en Seachem Matrix. Daarnaast ook nog Juwel Amorax bakje en de blauwe watten en witte watten. Deze opstelling draait nu bijna 2 weken en laat ik even ongemoeid.

In mijn vorige topic beschreef ik de strijd tegen de baardalgen. Die zijn er nu haast niet meer. Wel zijn ze opgevolgd door bruine algen (met name op de achterruit en veel op bladeren) en sinds enkele weken blauwalgen. Deze blauwalgen komen voor op het hout. Ondanks het hout koken, verwijderen komen ze steeds terug. Ik behandel ze nu al weken elke dag met EasyCarbo, dat heeft wel enig effect maar definitief afscheid nemen doen ze nog niet. Het hout ligt op de voorkant van het aquarium. De CO2 installatie draait normaal, dit weekend even wat minder ( bijna leeg) maar na vullen weer goed. De verlichting staat opa 8,5 uur. Al maanden zo. De CO2 installatie gaat een uur voordat het licht aangaat aan en een uur voor het licht uitgaat weer uit.

Elke week doe ik nu 1 waterwissel van 30L. Ik kreeg al feedback vandaag van anderen dat dit misschien wel 50L moet zijn (op 150-180L). Daarbij krijgen de planten nu al een week of 6 elke week 45-50 ml van Plantedbox plantenvoeding. In de bodem zitten kleibolletjes en ook hier en daar wat sticks.

Vandaag heb ik met een JBL zet ook eindelijk waterwaarden kunnen meten:
KH: 8-9
GH: 7-8
pH: 7,0-7,2
NH4: <0,05
NO2: <0,01
NO3: 15-20
PO4: 1,8
SiO2: 0,4
Fe: 0,4
Cu: <0,05
O2: 8

Globaal staan er deze planten in: Cryptocoryne lucens, Cryptocoryne beckettii, verschillende soorten Echinodorus, Micranthemum monte carlo, Alternanthera rosanervig, Hydrocotyle tripartita "Japan", Ludwigia mullertii en een Cabomba soort en hier en daar (Links) wat Java Varen wat langzaam weer begint op te komen. Op de foto's krijgen jullie hopelijk een beeld van de probleem gebieden.

-Wat zou ik nog meer kunnen doen tegen de blauwalgen en of bruine algen?
-Is het plantenbestand wel OK? Ik lees dat de Juwel LED lampen niet sterk zijn, welke andere planten zouden dan beter erin kunnen als dit waar is? Of vallen jullie andere zaken op t.a.v. de planten?
-Alle tips zijn weer welkom (ik hoop dat het ooit de goede kant op slaat qua bak)
 

Bijlagen

  • IMG_8723.JPG
    IMG_8723.JPG
    326.8 KB · Weergaven: 127
  • IMG_8722.JPG
    IMG_8722.JPG
    141.5 KB · Weergaven: 139
  • IMG_8721.JPG
    IMG_8721.JPG
    160.6 KB · Weergaven: 113
  • IMG_8720.JPG
    IMG_8720.JPG
    373 KB · Weergaven: 121
  • IMG_8719.JPG
    IMG_8719.JPG
    173.2 KB · Weergaven: 126
  • IMG_8718.JPG
    IMG_8718.JPG
    201.1 KB · Weergaven: 125
  • IMG_8717.JPG
    IMG_8717.JPG
    390.3 KB · Weergaven: 113
  • IMG_8716.JPG
    IMG_8716.JPG
    420.1 KB · Weergaven: 104
  • IMG_8714.JPG
    IMG_8714.JPG
    198.4 KB · Weergaven: 123
Heel herkenbaar. Heb nu hetzelfde.

Balans is zoek. Je filter overhoop gehaald. Gun je bak rust.
Ververs regelmatig. Voer matig. Heb geduld.

Bij mij komt het door de verhuizing, en extra belasting door mijn nieuwe maanvissen.
 
Is 50L op de 180L voldoende, ik deed eerst 30L...
 
eh ik doe altijd wekelijks een derde, soms ook de helft.
Ik denk persoonlijk dat waterwissels alleen maar positief kunnen zijn, geloof er niks van dat je veel bacteriën verliest met een waterwissel
 
Denk dat je aardig op weg bent om alles goed te krijgen.
wekelijk alg en vuil verwijderen en 30/40l verversen vers water :thumbs:
waterwaardes ok ,verlichting lijkt me voldoende eerst enkele andere zaken aanpakken.

Je hebt een te kleine massa aan snelgroeiende plantjes dus laat je cabomba en Braziliaanse klimop flink door groeien tot aan het wateroppervlak en knip 2/3 steek ze bij 1/3 stengels die blijven staan zodat je na enkele weken er dikke bossen van krijgt.

Zelf ben ik voorstander van goede doorstroming te houden in de filter ,dus voldoende grof filtermateriaal te gebruiken ( watten en vlies slippen te vlug dicht )
Zie ook dat je filter uitstroom met een 45% knietje gericht is naar links voor dit zorgt ervoor dat er vermoedelijk weinig tot geen stroming links achter in het aquarium is .
Waardoor vuil daar neerslaat ipv naar de filter gezogen wordt .
Knietje verwijderen en uitstroom evenwijdig met je achterwand iets naar het wateroppervlak richten zodat je kaamlaag gebroken wordt.

Oxidator met h2o2 gebruiken zal je filtering een boost geven + oxideert deel voeding wat alg lekker vind.
 
Twee vragen, ik had ooit een idee om een spray bar eraan te maken. Dan zou het water van achteren naar voren bewegen, is dat een optie? Moet ik wel even meten wat de diameter is. Ik ben niet super handig zeg maar. En wat is een oxidator met H2O2 gebruiken?
 
Heb ook wel eens last gehad van blauwalg. Na veel tips van dit forum om de stroming aan te passen zodat er geen dooie plekken meer zijn is het altijd verdwenen.

Je kan andere pijpjes erbij kopen om zo flexibeler te zijn met je uitgang van je filter.

Als je nog 1 knie zou hebben dan kan je de pijp over het oppervlak naar je linkse hoek richten zodat je stroming mooi de bak door gaat.

Ik heb er altijd voor gekozen bij een juwel bak om een kleine externe filter te laten mee draaien naast de juwel filter of een grote externe kopen en de juwel filter er uit.

Als je een JBL e702 zou laten mee draaien dan heb je mooie stroming en nog meer filter capaciteit. Mijn ervaring is met de juwel filter dat als je bak mooi vol gegroeid is dat deze gewoonweg te weinig capaciteit heeft om voor genoeg stroming te zorgen.

Je bruine alg is normaal tijdens het herstarten van je bak. Gaat zelf weg als alles in balans is. Wel goed weg blijven halen zodat het niet de overhand gaat krijgen.
 
Twee vragen, ik had ooit een idee om een spray bar eraan te maken. Dan zou het water van achteren naar voren bewegen, is dat een optie? Moet ik wel even meten wat de diameter is. Ik ben niet super handig zeg maar. En wat is een oxidator met H2O2 gebruiken?
In het handige tips topic, zie mijn handtekening, vind je een beschrijving van mij hoe dit te maken. Voor jouw bak is een 12/16 mm pijp de juiste maat. Om de 3 cm een gaatje van 2 mm. zorgt voor een goede verdeling. Wanneer de stroming te hard is kan je naar 2,5 mm. gaan.
 
In het handige tips topic, zie mijn handtekening, vind je een beschrijving van mij hoe dit te maken. Voor jouw bak is een 12/16 mm pijp de juiste maat. Om de 3 cm een gaatje van 2 mm. zorgt voor een goede verdeling. Wanneer de stroming te hard is kan je naar 2,5 mm. gaan.
En past een buis met 12/16mm op Juwel uitgang of sproei kop? Ik vind het wel een leuk projectje. Ben niet heel handig maar dit zou moeten kunnen. Alleen een goede buis vinden met juiste diameter
 
En past een buis met 12/16mm op Juwel uitgang of sproei kop? Ik vind het wel een leuk projectje. Ben niet heel handig maar dit zou moeten kunnen. Alleen een goede buis vinden met juiste diameter
Dat kan je passend maken met een stukje 12/16 slang op de uitlaat van je interne filter naar de spraybar. Het uitlaatpijpje op een Juwel filter is iets dikker dan de 12/16 buis. Dus de slang even warm maken. Ook ik heb een Juwel Rio 180 en heb in het verleden dit ook zo gedaan, werkt perfect. Bruikbare buizen zijn grijze of gele buizen, wat je maar mooi vindt, die je in elke bouwmarkt vindt onder onder de maat 5/8 inch. (Dat is nagenoeg 16 mm.) Zelf heb ik gekozen voor transparante pijp welke via het internet verkrijgbaar zijn. Even googelen.
 
Berhard,

Ik vond de stroming van mijn Juwel ook niet heel erg sterk, maar kijk eens op de compatibility chart van Juwel zelf. Bij de mijne zat er standaard een eco 600 in, maar de chart laat zien dat er ook een eco 1000 in past. Voor een paar tientjes heb ik hem besteld. Is ook nooit weg om nog een reserve pompje op de plank te hebben liggen ook toch.

1609424346232.png
 
Past de 1000 in de 180 bak? Dan is dat zeker een idee
 
Ter info,

Gisteren heb ik de eco 600 vervangen door de eco 1000. Wel lekker hoor, beetje meer stroming in de bak. Desondanks, is de Juwel binnenfilter nog steeds niet in staat de potloodpuntjes aan stront van Pleco's netjes af te zuigen. Ze belanden wel allemaal in een andere hoek van de bak, en netjes bij elkaar, dus de flow is wel veranderd maar ik moet nog steeds elke dag ff met een slangetje erin.
Nu ja, 5 minuten werk en meteen een beetje fris water, dus ik vind het niet erg. Maar een echte oplossing voor alles is het vervangen van een krachtiger pomp in de Juwel niet.

Doe er je voordeel mee.

gr

Mark
 
Hout nooit uitkoken. Dit maakt je hout zacht en zo gaat het sneller rotten. Beter even in een emmer oid leggen met een flinke scheut H2O2 als je toch de alg en de bacteriën (blauwalg) wilt doden.
Verder inderdaad stroming verbeteren, bodem e.d. 3 x weeks vuil afhevelen en daarmee je water verversen (beter 3 x weeks 10-15% dan 1 x per week 30-40%)
Dan ben je normliter in een maand je blauwalg kwijt. bruinalg verdwijnt vanzelf wel.
 
Zelf gebruik ik voor het hout wel een emmer water met een halve liter natuurazijn en laat het daar 30 min inliggen en spoel dat dan weer af. De algen zijn dan zo dood.
 
Zelf gebruik ik voor het hout wel een emmer water met een halve liter natuurazijn en laat het daar 30 min inliggen en spoel dat dan weer af. De algen zijn dan zo dood.
Wanneer je hout onder de heet water kraan houdt is het ook zo gebeurd met je alg. Let op heet water kraan, géén kokend water!
 
Je moet het wel even tijd gunnen. Hier ook een grotere in plaats van het origineel er in gedaan. De originele was iets van 145 liter per uur. Nu een 600 liter van juwel erin. De uitblaas hadden ze wel anders kunnen maken iets langer de uitstroompijpjes die er bij geleverd werden pasten ruimschoots. Net wat Ben zei stukje slang op de pomp en dan met de juiste maat verder. Wel een ongelukkige maat die Juwel dan levert.
 
Oceanstore heeft trouwens alle soorten en maten in huis wil je iets degelijks in vorm van een spraybar op een juwel binnenfilter.
 
Super bedankt want na veel veranderingen draait de bak super en zijn bijna alle algen weg. Er draait nu een 1000L pomp Juwel, spraybar gemaakt en 40L elke week verversen en met wat hulp van vissen (Octocinclus) draait de bak opeens als een gek!
 

Bijlagen

  • A516D579-03B1-410A-8176-30E0D71870E8.jpeg
    A516D579-03B1-410A-8176-30E0D71870E8.jpeg
    316.6 KB · Weergaven: 102
  • 21BDCAD6-C47D-4767-8EED-A4EDDC5F6B10.jpeg
    21BDCAD6-C47D-4767-8EED-A4EDDC5F6B10.jpeg
    349 KB · Weergaven: 102
  • 3E14DA9C-FAEC-48C1-8989-D5A48359ED5E.jpeg
    3E14DA9C-FAEC-48C1-8989-D5A48359ED5E.jpeg
    376 KB · Weergaven: 81
  • B8EB5A45-7F2F-45E7-A0C5-52D76EDD3E80.jpeg
    B8EB5A45-7F2F-45E7-A0C5-52D76EDD3E80.jpeg
    328.4 KB · Weergaven: 83
  • 0D17FF36-67CD-4875-A400-55DC69899B63.jpeg
    0D17FF36-67CD-4875-A400-55DC69899B63.jpeg
    180.5 KB · Weergaven: 93
Terug
Bovenaan