UV-lamp

FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Mijn vraag heeft betrekking op een draaiende (2,5 jaar) 450 Liter aquarium met veel planten en CO2. Mijn water heeft erg de neiging om troebel te worden. Ik vervang wekelijks 100 Liter (Osmose) water aangevuld met Mineral Salt. De eerste dag na de wissel is mijn water super helder. Daarna wordt het toch weer een beetje troebel. Mijn waterwaarden zijn goed. Hoe hoger ik mijn verlichting zet hoe beter zichtbaar. Een beetje het ikdee van groot licht met de auto als het mistig is. Maar dan uiteraard veel minder. Nu zit ik eraan te denken om een UV-lamp te gaan gebruiken. Daar gaan mijn vragen over. Hoe vaak of hoe lang moet die UV aan? Is dat 24/7? Dagelijks een paar uurtjes? Nu weet ik dat een UV lamp ook goede stoffen uit het water doet verdwijnen. Ik weet dit van FE (ijzer). Zijn er meer goede stoffen die noodzakelijk zijn voor een flink beplant aquarium die ik dan ga verliezen. Ik voeg dagelijks All in One van Plantedbox toe. Heeft een UV lamp (Eheim Reeflex 500) veel invloed op de stromings capacteit van mijn pomp? Kortom veel vragen. Wie geeft mij de antwoorden of heeft ervaring met een UV lamp?
 
Niemand??
 
voor de stromong maakt het weinig verschil.
hoelang de lamp aan moet is een kwestie van proberen voor de meeste is een paar uur per dag prima.

overige geen idee
 
Hoe lang je het aan laat staan ligt aan je doel.
Voor helder water te krijgen zou die best een aantal uren uit kunnen.
Wil je hem gebruiken voor parasieten te verminderen dan staat deze naar mijn mening 24/7 aan.
Waar je ook op moet letten is op de doorstroming anders kan het een bepaald doel wel eens voorbij schieten.
Ik liet hem altijd 24/7 draaien.
 
Dank je wel voor jullie reactie. Heeft er iemand ervaring met in welke mate de voedingsstoffen voor mijn planten ook uit mijn water zullen verdwijnen bij gebruik van een UV lamp? Raak ik dan echt alles kwijt of blijft het gewoon een kwestie van wekelijks aanvullen?
 
Dank je wel voor jullie reactie. Heeft er iemand ervaring met in welke mate de voedingsstoffen voor mijn planten ook uit mijn water zullen verdwijnen bij gebruik van een UV lamp? Raak ik dan echt alles kwijt of blijft het gewoon een kwestie van wekelijks aanvullen?
Je raakt nooit iets kwijt in een aquarium! Waar moet het heen??

Maar een UV lamp kan wel de chelaten van met name Ijzer voeding aantasten.
Hierdoor wordt het Ijzer reactief. En zal neerslaan met fosfaat.

Maar eigenlijk een andere vraag, waarom wordt je water troebel?
Zelf denk ik namelijk dat je namelijk te hoog in Ijzer en Fosfaat zit.
En dat deze stoffen met elkaar reageren. En daardoor je water troebel maken.
Zeker icm mineral salt.
 
Hoi. Mijn PO4=1 Mijn NO3=10 Mijn FE is idd vrij hoog. 0,6. Ik voeg dagelijks de toegestane hoeveelheid All in One van Plantedbox toe. En ik gebruik idd Sera Minderal salt om mijn osmose water geschikt te maken en op een GH van 9 uit te komen. Vereiste pH staat ingesteld op de computer op 6.6
 
Overigens weer iets geleerd. Ik wist niet dat de PO4 en de FE invloed op elkaar hadden. Hoe zou jij het probleem oplossen?
 
Het beste lijkt mij om de macro voeding (nitraat, fosfaat, kalium) apart toe te dienen van de micro. Dan kun je de dosis aanpassen. Qua macro lijk je mooi te zitten. De micro lijkt me wat minder te kunnen. Als je minder all in one gaat geven dan kom je mogelijk wat macro tekort. Die zou je apart kunnen gaan toevoegen.
 
Dat zou ik idd kunnen proberen. In hoever speelt mijn Mineral Salt dat ik ook toe dien nog een rol?
 
Ben wel blij met je tip Biljoenblik. Dat zou zo de reden maar eens kunnen zijn. Had ik nooit zelf opgekomen want zoveel verstand heb ik er niet van. Thnx
 
Terug
Bovenaan