1. Bezoekt u onderstaande sponsor om onze server in stand te houden?

uv-c en waar moeten we rekening mee houden?

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door AF-Beheer, 9 nov 2017.

View Users: View Users
  1. AF-Beheer

AF-Beheer Beheerder Beheer

Lid geworden:
    22 apr 2003
    Deze EU danken wij aan sschot:thumbs:

In onze groeiende technische wereld komen er ook op het gebied van aquarium houden steeds meer "snufjes" bij welke worden toegepast. Of deze nu altijd een positieve bijdrage leveren, daar kan aan getwijfeld worden, maar een ander aspect is dat er soms zoveel opties en mogelijkheden beschikbaar zijn, dat het bijna onmogelijk is om door de bomen het bos te zien.

1 van de veel toegepaste en ook redelijk frequent aangeraden items die wij hier kennen is de UV-C unit. Het doden van onder andere alg sporen (micro organismen) en de desinfecterende werking zijn reden om dit toe te passen.

Maar dan komt de volgende stap, ik heb een bak van 100 liter, mijn pomp doet netto 250 liter, maar hoe groot moet mijn UV-C unit nu zijn. Wat gebeurd er als deze te klein zou worden gekozen en wat is het effect als ik gewoon riant oversize?

Afijn is er een "soort van richtlijn" waarbij er een staffel ontstaat, rekening houdend met het aantal liters water in het aquarium, het aantal liters wat wordt rond gepompt en de grote van de UV-C unit?

Mogelijk zijn er nog wel meer rand voorwaarden die een belangrijke rol spelen bij de keuze. Ik heb echt geen idee, beeld en ervaring, maar ik ben wel heel benieuwd.

Ook in deze, geef ruimte aan de discussie, respecteer een ander en blijf netjes. Daarnaast, ben ik heel benieuwd naar alle in en outs van de UV-C unit!

2. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Deze redenering volg ik .

jessicapilon vindt dit leuk.
  3. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Ik zelf heb nog nooit met UV-C gewerkt dus ik ga dit opvolgen want vind dit een zeer interessant topic, ik weet wel verschillende aquarianen die zweren dat ze dit nooit zullen aanschaffen vraag me niet waarom maar daarom dat ik dit hier nauwgezet in het oog zal houden.

4. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik heb er ook geen ervaring mee dus ben ook wel benieuwd naar de meningen en ervaringen.

5. tharealmb

tharealmb

Lid geworden:
    9 aug 2013
    Ik heb enkel ervaring met Purigen, wat het water ook helderder maakt. UVC kost naast de aanschaf dan nog ~€1,70/watt/jaar. Voor mij (18 watt) zou dat ~31 euro per jaar zijn. Maar purigen is ook niet gratis en regenereren moet met bleek wat geen fijn idee is. Ben dus ook erg benieuwd. Wel ben ik benieuwd hoe je nu weet of je UVC-lamp stuk is. Even testen buiten de buis lijkt me niet gezond (kankerverwekkend) en hij schakelt sowieso automatisch uit bij het openen vaak... Dus hoe weet je of die niet stuk is?

Altispinosa vindt dit leuk.
  6. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Ik gebruik bij elke waterverversing Easylife Filtermedium om mijn water kraakhelder te maken en ben hier heel tevreden over.

7. tharealmb

tharealmb

Lid geworden:
    9 aug 2013
  8. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Ben nu mijn 2 bakken aan het verversen en schoonmaken maar dat ga ik vanavond op mijn gemak eens lezen.
    Het zou jammer zijn dat ik er mee moet stoppen want ik heb nogal veel planten in mijn grootste bak.

9. tharealmb

tharealmb

Lid geworden:
    9 aug 2013
    @Altispinosa never change a winning team. Als het nu werkt zou ik niks veranderen :-)

Altispinosa vindt dit leuk.
  10. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Ik heb 24/7 uv-c op de 300 liter fusion.

Het houd het kiemgetal op een laag niveau, daardoor hebben de vissen minder stress en zijn mooier op kleur. Tevens wordt het water kraakhelder.

Wij stoppen hoe dan ook teveel vissen per 100 liter water. In de natuur heb je misschien 1 vis per 1000 liter. Het aantal ziektekiemen ligt dus ook hoger. Dit geeft stress op de slijmhuid van de vis.

Zelf heb ik een Eheim reeflex 500. Deze past volgens Eheim perfect bij mijn bak en pomp. Door de spiegel werking in de unit, heeft deze 1,8 keer meer effect dan eenzelfde wattage lamp.

Hier nog een engelstalige site over het effect van uv-c en de mate van sterilisatie.

http://www.americanaquariumproducts.com/AquariumUVSterilization.html

11. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Hmm,... Zelf heb ik een 9 Watt Aqua Medic lamp die ik recent gedurende een aantal weken 24/7 heb laten branden. Op mijn Rio 180 heb ik geen merkbare verschillen kunnen waarnemen.

12. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Heb een reeflex 500 op mijn zelfbouw bak.

Heel eerlijk zie ik nog geen verschil in helderheid. En die kiemdruk.. ja die kan ik niet meten :juggle:

13. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Kan ik ook niet meten. Maar ik een paar keer een ziekte of sterfte golf gehad. En wat het is geweest??

Sinds die uv-c nergens last meer van. En alles ziet er gied uit.

En als mensen ook al purigen gebruiken, dan valt het misschien minder op. Maar ik gebruik uv-c ipv purigen.

14. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Ik hoor je vaker over de voordelen van uv-c Marcel, maar kan je ook de aantal watt per 100 liter aangeven welke volgens jou de beste verhouding / voordeel is?

15. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Ik kan wel uit ervaring spreken . Mijn 60 cm aquarium staat in de keuken en omdat de buurman een aantal bomen had weggedaan kreeg ik s'morgens zonlicht op mijn aquarium .Mijn water kwam echter donkergroen . Driemaal per week waterwissel van 50 % hielp me niet . Op aanraden van Marcel uv-c gebruikt en na 2 weken klaar helder water .

NicoleE en Altispinosa vinden dit leuk.
  16. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Voor level 1 sterilisatie. (bacterien en sommige virussen)

Max 95 liter per watt per uur. En daarbij 1,5 x bakvolume per uur.

Dus voor een 9 watt uvc kun je 850 liter per uur rondpompen. Daarbij kun je een 500 liter bak 1,5 x rondpompen.

Dit zijn maximale waardes. De effectiviteit wordt groter naarmate je minder water per uur door de lamp laat stromen.
    Maar daarmee verminder je ook de bakgrote.

Ik heb dus netto 475 liter per uur door een 9 watt uv-c unit. Mijn bak is 300 liter.

Puur theoretisch zou ik met een 5 watt uv-c ook uit de voeten kunnen. Maar je wilt wat extra capaciteit.

Level 2 sterilisatie (bacterien, vurissen en parasieten) is 30 liter per watt per uur.

Dus om de werking echt optimaal te krijgen wil je een doorstroom tussen de 30 en 95 liter per watt per uur. En een 1-2 keer per uur rondpompen.

Dus je netto pomp capaciteit bepaald ook het wattage van de uv-c.

Dit alles is ook hier te vinden.

http://www.americanaquariumproducts.com/AquariumUVSterilization.html#overview

Josi en stefanC vinden dit leuk.
  17. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Let daarbij op dat dit voor goede uvc lampen geld. Dus niet van die goedkope vijver units met zwarte binnenkant.

Ook een gode kwaliteit uv-c hi output lamp.

18. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Maar dat is dan ook een bekend geven; een UV-C lamp werkt uitstekend tegen zweefalg. Maar verder heb ik geen merkbare verschillen kunnen toewijzen aan het gebruik van dit soort lampen. Overigens, ik gebruik inderdaad Purigen. Het geen zou kunnen verklaren waarom ik daar geen verschillen zie.

19. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Ik heb dit enkel op de 60 cm in de keuken . Als ik zelf vergelijk met mijn aquariums in de garage of de nano in de woonkamer , dan zie ik een verschil in helderheid van het water .

20. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Ok, dan werkt het dus kennelijk. Prima, ook al omdat er eigenlijk geen belangrijke, nadelige, bijwerkingen zijn, dacht ik.

21. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Dat die er niet zijn dat durf ik niet te zeggen Ben .
    Ik denk dat er hiervoor een langer onderzoek nodig is en dan bedoel ik over misschien toch nadelige gevolgen voor de vissen , maar dan misschien in de vijfde of zesde generatie of na later .
    Wel moet ik iets mee fosfaat toedienen per week ten opzichte van vroeger

22. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Zoals ik hierboven al aangaf; ik heb zo'n lamp. Wanneer nodig zal ik die dan ook zeker gebruiken. Gelukkig is die noodzaak er niet. Juist omdat er, voor mij althans, geen merkbare verschillen zijn zal ik het dus maar zonder zo'n lamp doen. Maar het moet gezegd, ik begrijp ook de valide argumenten om dit wel te willen doen.

stefanC vindt dit leuk.
  23. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Ik gebruik hem alleen als ik denk dat het nodig is, puur omdat het op het moment lastig is om hem permanent in te bouwen.

24. Josi

Josi

Lid geworden:
    27 okt 2016

De nagel op de kop.

biljoenblik vindt dit leuk.
  25. bderooij

bderooij

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Wat zou een uv-c unit doen met black water? Puur uit nieuwsgierigheid.

RichD1011 vindt dit leuk.
  26. bderooij

bderooij

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Heb ik hiermee de discussie stilgelegd? Ben namelijk erg benieuwd wat het effect zou zijn, geen idee of iemand dat al eens uitgeprobeerd heeft.

27. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    ik vind dit een goede vraag... in mijn bak zit geen hout ect dus ook geen verkleuring in de bak dus heb er geen ervaring mee.

28. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Ik hoop het niet dat hierdoor de discussie stilvalt , maar ik weet het antwoord niet dus enkel gissen .
    Anderzijds wel niet logisch als je beide op hetzelfde ogenblik zou gebruiken enerzijds thee toevoegen en een uv lamp .

29. bderooij

bderooij

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Als je een UV-C lamp enkel gebruikt om je water helder te maken, dan wel. Maar voor zover ik begrijp is dat niet het enige effect van de lamp? Of zit ik mis?

30. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Ik denk** dat de UV lamp ook de verkleuring van jou thee gaan aanpakken .

Ik vermoed dat wanneer je kiest voor UV je voor het volledig pakket wil gaan zoals Marcel hierboven keurig uitlegt .
    Dan begrijp je ook dat de lamp uit zijn eigen geen onderscheid ga maken tussen goed ( theekleur ) en slecht ( pakweg virussen ) .

31. Tycho26

Tycho26

Lid geworden:
    22 sep 2016
    Ik lees net het volgende in een artikel over UVC lamp;

Indien het water veel nitraten bevat, is er voorzichtigheid geboden.
    Door reductie kan er uit het vrij onschuldige nitraat (photolyse van nitraat) het dodelijke nitriet gevormd worden.
    Zouden de vissen, bij het gebruik een UV lamp, na enige tijd onrustig worden, dienen we de UV lamp onmiddellijk uit te zetten.
    Het is raadzaam om dan gelijk de nitriet- en nitraatgehalte van het aquarium water te meten.

bron; https://www.cichlidenkwekers.nl/uvc-lamp/

Dit had ik nog niet eerder gehoord moet ik zeggen.

32. Tycho26

Tycho26

Lid geworden:
    22 sep 2016
    Als Easylife Filtermedium inderdaad vermalen zeoliet is, lijkt het me een aardig nadeel om dit te gebruiken in plaats van zeoliet brokken. Het filtermedium zal dan misschien werken en neerslaan maar hoe krijg je de rommel ooit weer uit je bak? Stel je wil na een tijdje zout in je bak gebruiken om welke reden dan ook, dan zal het neergeslagen zeoliet met alles wat het gebonden heeft weer regenereren lijkt me. Staan er waarschuwingen op die verpakkingen?

33. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Waarom zout in uw aquarium gooien? Zoutbad is doorgaans buiten aquarium. Of u gaat over op een zee aquarium. Maar ja, dan moet de bak toch leeg.

Regeneratie van zeoliet gebeurd pas bij ongeveer 5% zout oplossing. Dus 50 gram per liter.

34. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Heb ik wel van gehoord. Maar wat is veel nitraat?? En het beetje nitriet wat ontstaat, is in een goede bak direct weer omgezet naar nitraat. Door de bacteriën.