UV-filter folie op het raam

A

Asterix

Guest
Hallo,

ik ben van plan om binnenkort een herstart met het houden van een aquarium te gaan maken. Alleen ik kan deze alleen vlakbij een raam, op het zuiden plaatsen. Dus veel zonlicht indirect en direct. Nu heb gezien dat er folie is om op het raam te plakken wat UV licht filtert. Dit wordt normaal gebruikt om verkleuringen door zonlicht tegen te gaan. Nu vroeg ik me af, werkt het ook om algen groei te voorkomen. Normaal is het lastig dacht ik om een aquarium bij een raam te plaatsen. Of valt dat ook wel mee?

Wie heeft hier kennis/ervaring van?

MvG

Asterix
 
Een tekort aan voeding geeft meer kans op algen. Ik denk dat je meer geholpen bent met een juiste plantenvoeding en een uv lamp ipv folie.
 
Is altijd het advies om een aquarium niet voor of in de buurt van een raam te zetten ivm direct zonlicht dus als je je bak echt alleen op die plek kan zetten is het wel een goed idee om van dat folie op je raam te plakken idd.
 
Niet geschoten is altijd mis,dus>..
 
heb zelf mijn bak ook vlak bij het raam staan
heb hier ook een tuin op het zuiden
heb er folie van Dennerle Scapers Back BLACK op geplakt
deze folie werkt super
en geeft ook nog een mooi gezicht
je hebt de folie in verschillende kleuren
en het voordel is
hij is sententies folie
en heb ook geen las met die algen

heb dan wel de lammelen half dicht
 
Dit is de omgedraaide wereld.
Als je algen hebt gebruikt men een uv-lamp om het te bestrijden
En jij zou nu juist een uv-filter op je ruit plakken.
Dat lijkt me niet logisch.

Als je al een folie zou plakken dan doe je dat beter op je raam en niet op de ruit van je bak.
Dan profiteer je van de werking van de folie om de kamer koel te houden.

Jb Malawi
 
Als je algen hebt gebruikt men een uv-lamp om het te bestrijden???
Alleen bij zweefalg,hoor.

Geen gewone alg.
 
Jb Malawi zei:
Dit is de omgedraaide wereld.
Als je algen hebt gebruikt men een uv-lamp om het te bestrijden
En jij zou nu juist een uv-filter op je ruit plakken.
Dat lijkt me niet logisch.

Als je al een folie zou plakken dan doe je dat beter op je raam en niet op de ruit van je bak.
Dan profiteer je van de werking van de folie om de kamer koel te houden.

Jb Malawi

Volgens mij lees je niet goed want in de reacties staat juist om de uv folie op het raam te plakken!
 
Tja welk raam bedoeld de TS hier??
Je kan beide kanten op zoals ik het lees.
 
Tja,goeie... maar denk toch echt dat Asterix het over z'n huisraam heeft.
Anders kunnen we zo alles wel in twijfel trekken,als iemand het dan weer over z'n bak heeft in een bericht moeten we eerst vragen welke bak precies omdat het dan over z'n was douche of asbak kan gaan bv :D
 
Seabait zei:
Tja,goeie... maar denk toch echt dat Asterix het over z'n huisraam heeft.
Anders kunnen we zo alles wel in twijfel trekken,als iemand het dan weer over z'n bak heeft in een bericht moeten we eerst vragen welke bak precies omdat het dan over z'n was douche of asbak kan gaan bv :D

Daarom zou ik juist denken dat het dus het raam van het aquarium is. Anders zou hij toch zeggen kamerraam :S ;)
Maar ja zal wel aan mij liggen zoals altijd ;(
 
Asterix zei:
Alleen ik kan deze alleen vlakbij een raam, op het zuiden plaatsen. Dus veel zonlicht indirect en direct. Nu heb gezien dat er folie is om op het raam te plakken wat UV licht filtert.

Misschien ben ik wel gewoon eigenwijs hoor John ;)

Hopelijk geeft de ts nog een reactie en dan zullen we het weten.
 
Even voor de duidelijkheid. Hoe zit het eigenlijk precies met UV?

Van de natuurkundelessen op de middelbare school staat me bij dat glas zoals wij dat in onze ramen hebben UV wegfiltert (oke, niet voor 100%). Probeer maar eens te verbranden of bruin te worden achter je huiskamerraam, duurt laaaaaang. De lampen in zonnebanken worden ook gemaakt van een speciaal soort glas (kwarts?).

Dus is de UV eigenlijk wel het probleem als we het hebben over alg vorming door direct zonlicht? of is het nu net precies die UV die niet wordt weg gefilterd door onze ruiten die het probleem is? En doet die folie in dit geval wel wat 'ie belooft?

Lijkt me nogal van belang voor de vraag of UV-folie voor Asterix gaat helpen.

~ Ivo
 
Dat is een hele goeie weer van je Ivo.
Had voor ogen dat de folie donker zou zijn dus sowieso minder licht zou doorlaten maar is dus niet het geval.
Wellicht zou blinderingsfolie beter zijn...
 
Seabait zei:
Asterix zei:
Alleen ik kan deze alleen vlakbij een raam, op het zuiden plaatsen. Dus veel zonlicht indirect en direct. Nu heb gezien dat er folie is om op het raam te plakken wat UV licht filtert.

Misschien ben ik wel gewoon eigenwijs hoor John ;)

Hopelijk geeft de ts nog een reactie en dan zullen we het weten.

Ik denk dat ik eigenwijs ben John :D
Of zijn we het nu dan beide?? ;)

Nou dan maar op Asterix wachten he .
 
Ik op 12 augustus dus dat duurt niet meer zolang hoor.
Nu krijgen we zeker een verhaal over sterrebeelden :D
 
Nou ben ik ook wel benieuwd. Afgaande op mijn natuurkundelessen heb je 2 soorten uv licht: uv-a en uv-b(voor zover ik me kan herinneren). Zal hier mss wel verschil in zitten over wat normaal glas wel of niet tegenhoud en wat voor algen zorgt?!
 
Home GLA-UVC


UV-C is een uiterst effectief desinfectiemiddel dat in te zetten is voor de
bestrijding van alle soorten micro-organismen. Bacteri�n, schimmels, virussen en
gisten ...
www.gla-uvc.nl/ -
 
Terug
Bovenaan