Upgrade van 20L naar 54L (60x30x30) aquarium (Tessahol99)


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Ik ben vanmorgen begonnen met het inrichten van mijn nieuwe aquarium. En heb daar grind van mijn oude aquarium, filtermateriaal van het oude aquarium en water van het oude aquarium aan toegevoegd.

Ik laat de witte waas wegtrekken en dan is het tijd voor Bubbel om te verhuizen naar zijn bijna 3x zo grote Betta jungle!

Omdat ik het leuk vind om jullie op de hoogte te houden en om zelf terug te kunnen kijken wat er met mijn bakkie gebeurd is, ga ik hier mijn fotoalbum bijhouden van alle processen van Bubbel en mogelijke nieuwe aquariumgenoten!

Als filter gebruik ik de jbl i80, en als heater de SF 75 eco heater en er zit een standaard lichtbuis ingebouwt in de kap (merk onbekend).

Het begon natuurlijk leeg:
E713318F-9C46-49DC-9202-6921C62CA3BC.jpeg


Maar na van 09;00 tot 14:30 geploeterd te hebben was dit het resultaat:

8336BE18-BD95-4E58-BF05-E02316117B6B.jpeg


De planten die ik gebruikt heb zijn:
-anubius nana petit
-flamemoss
-reineck
-amazone kikkerbeet
-naam onbekend (groene stengelplanten)

Ik de bodem zit:
-voedingsbodem van jbl onder het grind
-aquarium grind
-strandzand van jbl

De stenen die ik gebruikt heb zijn:
-zakje kiezels van SF
-lijstenen 1,6 kg (de grotten in de achtergrond)

Verdere decoratie:
-groot stuk spiderwood

Ondertussen is de witte waas iets verder weggetrokken:

6ABF7C38-7C9F-4817-806E-065608B5D464.jpeg


En nu lekker slapen want al dat harde werk heeft me uitgeput!

Tot de volgende fotosessie! :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blijft een zeer mooi ingericht aquarium! Ik ben zeer benieuwd om het te zien wanneer de Betta (Bubbel is echt een leuke naam!) en de eventuele andere vissen/dieren erin zitten! :)
 
Wel de bak goed inlaten draaien he voor je bubbel verhuisd.
Oja en cattapa bladeren zou ik we ook indoen.
 
Ik heb mijn water van beide aquariums getest en de testresultaten zijn zo goed als hetzelfde. Alleen de ph is 1 stipje hoger in het nieuwe aquarium maar dit is geen probleem. En Cl2 is meer richting lichtgroen in het nieuwe aquarium, dus ik moet er iets meer aquasafe aan toevoegen.

Verder lijkt het allemaal goed te zijn gegaan met het ingedraaide materiaal vanuit mijn oude bak. Wel is nogsteeds de witte waas in mijn nieuwe aquarium te zien dus ik vroeg me af of dit kwaad kan tegen bubbel?

Hier een foto van de resultaten:

Bovenste van het nieuwe aquarium, onderste van mijn oude
26BB084A-A5FD-4FC0-A91A-8BD0BFE02B56.jpeg
 
Cl2 lijkt mij stug. ruikt je water dan?
En witte waas komt uit je filter.
Nog niet goed ingedraaid.
 
Mijn planten groeien trouwens echt extreem hard. Ik weet eigenlijk niet hoe ze precies heten maar die groene strengelplanten die ik in mijn nieuwe bak heb zitten zijn vannacht ongeveer 4/5 cm gegroeit en komen nu al boven het wateroppervlakte uit. Misschien toch handig als ik achter de naam kom zodat ik informatie over snoeien kan opzoeken. Het gaat om de groene stengel planten.
385F3A1B-5D61-41FE-927E-113E233B45E5.jpeg
 
Ik zou als ik jou was gewoon dit laten draaien een week of 4 zonder enige vis erin,
 
CL is chloor.
Wordt in Nederland niet meer of in beperkte maten toegepast.
Bij leidingbreuk, spoelen ze de leiding met chloor.

Wordt je wel gewaarschuwd.
 
Je nieuwe aquarium is erg mooi geworden! Zoals gezegd wel goed indraaien voor je Bubbel over zet. Je teststripjes zeggen nog helemaal niets want je nieuwe aquarium is nog onbelast dus natuurlijk zijn de resultaten positief. Ook het laten testen van water uit een onbelast aquarium in een aquariumzaak zegt vrij niets. Zou je net zo goed je kraanwater kunnen laten testen ;)

Het indraaien zal zorgen voor een bacteriecultuur in de filter wat de vervuiling van je Betta kan afbreken. Nu kan je filter dat nog niet maar na het plaatsen van Bubbel zal je zien dat Ammonia en Nitriet erg snel zal stijgen met de gevolgen van dien. Dus gewoon je aquarium indraaien zoals het hoort. Geduld is belangrijk voor het welzijn van je vissen, echt waar!
 
Je nieuwe aquarium is erg mooi geworden! Zoals gezegd wel goed indraaien voor je Bubbel over zet. Je teststripjes zeggen nog helemaal niets want je nieuwe aquarium is nog onbelast dus natuurlijk zijn de resultaten positief. Ook het laten testen van water uit een onbelast aquarium in een aquariumzaak zegt vrij niets. Zou je net zo goed je kraanwater kunnen laten testen ;)

Het indraaien zal zorgen voor een bacteriecultuur in de filter wat de vervuiling van je Betta kan afbreken. Nu kan je filter dat nog niet maar na het plaatsen van Bubbel zal je zien dat Ammonia en Nitriet erg snel zal stijgen met de gevolgen van dien. Dus gewoon je aquarium indraaien zoals het hoort. Geduld is belangrijk voor het welzijn van je vissen, echt waar!

Ik gooi er elke dag een klein beetje voer of ontlastig van de slakken of van bubbel in om de filter te laten indraaien, hier ben ik dus gister al mee begonnen. En samen met het toegevoegde water uit het oude aquarium, grind uit het oude aquarium en het na de overplaatsing mee laten draaien van de oude filter voor 2 weken is denk ik genoeg. Ik denk dat ik om deze redenen ook geen 4 weken maar 2 weken ga wachten omdat de oude filter de capaciteit van dit aquarium ook gewoon aan zou kunnen en die draait dan immers mee.

Bubbel zou nu sws nog niet toegevoegd kunnen worden omdat het water zo goed als koud is ,omdat mijn nieuwe heater nog niet binnen is en de oude die ik er bij kreeg kapot is. Zou de heater uit het oude aquarium natuurlijk kunnen gebrukken maar dan krijgt bubbel het nu koud :p.
 
Ik gooi er elke dag een klein beetje voer of ontlastig van de slakken of van bubbel in om de filter te laten indraaien, hier ben ik dus gister al mee begonnen. En samen met het toegevoegde water uit het oude aquarium, grind uit het oude aquarium en het na de overplaatsing mee laten draaien van de oude filter voor 2 weken is denk ik genoeg. Ik denk dat ik om deze redenen ook geen 4 weken maar 2 weken ga wachten omdat de oude filter de capaciteit van dit aquarium ook gewoon aan zou kunnen en die draait dan immers mee.

Bubbel zou nu sws nog niet toegevoegd kunnen worden omdat het water zo goed als koud is ,omdat mijn nieuwe heater nog niet binnen is en de oude die ik er bij kreeg kapot is. Zou de heater uit het oude aquarium natuurlijk kunnen gebrukken maar dan krijgt bubbel het nu koud :p.
Voer toevoegen is een prima idee en het grind overzetten ook, dat zal de boel zeker iets versnellen. Toegevoegde water uit je oude aquarium doet helaas helemaal niets voor het indraaien. Indien je het oude filter een aantal weken mee kan laten draaien in je nieuwe bak dan kun je het indraaien erg versnellen. Of het helemaal correct is weet ik niet maar met het meenemen van een ingedraaid filter wacht ik meestal maar 24uur.
 
Voer toevoegen is een prima idee en het grind overzetten ook, dat zal de boel zeker iets versnellen. Toegevoegde water uit je oude aquarium doet helaas helemaal niets voor het indraaien. Indien je het oude filter een aantal weken mee kan laten draaien in je nieuwe bak dan kun je het indraaien erg versnellen. Of het helemaal correct is weet ik niet maar met het meenemen van een ingedraaid filter wacht ik meestal maar 24uur.
Verklaar je nader?
 
Verklaar je nader?
In het water zelf zitten nagenoeg geen aerobic bacteriën die hechten zich namelijk op vast materiaal. Daarom is het overzetten van substraat, hout, steen of ander decoratiemateriaal uit een ingedraaid aquarium bijvoorbeeld wel nuttig maar het water zelf niet.

Water uit een oud aquarium meenemen is mijn inziens alleen nuttig als je speciale waterharheid nodig hebt en dit al in je huidige aquarium hebt , en je leidingwater bijvoorbeeld niet. Voor het indraaien zelf doet het echt vrijwel niets.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
In het water zelf zitten nagenoeg geen aerobic bacteriën die hechten zich namelijk op vast materiaal. Daarom is het overzetten van substraat, hout, steen of ander decoratiemateriaal uit een ingedraaid aquarium bijvoorbeeld wel nuttig maar het water zelf niet.

Water uit een oud aquarium meenemen is mijn inziens alleen nuttig als je speciale waterharheid nodig hebt en dit al in je huidige aquarium hebt , en je leidingwater bijvoorbeeld niet. Voor het indraaien zelf doet het echt vrijwel niets.
Laat Bertus dit maar niet lezen.

die ziet dat anders
 
Of het helemaal correct is weet ik niet maar met het meenemen van een ingedraaid filter wacht ik meestal maar 24uur.
Dit heb ik een tijd geleden ook gedaan, de vissen moesten even een paar weken in een tijdelijk onderkomen vanwege de bouw/aanschaf van een nieuw aqurium.
De vissen en het filter heb ik tegelijkertijd overgeplaatst en dat is allemaal goed gegaan, wel heb ik het ''oude'' water ook meegenomen, maar dit puur zodat ik de vissen niet hoefde over te wennen.
 
Ik zelf tap water uit de 1.60 bak.
Haal er zuurstofplanten uit, en neem een ingedraaid filter. en zet die bij die bak.
Heb ze in alle maten van eheim.
Dan nog wacht ik 14 dagen dat akkes ged is.
 
Mijn aller eerste aquarium is helemaal nooit fatsoenlijk ingedraaid. Ik had hem 2 weken laten indraaien maar heb na die 2 weken het visje erin gedaan maar een andere filter erin gedaan omdat de stroming te hard was. Ik heb wel het sponsje van de oude filter erin laten drijven voor een avond maar dat was het ook. Nooit problemen gehad met dat aquarium, alleen wat meer waterwissels gedaan de eerste 2 weken en natuurlijk de waterwaardes in de gaten gehouden.
 
Dan zou ik zeggen do your thing... en dan hopen dat er geen topic over 2 weken komt help mijn betta is overleden, hoe kan dat...
 
Dan zou ik zeggen do your thing... en dan hopen dat er geen topic over 2 weken komt help mijn betta is overleden, hoe kan dat...

Ik zei niet dat het goed was dat ik dat heb gedaan. Wist er alleen amper wat vanaf dus ik wist toen niet beter. Nu laat ik hem gewoon fatsoenlijk indraaien zoals het hoort, want wil zeker geen dode Bubbel!
 
Ik maakte uit je verhaal uit dat je bedoelde toen ging het goed dus nu zal het ook goed gaan...
 
Ik wil het sws goed kunnen zien als mijn betta zijn nieuwe aquarium gaat verkennen. Dus die witte waas moet eerst weggetrokken zijn en dat kan wel even duren.

Bovendien kan ik niet zomaar mijn oude filter verplaatsen want die zit nog in het aquarium waar Bubbel nu nog in zit. Dus het indraaien kan ik niet op die manier versnellen. Wel heb ik een gedeelte van de filterwatten van de oude naar mijn nieuwe filter verplaatst. Dit zou al een stuk moeten helpen :).
 
Of het helemaal correct is weet ik niet maar met het meenemen van een ingedraaid filter wacht ik meestal maar 24uur.
In de meeste gevallen is dat veilig maar ik wacht liever 4 dagen. Als je dan geen NH3 meet weet je zeker dat het goed wordt omgezet en dat de bacteriecultuur groot genoeg is.
 
In de meeste gevallen is dat veilig maar ik wacht liever 4 dagen. Als je dan geen NH3 meet weet je zeker dat het goed wordt omgezet en dat de bacteriecultuur groot genoeg is.
Je hebt nog de juiste bacterie nodig die dan no2 overzet naar no3...

Ik vind het een beetje snelle reactie van je.
 
Inderdaad altijd NH3/4 en NO2 goed in de gaten houden. Voor draaiende aquaria zou ik meer moeten testen maar bij net opgestarte aquaria houd ik ze altijd goed in de gaten :)
 
Je hebt nog de juiste bacterie nodig die dan no2 overzet naar no3...

Ik vind het een beetje snelle reactie van je.
Gezien je met een oudere cultuur begint kun je er vanuit gaan dat beide soorten bacteriën aanwezig zijn. Beide soorten komen altijd in ongeveer gelijke verhoudingen voor, tenzij je tijdens de opstartfase de temperatuur boven de 30 graden houdt. Kortom, als er genoeg bacteriën zijn om ammonium om te zetten, zijn er dus ook genoeg bacteriën om nitriet om te zetten.
 
En alweer een beetje een helderder beeld! :) ondertussen is er wel wat schimmel op het hout ontstaan maar dat schijnt normaal te zijn als je nieuw hout toevoegt. Ook zijn de hoornblad plantjes weer enorm gegroeit.
 

Bijlagen

  • C1CCB673-1186-4D6D-A647-E37D7904FC3D.jpeg
    C1CCB673-1186-4D6D-A647-E37D7904FC3D.jpeg
    116.6 KB · Weergaven: 181

Terug
Bovenaan