Update!!

Leipeloedje

Well-known member
Lid geworden
4 juli 2020
Berichten
95
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

Ik dacht bij mezelf...het wordt weer even tijd voor een update.Ik ben inmiddels van mijn blauwalg af na een behandeling met tetracycline(jaja kom maar met die minnetjes:p).Ook heb in de verlichting wat minder sterk gezet en voeg ik nu zelf mijn nitraat en fosfaat toe 10/1 .En ik moet zeggen dat mijn bak er na een week niks aan gedaan te hebben ivm mijn werk er nog nooit zo netjes bij heeft gestaan.Zoals op de foto's te zien is heb ik nu hoofdzakelijk alleen op mijn javavaren last van groene draadalg.Ik denk dat het deels te maken heb met die spraybar die ik erin heb hangen.Nu is mijn vraag aan jullie..Vinden jullie dat hij eruit moet? Want dat ben ik eigenlijk morgen van plan omdat het er punt 1 niet zo mooi uitziet en punt 2 dat het bovenin de bak toch voor wat alg problemen zorgt.Wat ook nog kan natuurlijk is dat hetgene wat te dicht bij het licht staat alg krijgt dusja.Ik hoor graag wat jullie ervan vinden want met ze allen weten we meer natuurlijk.Groetjes Robin.
 

Bijlagen

  • 20201104_212350.jpg
    20201104_212350.jpg
    428.2 KB · Weergaven: 146
  • 20201104_212307.jpg
    20201104_212307.jpg
    425.7 KB · Weergaven: 125
  • 20201104_212355.jpg
    20201104_212355.jpg
    424.6 KB · Weergaven: 138
  • 20201104_212322.jpg
    20201104_212322.jpg
    479.2 KB · Weergaven: 126
  • 20201104_212259.jpg
    20201104_212259.jpg
    489.8 KB · Weergaven: 137
Ik heb de spraybar er ook uit gehaald, gewoon de kromme uitloop in de bak gehangen.
Veel beter debiet en stroming door de gehele bak.
Ik zie en merk dit gelijk aan mijn planten.
 
Inderdaad.Ik heb hem er vanmiddag uitgehaald en gewoon weer een kromme uitloop geplaats.Moest wel de pomp even wat zachter zetten want ondanks 32mm buis stroomt het anders veel te hard.Alles staat dan als een gek te wapperen.Ik moet nu alleen nog even uitzoeken hoe ik van die groene draadalg afkom op sommige planten.Gelukkig is de baardalg al een heel stuk verdwenen en ziet alles er al veel beter uit.1000 liter water is op zich het probleem niet als alles een beetje goed draait maar het was en is een flinke puzzel gebleken deze bak tov mijn vorige aquarium.Vanaf volgende week ga ik weer profito gebruiken dus daar ben ik ook wel weer benieuwd naar.Gr
 
Ik vind die spraybar zo in de bak ook niet echt een fraai gezicht, en heb de invoer boven in de bak gesplitst en een ervan naar de andere kant gebracht daar voer ik in ongeveer 10cm boven de bodem achter de eerste uitvoer voeg ik pas CO2 toe wat dan pas onder in de bak binnenkomt misschien wat onorthodox maar het werk bij mij wel goed vind ik. Als je zo n grote bak hebt blijft de co2 ook lang in de leiding en wordt dus goed opgenomen.
gr Hans
 
Kan het zijn dat je belichtingsperiode vrij lang is? De limnophilia is gesloten waarmee hij aangeeft dat hij genoeg licht heeft gehad. Alles wat je dus daarna verlicht kweekt vooral algen. Grof eikenblad is nog een plant die dat mooi aangeeft.
verder vind ik het een super mooie bak! En ik snap dat je een middeltje hebt gebruikt tegen de blauw alg. Het kan een zeer hardnekkig probleem zijn zodra het verschijnt!
 
Kan het zijn dat je belichtingsperiode vrij lang is? De limnophilia is gesloten waarmee hij aangeeft dat hij genoeg licht heeft gehad. Alles wat je dus daarna verlicht kweekt vooral algen. Grof eikenblad is nog een plant die dat mooi aangeeft.
verder vind ik het een super mooie bak! En ik snap dat je een middeltje hebt gebruikt tegen de blauw alg. Het kan een zeer hardnekkig probleem zijn zodra het verschijnt!
Die limnophilia geeft aan dat de intensiteit van het licht onvoldoende is voor die plant tenminste daarom staan de bladkransen zo ver uit elkaar.
 
Kan het zijn dat je belichtingsperiode vrij lang is? De limnophilia is gesloten waarmee hij aangeeft dat hij genoeg licht heeft gehad. Alles wat je dus daarna verlicht kweekt vooral algen. Grof eikenblad is nog een plant die dat mooi aangeeft.
verder vind ik het een super mooie bak! En ik snap dat je een middeltje hebt gebruikt tegen de blauw alg. Het kan een zeer hardnekkig probleem zijn zodra het verschijnt!
Juist niet; de bladeren reiken naar het licht, omdat de intensiteit te laag is. Zoals Karper terecht aangeeft, zie je dit ook terug in de lange internoden.
 
Ja de lichtintensiteit is te weinig. Maar de duur heb ik het over. De een is sterkte, de ander tijd. Hoe lang is je belichtingstijd?
 
Ja de lichtintensiteit is te weinig. Maar de duur heb ik het over. De een is sterkte, de ander tijd. Hoe lang is je belichtingstijd?
De duur is misschien van niet zoveel belang, omdat heel veel van de planten die wij in onze aquarium houden uit streken komen waar het tussen de 10 en 14 uur dag is. In mijn bak b.v. heb ik licht van 8.00 uur tot 22.00 uur Alleen niet de volledige tijd 100% Er zit een schema op
20201117_171214.jpg
20201117_171214.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als je planten zich afsluiten voor fotosynthese geven ze toch iets anders aan, ook al komen ze uit bijv zuid Amerika. Zeker als ze daarbij ook nog zulke lange tussenstukken kweken. Voor mij een teken de intensiteit te verhogen en de duur te verkorten. Daarbij, alsof je ooit zonlicht kan recreëren met ledjes hihi.

Zoek maar op tussen de eigenschappen van de limnophilia en waarom deze zich sluit. ben benieuwd in welke discussie ik nou weer verraak :thumbs::!
 
Naahhh niet nodig. Wie zwijgt stemt toe 🤪
 
Ik vind die spraybar zo in de bak ook niet echt een fraai gezicht, en heb de invoer boven in de bak gesplitst en een ervan naar de andere kant gebracht daar voer ik in ongeveer 10cm boven de bodem achter de eerste uitvoer voeg ik pas CO2 toe wat dan pas onder in de bak binnenkomt misschien wat onorthodox maar het werk bij mij wel goed vind ik. Als je zo n grote bak hebt blijft de co2 ook lang in de leiding en wordt dus goed opgenomen.
gr Hans
Beste Karper,

De manier die jij gebruikt lijkt mij ook prima in orde.Ik zit zelf ook te denken op mijn uitstroom mischien op te splitsen.Voor de Co2 maak ik gebruik van die flipper van Dennerle.Deze zou mits de stroming goed is natuurlijk de co2 goed moeten verdelen.Ik ben nu langzaam meer licht aan het geven en ben overgestapt op mijn oude plantenvoeding.Ik zal blijven posten over de vooruitgangen.Gr
 
Kan het zijn dat je belichtingsperiode vrij lang is? De limnophilia is gesloten waarmee hij aangeeft dat hij genoeg licht heeft gehad. Alles wat je dus daarna verlicht kweekt vooral algen. Grof eikenblad is nog een plant die dat mooi aangeeft.
verder vind ik het een super mooie bak! En ik snap dat je een middeltje hebt gebruikt tegen de blauw alg. Het kan een zeer hardnekkig probleem zijn zodra het verschijnt!
Beste Norion,

Allereerst bedankt voor je compliment.Ik geef nu ongeveer 10 uur licht en ben de sterkte beetje bij beetje aan het verhogen.Ik zal goed in de gaten houden hoe mijn planten hierop reageren.Ook geef ik sinds kort weer profito icm een nitraatwaarde van 10 en fosfaat 1.Kortom ik houd alles zo nauwlettend mogelijk in de gaten en dan hoop ik dat dat beloond gaat worden.Ik zal vanaf morgen weer een aantal foto's plaatsen over hoe de bak zich deze week ontwikkeld heeft.1 week ben ik zelf thuis en de andere week doet mijn vrouw de bak dusja..daar zit wel een verschil in helaas:p
 
Beste Karper,

De manier die jij gebruikt lijkt mij ook prima in orde.Ik zit zelf ook te denken op mijn uitstroom mischien op te splitsen.Voor de Co2 maak ik gebruik van die flipper van Dennerle.Deze zou mits de stroming goed is natuurlijk de co2 goed moeten verdelen.Ik ben nu langzaam meer licht aan het geven en ben overgestapt op mijn oude plantenvoeding.Ik zal blijven posten over de vooruitgangen.Gr
Als je de CO2 invoer achter de eerste uitvoer doet wordt het bij jou een eind meegenomen naar de 2e uitvoer die ook nog eens onder in de bak is dan is het al opgelost en word het met de instroom mee goed verspreidt, ben je ook meteen van die flipper in je bak af
 
Ik heb weer wat foto's gemaakt van me bak.Het gaat allemaal al een stuk beter gelukkig.Kijk en beoordeel maar.Groetjes! Ps: weet iemand wat voor plant er linksvoor staat?die rode
 

Bijlagen

  • 20201119_134525.jpg
    20201119_134525.jpg
    425.6 KB · Weergaven: 88
  • 20201119_134529.jpg
    20201119_134529.jpg
    475.4 KB · Weergaven: 87
  • 20201119_134537.jpg
    20201119_134537.jpg
    443.5 KB · Weergaven: 92
  • 20201119_134606.jpg
    20201119_134606.jpg
    311.1 KB · Weergaven: 84
  • 20201119_174138.jpg
    20201119_174138.jpg
    256.4 KB · Weergaven: 90
Terug
Bovenaan