uv-c en waar moeten we rekening mee houden?

Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
68
Website
aquaforum.nl
Ik kan wel uit ervaring spreken . Mijn 60 cm aquarium staat in de keuken en omdat de buurman een aantal bomen had weggedaan kreeg ik s'morgens zonlicht op mijn aquarium .Mijn water kwam echter donkergroen . Driemaal per week waterwissel van 50 % hielp me niet . Op aanraden van Marcel uv-c gebruikt en na 2 weken klaar helder water .
Ik twijfel eraan, Stefan, of dit een goed argument zou zijn voor een 24/7 gebruik van een UV-c lamp. (Donker-)groen water wijst op zweefalg wat inderdaad door een UV-c lamp bestreden kan worden. Symptoom bestrijding eigenlijk want de oorzaak ligt vaak bij afvalstoffen of een ammonium piek. Te veel licht, kennelijk in jouw geval, is ook een belangrijke oorzaak. Een te warme bak of te weinig bemesting willen je ook nog wel eens in die richting duwen. Wanneer je die oorzaak weet te verhelpen en vervolgens de UV-c lamp gebruikt om het aanwezige zweefalg te vernietigen dan heb je, zo denk ik, de lamp op een juiste manier gebruikt. Is de alg verdwenen dan is de lamp m.i. overbodig.

Lid geworden
11 nov 2015
Leeftijd
49
Heb al Jaren een UV lamp van Eheim reef 600 op mijn rio180 gehad en nu 3maanden op de rio450.
Wat is het nut en zijn er nadelen ?

het heeft zeker zin tegen vertroebeling door organisme en zweefalgen die vrij zwemmen en dwarrelen in het water om het water helder te maken en te houden.
Bij juist gebruik en vermogen Uv lamp + flowrate en volume Aqaurium kan je ook de REDOX verlagen op de vissen, dus minder bacterie en virus druk op de slijmhuid van de vissen betekend betere kleuren en minder stress bij vissen.
Ook planten hebben er baat bij omdat je veel algen sporen dood die kunnen hecten op bladeren en later algen op het blad kunnen veroorzaken, dit geld ook voor decoratie en het glas van het aquarium zelf.
UV dood ook schimmelsporen die vrijzweven in het water dus ook helaas goede bacterien worden bestraald die de lamp passeren, maar heft geen effect op bacterien die zich al gehecht hebben op/in substraat.

Nadelen van UV

Een pas opgestart aquarium is het af te raden al meteen een uv-lamp in te zetten omdat veel goede bacterien nog vrijzweven in deze fase en je op deze manier de opstart cyclus erg vertraagd om een gezonde bacterie kolonie in het substraat van je filter te kweken.
Er gaan verhalen rond dat UV plantenvoeding zou beinvloeden door chelaten te beschadigen of open te breken, ben zelf van mening dat dit niet klopt omdat UV geen mineralen en chemische stoffen veranderd zodat ze onbruikbaar zijn voor planten of minder goed opneembaar zouden zijn… ik kan geen verschil merken of de UV lamp dit doet.
De rio180 waar deze UV-lamp op heeft gezeten draaid nu al 3maanden zonder en ik kan geen verschil zien in groei of kleur van planten met toedienen van plantenvoeding nu hij zonder UV lamp draaid.
UV zou nitraten om kunnen zeten naar nitriet, dit is grootste fabel die ik ooit heb gehoord omdat UV geen effect heeft op organische stoffen in het water net als op humus zuren en andere stoffen die het water kleuren, blackwater aquariums heft UV geen effect op de kleur van het water door tannine of humuszuren die het water donker maken.
Dus het verhaall dat UV nitraat om kan zetten naar nitriet is is de grootste onzin omdat het net als humus zuren en tannine dode organische stoffen zijn die enkel zijn te verwijderen met zeoliet,purigen of aktief kool als het om kleurstoffen gaat.

Bovenaan