Wat is er nieuw

UV lamp aan of uit en welke voedingsstoffen gebruiken jullie??

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Khopstaken
  • Startdatum Startdatum
K

Khopstaken

Guest
Beste medeforumleden,

Ik weet niet of dit topic in de goede pagina staat maar dit hoor ik dan vanzelf wel.

Ik ben al een tijdje aan het lezen m.b.t. wateronderhoud van de vijver. Het is namelijk zo dat mijn zuurstofplanten nog niet denderend willen groeien. Ze schieten wel iets uit maar worden geleidelijk ook wat geel. De draadalgen groeien wel. Ik heb op meerdere sites gelezen dat er dus een tekort aan voeding zou kunnen zijn. Ik ga morgen even mijn waterwaardes laten meten om hier uitsluitsel over te kunnen geven.
Ik lees veel dat als je planten niet groeien en de draadalg wel dat dit een voedingstekort betekend voor de planten, algen hebben namelijk niet veel nodig om te groeien.
Mocht dit het geval zijn dan word het toch stoffen toevoegen om de waardes weer op orde te krijgen anders blijf ik achter de feiten aan lopen en zullen de planten nooit het gevecht met de algen gaan winnen.
Ook lees ik op sommige sites dat als je draadalg hebt en geen zweefalg je beter je UV-lamp uit kunt zetten. De UV-lamp helpt volgens deze sites niet tegen draadalg maar zou wel voedingsstoffen onttrekken en zelf bacteriën groei negatief beïnvloeden. Zit hier een kern van waarheid in of is dit klink klare onzin?

Dus eigenlijk zijn mijn 2 vragen:

Wat gebruiken jullie als toevoeging van voedingsstoffen? (kraanwater, KH of GH plus, mineral clay)

Wat raden jullie aan m.b.t. het gebruik van de UV-lamp? Uit of aan en waarom zou je dat doen?

Hoor het wel :thumbs:

Gr. Kevin
 
1. Ik gebruik CO2 en voeg een all in one plantenvoeding toe met micro en macro elementen. Water in de bak is 50-50 kraan osmose water. Bij echinodorus planten stop ik zo af en toe een kleibolletje bij de wortels.

2. Geen enkele ervaring mee. Als je bak in balans is heb je weinig tot geen alg en dus ook geen uvc nodig naar mijn mening.
 
Bedankt voor je reactie Bart.

Het gaat echter om een vijver dus denk dat toevoegen van Co2 en osmose water een dure grap gaat worden 😛

Gr. Kevin
 
Maakt niet uit hahaha 😛:thumbs:
 
Draadalg is normaliter een co2 probleem maar in een vijver spelen andere zaken mee natuurlijk. Door opeens mooi weer met zon zullen de planten snel willen groeien en de co2 verbruiken en dan kun je denk ik draadalgen krijgen. Ik denk dat de vijverexperts beter iets over deze alg in de vijver kunnen zeggen.
 
Ja dat zeer zeker. Merkte inderdaad dat in het begin van deze warme periode de zuurstofplanten en dan vooral het Hoornblad snel begonnen uit te schieten maar dit is nu volledig gestagneerd.
Co2 tekort is vaak het grootste probleem als je last hebt van draadalg en een afname aan planten groei maar hoe krijg je deze weer stabiel zonder al teveel toe te hoeven voegen aan de vijver want ben hier totaal niet van.
Ik lees veel over Mineral clay en dat dit best positieve effecten heeft maar loop al langer in deze hobby meer om zomaar alles klakkeloos te geloven.

Misschien is wat extra informatie over de vijver ook wel handig.

Het is een vijver met een inhoud van ongeveer 1000 liter.
Filtersysteem: Hozelock Bioforce 6000 met ingebouwde UVC lamp.

Inrichting/planten:

Bodembedekking is een laagje vijversubstraat van ongeveer 4cm dik.
Planten:
6 bosjes Hoornblad.
3 bosjes Glanzend fontijnkruid.
4 Bosjes Waterpest.
2x miniwaterlelie.
1x Waterhyacint (oeverplant)
2x Bakje Lidsteng

Best veel planten dus Co2 tekort zou best het probleem kunnen zijn.

Bewoners:
6x Sarasa / Shubinkin (volwassen exemplaren van ongeveer 15 a 20cm lang.
....x Jonge vissen. variërend van 0.5cm tot 1cm (worden hopelijk nog opgegeten anders heb ik straks een overbevolking)
....x poelslak.

Ik heb pas geleden alg killer gebruikt maar dit heeft totaal geen effect gehad op de draadalg. Het zit er nog steeds en blijft terug komen. Verwijder het nu door het op een dus bamboe stokje te rollen.
De vijver ligt wel de hele dag in de volle zon. Heb hiervoor al een pergola gebouwd boven de vijver dus hoop dat de planten die ik geplant heb deze snel dicht zullen laten groeien.

Als jullie nog meer willen weten dan hoor ik het wel :thumbs:

Gr. kevin
 
Vandaag bij de LFS geweest om de waardes van mijn water te testen. Hier ligt toch een groot gedeelte van het probleem vermoed ik.

Waardes gemeten door LFS:

KH: 5
GH: 5
No3: 0
No2: 0

Ga nu als eerste de KH ophogen naar 8 en daarna de GH naar 10. Ga dit doen met GH+ en KH+ andere middeltjes hadden ze niet echt. Iemand hier ervaring met mineral clay? Schijnt ook een product te zijn om de KH en GH op pijl te houden en eventueel te verhogen.
Heb er nu ook een dispenser met algae blocks in hangen. Hier heeft een kennis van mij echt baat bij gehad dus ga het gewoon proberen.

Hoor het wel!

Gr. Kevin
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan