Upgrade van 20L naar 54L (60x30x30) aquarium (Tessahol99)


En toen was het uiteindelijk tijd voor medebewoners bij Bubbel. 5 kardinaal tetra’s. Het gaat prima tussen Bubbel en de rest

en
D4372803-B17A-4153-AAF7-9E83A2C04335.jpeg


A5EFC045-2240-489D-ABCA-51796AF77E16.jpeg


1E500C7B-83DB-4972-82FD-E37582B81B72.jpeg
 
Leuk bakje hoor!
Tip voor het snoeien van het Belgisch Groen, stop de afgeknipte toppen terug in de grond ipv de stengels te laten staan. Ziet er mooier uit en je hebt meer blad.
 
Gister de bodem weer helemaal netjes gemaakt met een zeefje het zand tussen de kiezels uitgezeeft en weer netjes gescheiden. (Was in mijn vakantie door zorg van mijn moeder nogal fout gegaan... whoops) nu alles weer netjes :)

A6E6B405-62C6-4A45-A566-99C8A3BEE95A.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
ziet er goed uit!!
Persoonlijk zou ik de leisteen platen eruit halen ziet er zo onnatuurlijk uit, kan je beter een stukje hout erbij kopen en daar een schuilplek van maken.

Veel succes!!
 
Tijdelijk de kardinaal tetra’s nog appart in de quarantaine bak van 20L. Deze staat altijd ingedraaid klaar en gebruik ik voor het kweken van plantjes en als bak voor mijn vele slakjes en dus als quarantaine bak.

3EABDBDE-850E-4116-A485-E063396A48A6.jpeg

Heb ze allemaal even appart gezet omdat ze bijna hun hele rode kleur verloren waren en ik dacht dat ze ziek waren. Het lijkt nu weer prima te gaan dus ik heb geen idee wat het nou precies was.
 
Ik heb ze de eerste paar dagen enorm dicht in de gaten gehouden en toen was er niks aan de hand. Dus dat denk ik niet.
 
Na veel observaties later heb ik vandaag toch mijn 7 kardinaaltetra’s verkocht. Veel aggresie onderling en tegenover mijn betta.

Bubbel gaat in dit verhaal bij mij altijd voor en ik wou natuurlijk de kardinaaltjes ook een beter plekje geven dus vandaar mijn keuze.

Nu zit bubbel dus weer alleen in zijn 60x30x30 (54 L) aquarium en dit vind ik wel wat eenzaam. Heeft iemand misschien tips voor een leuke bakgenoot die wel werkt bij een betta? Bubbel is echt een watje, dus aggresie vanuit bubbel is er amper/niet, dus het ligt puur aan het karakter van de andere visjes en aan de benodigde ruimte daarvan.

ik zie graag reacties alles mag!
 
Wellicht voor de bodem een groepje coydoras pygmeus, habrosus of hastatus (dwerg corydoras)? In de 'midden laag' zou ik de betta alleen laten pas vanaf 80cm zou ik daar gaan mixen met een betta,
 
Ik heb deze in een 60*30*44 bak zitten.
denk netto 55 tot 60 liter.
mijn bestand is.

5 cory panda
5 japonica garnalen
15 rasbora galaxie
1 betta
1 dwerggourami. Deze is overgebleven van een koppeltje.
 
Wellicht voor de bodem een groepje coydoras pygmeus, habrosus of hastatus (dwerg corydoras)? In de 'midden laag' zou ik de betta alleen laten pas vanaf 80cm zou ik daar gaan mixen met een betta,

Mijn bodem is niet geheel zand. Maar ongeveer 50/50 zand/grind. Dus ik weet niet of corydoras dan kunnen? Ik vind ze wel leuk namelijk.
 
Ik heb deze in een 60*30*44 bak zitten.
denk netto 55 tot 60 liter.
mijn bestand is.

5 cory panda
5 japonica garnalen
15 rasbora galaxie
1 betta
1 dwerggourami. Deze is overgebleven van een koppeltje.

Dan heb je 79 liter in totaal. Ik heb maar 54 liter in totaal, dus netto denk ik maar 50 liter. Alleen rasbora galaxies zou misschien nog wel kunnen maar dan weet ik niet hoeveel.
 
Mijn bodem is niet geheel zand. Maar ongeveer 50/50 zand/grind. Dus ik weet niet of corydoras dan kunnen? Ik vind ze wel leuk namelijk.
Dat is een goede vraag, ik weet het niet eigenlijk. Je hebt dacht ik alleen voorin wat zand liggen toch? Wellicht kan iemand anders hier nog iets over zeggen.

Even iets anders, je hebt nog een 20L bakje draaien toch? Waarom doe je bubbel daar niet in z'n uppie (of met een appelslak oid) in? Dan heb je de 50L bak 'vrij' om iets anders mee te doen. Er zijn genoeg kleine scholenvisjes die erg leuk zijn in zo'n 50L bak.
Ik heb zelf namelijk niet het idee dat een betta zich eenzaam gaat voelen, juist het tegenovergestelde. Als hij alleen zit heeft hij ook geen stress van andere vissen die wellicht competitie voor hem kunnen zijn.
 
Dat is een goede vraag, ik weet het niet eigenlijk. Je hebt dacht ik alleen voorin wat zand liggen toch? Wellicht kan iemand anders hier nog iets over zeggen.

Even iets anders, je hebt nog een 20L bakje draaien toch? Waarom doe je bubbel daar niet in z'n uppie (of met een appelslak oid) in? Dan heb je de 50L bak 'vrij' om iets anders mee te doen. Er zijn genoeg kleine scholenvisjes die erg leuk zijn in zo'n 50L bak.
Ik heb zelf namelijk niet het idee dat een betta zich eenzaam gaat voelen, juist het tegenovergestelde. Als hij alleen zit heeft hij ook geen stress van andere vissen die wellicht competitie voor hem kunnen zijn.

Het ding is een beetje dat ik de 54L bak juist gekocht heb omdat mij verteld werd dat 20L veeeels te klein is voor een betta en dat die ongelukkig zou zijn. Ik merkte zelfs niks qua stress of ongeluk bij mijn betta maar juist daarom heb ik een grotere bak gekocht om hem in te houden. Bovendien vind ik betta’s echt de leukste visjes die er zijn, zoveel karakter. Dus ik zit er zelfs nog over na te denken om een divider in de 54L te plaatsen en om dus een extra betta aan te schaffen. :) dan hebben ze beide alsnog iets meer dan 25L
 
Het ding is een beetje dat ik de 54L bak juist gekocht heb omdat mij verteld werd dat 20L veeeels te klein is voor een betta en dat die ongelukkig zou zijn.
Wat mij betreft is 20L voor een betta prima hoor al zullen de meningen inderdaad uiteenlopen.

Dus ik zit er zelfs nog over na te denken om een divider in de 54L te plaatsen en om dus een extra betta aan te schaffen.
Hah dit kan natuurlijk, moet je er alleen geen extra visjes bij gaan zetten want die sluit je dan ook op. Dit is een beetje het begin van een multi-tank-syndrome, voor je het weet staat het huis vol met bakjes overal ;)
 
Dan heb je 79 liter in totaal. Ik heb maar 54 liter in totaal, dus netto denk ik maar 50 liter. Alleen rasbora galaxies zou misschien nog wel kunnen maar dan weet ik niet hoeveel.

volgens de doos was de bak 70 ltr. Echter na de bodem en inrichting denk ik dat het netto ongeveer 60 ltr netto zal zijn.
Ik had eerst 10 rasbora galaxie omdat ik ook een koppeltje gourami wilde.
Nadat het mannetje zich klem gezwommen had en het vrouwtje vrij snel die rot ziekte kreeg heb ik besloten dat ik geen dwerggourami meer wil.
vandaar dat ik toen een betta heb genomen en de school galaxies heb uitgebreid tot 15.
met galaxies is het wel een beetje hoe groter de school hoe beter en liever wat meer vrouwtjes dan mannetjes.
bij mij zijn de galaxies totaal niet verlegen of schuw. Wat de visjes wel kunnen zijn.
ik denk dat in jouw bak best 15 galaxies en een betta kunnen. Rasbora galaxie is trouwens best een duur visje. Heb gelezen tot wel 6 euro per stuk. de LFS in vlaardingen had toen een mooie aanbieding van 10 stuks voor 35 euro en per stuk voor 4 euro. Dat vond ik een mooie prijs.
Denk er anders gewoon nog even over en luister ook nog naar andere adviezen hier op het forum.
 
Wat mij betreft is 20L voor een betta prima hoor al zullen de meningen inderdaad uiteenlopen.


Hah dit kan natuurlijk, moet je er alleen geen extra visjes bij gaan zetten want die sluit je dan ook op. Dit is een beetje het begin van een multi-tank-syndrome, voor je het weet staat het huis vol met bakjes overal ;)

Haha als dit kon was het al zover. Het is dat ik nog thuis woon en beperkt wordt tot alleen aquariums op mn eigen slaapkamer en die staat nu al zo goed als vol met 2 aquariums.
 
De bak splitsen en 2 betta's is natuurlijk ook een leuk idee. Mijn mening is inderdaad ook dat je de betta ook in de 20 liter kunt doen. Of het moreel verantwoord is, die keuze moet je zelf maken. Echter zijn ze solitair en prima gezond te houden in zo'n cube.
 
Dit is een beetje het begin van een multi-tank-syndrome, voor je het weet staat het huis vol met bakjes overal ;)
Hahaha, dat is voor mij wel even een fase geweest waar ik doorheen ben gegaan. Veel van mijn fouten geleerd uit die tijd. :!


Verder ben ik erg benieuwd wat je nu gaat doen @Tessahol99.
 
En weer een waterwissel verder. Voorlopig blijft het alleen Bubbel in de 54L. De 20L ga ik weer opfrissen maar qua bewoner(s) weet ik nog niet wat ik daar mee ga doen, zit nu vol met allemaal poelslakjes.
00E787CB-B068-4088-B09C-008C6FC070F6.jpeg
 
Zou die 20L niet een leuk bakje zijn om garnalen in te houden?
 

Terug
Bovenaan