Upgrade van intern naar extern filter


FidoAqua

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 april 2020
Berichten
238
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort gaan beginnen met het vervangen van mijn interne filter voor een extern filter. Ik heb dit onderwerp al uitvoerig besproken in de chat, maar het heeft nog wat open eindjes en wil graag zoveel mogelijk input en tips, ook om geen zaken te vergeten.

De situatie:

Ik heb een juwel rio 125 met intern filter en een spraybar. Deze draait op zich prima en ook het interne filter volstaat in principe.
Ik heb echter wel een probleem met Co2 distributie, dat krijg ik niet goed door de hele bak heen. Daarnaast zou ik graag de extra ruimte hebben die het intern filter nu in beslag neemt EN bijkomend is het fijn dat garnelen of jonge visjes zich er niet in kunnen verstoppen.

Hiervoor wil ik de volgende zaken aanschaffen:

Extern Filter - Dit wordt de JBL e902 (uitvoerig over gehad op de chat, deze lijkt het best te passen voor mijn bak)
media - ik ga werken met de default media die er bij zit, alleen 1 deel vervangen door een halve liter siporax.
inline co2 - diffusor of atomizer? en welk merk? tips zijn zeer welkom, zeker icm praktijk ervaring
shrimpguard - ook hier zijn tich varianten, dus graag tips welke een beetje goed is

En nog wat additionele vragen:

Hoe lang moet ik deze parallel laten draaien voordat het externe filter is ingedraaid? Het lijkt me dat dit korter is dan normaal indraaien, omdat het interne filter al bacterie cultuur heeft? of heeft het externe filter daar geen profijt van omdat deze bacterien het externe filter niet bereiken? en als ik een deel van de cirax uit mijn interne filter in het externe filter doe?

Mis ik nog onderdelen? aparte slangkranen zijn niet nodig, die zitten al in het filter, maar wellicht weten jullie uit eigen ervaring nog onderdelen die erg handig zijn. Ik denk aan slangbochten, bepaalde zuignappen, noem maar op. alles wat nuttig is / kan zijn voor een extern filter wat er standaard niet bij zit.

Als ik uiteindelijk het interne filter eruit ga slopen, wil ik dat doen in een draaiende bak, ik heb nl geen extra bak. Doe ik de bewoners in een emmer, of laat ik ze gewoon in de bak? En igv de emmer, hoe lang houden ze dat uit (stel het slopen duurt 3 uur ofzo)


Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Mijn doel is om dit over uiterlijk 1 a 2 weken te bestellen zodat het geheel hopelijk tijdens mijn vakantie is ingedraaid en ik de tijd heb om het interne filter eruit te slopen.
alvast bedankt!
 
Je treft het goed. Niet alleen ik heb de 902. Hij wordt heel erg compleet geleverd. Maar waarom wil je de helft van siporax gebruiken?
En niet onderaan in filter plaatsen.
 
Aparte slangkranen, kan maar moet niet, bijvoorbeeld als je er iets tussen wilt plaatsen op de terugvoer. Als je de vissen eruit haalt zou ik ze in een speciekuip doen. Bruissteentje en luchtpompje. Ik zou hem minimaal 4 weken laten indraaien.

*Edit* Dit zit er bij.

shopping.jpeg



Bij het opstarten zuig ik via de terugvoerslang het water aan, emmer staat er bij om het begin goed te kunnen laten werken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze ook gehad en voor het onderhoud zijn extra kranen niet nodig omdat je de kop makkelijk kan losgooien. Zelf werk ik met de JBL inline duffuser. Ik zou de nieuwe filter gewoon 4 weken laten meedraaien zodat deze goed kan indraaien en dan de oude eruit halen.
 
Je treft het goed. Niet alleen ik heb de 902. Hij wordt heel erg compleet geleverd. Maar waarom wil je de helft van siporax gebruiken?
En niet onderaan in filter plaatsen.

Goeie vraag, volgens mij ben ik in de chat getipt om de biokorrels te vervangen door siporax, maar ik weet t eigenlijk niet meer :LOL:
Wat heb jij er in, gewoon alle standaard media?

[EDIT] Ik heb het net terug gevonden in mijn notities, Marjan tipte mij om net onder de bovenste bak een halve liter siporax te doen [/EDIT]
 
De standaard inhoud en onder het mandje dat beneden het voorfilter en fijne zit de siporax 1liter met daarop wat fijne filterwatten.
 
Een goed plan is het halve werk :)

Ik denk dat het ook belangrijk kan zijn vooraf een duidelijk plan te maken met hoe je de spraybar wil plaatsen, en waarom. En welke impact dat zal hebben op de stroming in de bak.

Voor het tijdelijk plaatsen van de vissen zou ik een 45ltr witte stuckuip kopen van de gamma (oid). Die stinken niet en je kan ze overal voor gebruiken met je aquarium. Wij gebruiken ze wekelijks voor onder andere waterwissels, onderhoud filter, uitspoelen filtermateriaal, tijdelijk plaatsen planten, noodopvang hele bakinhoud zo nodig.

Ze zijn ook groot genoeg dat je er het filter alvast op kan aansluiten.

Ik zou daar de planten en de vissen indoen, het filter op zetten en dan heb je alle tijd van de wereld om met je aquarium te doen wat je wil (nou ja, in elk geval een dag of 2 dagen).

Vwb het indraaien/mee laten draaien, dat kan, en is niets mis mee. Een klein nadeel daarvan is dat je altijd je bacterien splitst. Je hebt nooit meer bacterien dan waar je afval voor hebt, en wanneer je 2 filters gaat plaatsen op 1 bak zullen de aanwezige bacterien zich verspreiden over de 2. Op zich geen probleem, is na overschakeling op 1 snel verholpen.
Wat ik denk ik zelf zou doen is, filter bijplaatsen, maar de sponsjes en de siporax uit het interne filter tijdelijk bijplaatsen in de jbl. Dan zijn de bacterien al op de juiste plek en kunnen makkelijk overstappen. Na een paar weken vervang je dan het materiaal uit het interne filter door de rest van het oorspronkelijke jbl-materiaal. In die tijd zou ik het interne filter wel laten draaien, ook in het filter, los van het filtermateriaal, zitten bacterien.

Die halve liter siporax is goed. Volgens de fabrikant is die hoeveelheid genoeg, mits je het goed schoon houdt. Schoon houden gaat goed wanneer je er veel sponsen voor doet zoals je van plan bent. Die houden het vuil tegen. De theorie van een paar laagjes spons en de rest van je filter volgooien met biologisch filtermateriaal is wat mij betreft onzin, bedacht door een slimme leverancier om heel veel erg duur biologisch filtermateriaal te verkopen ipv het veel minder dure spons.

Als filterguard gebruiken wij zelf een spons van de aquael turbo 500. Die doet al een stukje voorfiltering, door het grotere oppervlak dan de rvs filterguards zitten daar meer bacterien. Eventuele garnalen vinden het ook prettig. Deze spons slibt zelden dicht, wij spoelen hem meestal uit bij het schoonmaken van het filter, zo eens per maand a 2 maanden.

Mijn eigen voorkeur zou liggen bij de eheim classic 2215 plus versie boven de jbl 902, omdat deze meer watt heeft en iets meer power. Het ontwerp is wat eenvoudiger makkelijker wat mij betreft. Geen mandjes en ruimtes waar water langs kan glippen etc. De inhoud van filtermateriaal is ideaal. Makkelijker onderhoudt met de dubbele kranen waardoor aanzuig en afvoer apart te verwijderen zijn.
Maar, die gebruiken wij dan wel weer met de aanzuig en afvoerset van de jbl omdat die wat ons betreft handiger zijn :)

Succes en plezier met de keuzes en je plan :)
 
Even een update:

Na lang wikken en wegen en vele leuke een interessante discussies met de forumleden (waarvoor dank!) heb ik uiteindelijk toch gekozen voor een ander filter:, de Eheim 2217.

Ik heb ook veel internet research gedaan, met name omdat ik bang was dat de 2217 misschien wel TE sterk was voor een 125 liter tank, maar ik heb meerdere artikelen gevonden van mensen die deze setup hadden, en allemaal waren ze zeer tevreden en geen problemen met een te sterke flow.
Mijn samenstelling wordt nu als volgt:

Extern Filter - Eheim 2217
media - ik ga werken met de default media die er bij zit, alleen 1 deel vervangen door een halve liter siporax.
inline co2 - JBL pro flora direct 12/16 diffusor
shrimpguard - Hier ben ik nog niet over uit
 
ik zou die siporak in een netje stoppen en het dan 4 weken in de je bak leggen.
na 4 weken intern filter er uit extern filter er onder
eventueel de sponsen van je oude filter nog even goed uitknijpen in je nieuwe.

m.i. moet je dan zonder opstartperiode door kunnen en blijft je bak dan stabiel
 
Waarom niet de diffuser in je interne filter zetten onder je stromingspomp zodat je pomp de fijne belletjes door de bak pomp. Hoef je niks te veranderen
 
ik zou die siporak in een netje stoppen en het dan 4 weken in de je bak leggen.
na 4 weken intern filter er uit extern filter er onder
eventueel de sponsen van je oude filter nog even goed uitknijpen in je nieuwe.

m.i. moet je dan zonder opstartperiode door kunnen en blijft je bak dan stabiel

Ik zou dat niet doen. Juist de bacteriën die je in je siporax wil, kunnen niet goed tegen licht. Daarmee is het waarschijnlijk dat heterotrofe bacteriën zich massaal in je siporax gaan nestelen, wat precies is wat je niet wil.

Ik zou de siporax bovenin het filter plaatsen waar het uiteindelijk komt. Dat is de plek waar je de goede bacteriën er in kan krijgen doordat er water doorstroomt wat mechanisch al gefilterd is.
 
Die halve liter siporax is goed. Volgens de fabrikant is die hoeveelheid genoeg, mits je het goed schoon houdt. Schoon houden gaat goed wanneer je er veel sponsen voor doet zoals je van plan bent. Die houden het vuil tegen. De theorie van een paar laagjes spons en de rest van je filter volgooien met biologisch filtermateriaal is wat mij betreft onzin, bedacht door een slimme leverancier om heel veel erg duur biologisch filtermateriaal te verkopen ipv het veel minder dure spons.

sponzen jbl +- €10 euro voor 2 stuks weliswaar.
siporax 1 liter is bij amazon 9 eu.

je argument over duur of niet duur slaat kant noch wal. Sorry..
 
sponzen jbl +- €10 euro voor 2 stuks weliswaar.
siporax 1 liter is bij amazon 9 eu.

je argument over duur of niet duur slaat kant noch wal. Sorry..

Wanneer je die 2 zinnen uit de context haalt kan je dat inderdaad zo zien, alhoewel ik jouw vergelijk dan nog steeds nergens op vind slaan omdat 10 euro voor een jbl-spons niet representatief is voor de prijs van sponzen voor het filter in het algemeen. Voor siporax kies je de allerlaagste prijs en voor spons een behoorlijk hoge prijs. Geen eerlijke vergelijking.

Maar los daarvan heb ik gezegd dat siporax zelf zegt dat 1ltr per 200ltr aquariumwater nodig is. Siporax zegt niet doe maar 2 dunne sponzen en gooi de rest vol met ons biologisch materiaal.

De leverancier die dat wel doet is biohome (lees: de pond guru), en de prijs van biohome biologisch materiaal ligt per liter behoorlijk hoger dan die van siporax.

Mijn stuk ging over het gebruiken van betrekkelijk veel sponsmateriaal om te zorgen dat het water dat bij de siporax komt afdoende mechanisch gefilterd is dat de siporax niet verstopt raakt. Dat is een advies van siporax zelf. Door vuil in de siporax vermindert de capaciteit van biologische filtratie behoorlijk.

En ja, je kan minder spons gebruiken en dan een plakje filterwatten onder je siporax leggen om vuil tegen te houden. Dat wordt veel gedaan. Dan moet je dat geregeld vervangen of uitknijpen omdat dat snel dichtslibt en mogelijk de flow vermindert.

Het is ook een optie. Maar zoals iedereen adviseert vanuit zijn eigen ervaringen, doe ik dat ook, en dat heb je hier gelezen.
 
Wanneer je die 2 zinnen uit de context haalt kan je dat inderdaad zo zien, alhoewel ik jouw vergelijk dan nog steeds nergens op vind slaan omdat 10 euro voor een jbl-spons niet representatief is voor de prijs van sponzen voor het filter in het algemeen. Voor siporax kies je de allerlaagste prijs en voor spons een behoorlijk hoge prijs. Geen eerlijke vergelijking.

Maar los daarvan heb ik gezegd dat siporax zelf zegt dat 1ltr per 200ltr aquariumwater nodig is. Siporax zegt niet doe maar 2 dunne sponzen en gooi de rest vol met ons biologisch materiaal.

De leverancier die dat wel doet is biohome (lees: de pond guru), en de prijs van biohome biologisch materiaal ligt per liter behoorlijk hoger dan die van siporax.

Mijn stuk ging over het gebruiken van betrekkelijk veel sponsmateriaal om te zorgen dat het water dat bij de siporax komt afdoende mechanisch gefilterd is dat de siporax niet verstopt raakt. Dat is een advies van siporax zelf. Door vuil in de siporax vermindert de capaciteit van biologische filtratie behoorlijk.

En ja, je kan minder spons gebruiken en dan een plakje filterwatten onder je siporax leggen om vuil tegen te houden. Dat wordt veel gedaan. Dan moet je dat geregeld vervangen of uitknijpen omdat dat snel dichtslibt en mogelijk de flow vermindert.

Het is ook een optie. Maar zoals iedereen adviseert vanuit zijn eigen ervaringen, doe ik dat ook, en dat heb je hier gelezen.
Hornbach 11 euro siporax.

Gaat om dat het te verwaarlozen valt.
Ik pak over enkel de alinea over de kosten niet over de werking. Dat is een ander discussie.

Of een pak sponzen 4 euro is en siporax 11. Is het te verwaarlozen niet einde van de wereld.

Ik doelde dus op de kosten.
 
Hornbach 11 euro siporax.

Gaat om dat het te verwaarlozen valt.
Ik pak over enkel de alinea over de kosten niet over de werking. Dat is een ander discussie.

Of een pak sponzen 4 euro is en siporax 11. Is het te verwaarlozen niet einde van de wereld.

Ik doelde dus op de kosten.

Je hebt gelijk, in die zin zijn alle kosten voor een aquarium te verwaarlozen.

Wanneer je niet de context wil lezen waarin ik dit zeg, dan zijn we uitgepraat

Ik heb zo goed mogelijk uitgelegd wat ik bedoel, en verder ben je volledig vrij ervan te denken wat je wil.

Ik zit hier niet op dit forum om iemand te overtuigen of mijn gelijk te halen. Het is hobby, geen werk.

Aanvulling :
wanneer je mijn oorspronkelijke stuk doorleest, het stuk over de kosten, dan zie je dat ik praat over een bepaalde leverancier van biologisch filtermateriaal die erg pusht dat je maar enkele lagen spons gebruikt en daarboven (liefst zijn) biologisch materiaal. Dat is de vergelijking die ik maak. Ik praat niet over de algemene vergelijking tussen kosten van spons en biologisch filtermateriaal. In mijn uitleg noem ik die leverancier bij naam, met verdere uitleg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan