Wat is er nieuw

UVC

RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
30
Locatie
Driebergen
Nu heb ik op mijn zelfbouw 400L bak een Eheim reflex 500 aangesloten, nooit gehad maar wou het toch is uittesten wat het doet.

afijn, nu had ik begrepen dat tijdens de opstart je hem uit moet laten, zijn nu weken 4 weken aan het draaien en de vissen zitten erin. maar even jullie mening:

- vanaf welke week zouden jullie hem aanzetten?

- ik meen ergens gelezen te hebben dat na filteronderhoud, je de UV unit weer 1 week uit moet laten.
neem aan dat jullie dit ook doen?

- zouden jullie het begin rustig opbouwen of gewoon in 1x 24/ 7 laten draaien?

Laat die antwoorden maar komen 🙄
 
Mijne staat altijd aan, ook als het filter stil staat voor onderhoud.
Maar mijn Uvc zit op zijn eigen pompje en pompt dan het pompvak rond
 
De uvc zit toch op de retour leiding? Dus na het filter?

Dan kun je die lamp gewoon aan laten. Ik zet hem alleen uit, als de filter uit staat.
Anders staat deze 24/7 aan.

Nitrificerende bacterien zitten nagenoeg niet in het water. Zijn substraat gebonden.

De uvc dood dus eigenlijk alleen vrije bacterien.
 
Mijne staat altijd aan, ook als het filter stil staat voor onderhoud.
Maar mijn Uvc zit op zijn eigen pompje en pompt dan het pompvak rond

De uvc zit toch op de retour leiding? Dus na het filter?

Dan kun je die lamp gewoon aan laten. Ik zet hem alleen uit, als de filter uit staat.
Anders staat deze 24/7 aan.

Nitrificerende bacterien zitten nagenoeg niet in het water. Zijn substraat gebonden.

De uvc dood dus eigenlijk alleen vrije bacterien.

Zit op de Retourleiding inderdaad.

dus uitlaten tijdens de opstart was/is ook onnodig geweest? Dan ga ik hem maar aanzetten 😀
 
Zit op de Retourleiding inderdaad.

dus uitlaten tijdens de opstart was/is ook onnodig geweest? Dan ga ik hem maar aanzetten 😀

Tijdens de opstart is het wel wenselijk om de uvc uit te laten. In het water zitten weinig nitrificerende bacteriën. Maar tijdens de opstart zijn de bacteriën nog niet substraat gebonden.
Ze moeten nog een plek gaan vinden. Dus dan kun je alle bacteriën gebruiken. Dus dan beter uit laten.
 
Dacht een jbl u1000
Maar kan ook een eheim compact 800 zijn..

Voor mijn 36w jbl lamp adviseerde jbl een flow van 600l/u tot 1000l/u voor optimale resultaten
 
Tijdens de opstart is het wel wenselijk om de uvc uit te laten. In het water zitten weinig nitrificerende bacteriën. Maar tijdens de opstart zijn de bacteriën nog niet substraat gebonden.
Ze moeten nog een plek gaan vinden. Dus dan kun je alle bacteriën gebruiken. Dus dan beter uit laten.

ah toch wel.

nou zal aankomende week is op NH3/4 en NO2 testen, als deze beide 0 zijn kan die wel aan toch?
 
ah toch wel.

nou zal aankomende week is op NH3/4 en NO2 testen, als deze beide 0 zijn kan die wel aan toch?

Dat lijkt me wel. Dan hebben die baccies wel een vaste stek gevonden. En het vermeerderen gebeurd in de biofilm, dus niet in het water.
 
Dacht een jbl u1000
Maar kan ook een eheim compact 800 zijn..

Voor mijn 36w jbl lamp adviseerde jbl een flow van 600l/u tot 1000l/u voor optimale resultaten
Dank je wel, ik vroeg het omdat ik een 9 watt UV-C lamp die ik had liggen eens achter mijn JBL e 901 heb gezet. Mogelijk is die doorstroming wel goed, zal zo rond de 450 liter per uur liggen, denk ik. Aqua-medic, daar is de lamp van adviseert een doorstroming voor zoetwater van 225 - 500 ltr/h. Dit zou dus moeten werken maar zelf denk dat het beter is om een bypass te realiseren met een Y aansluiting en e.e.a. toch op een aparte pomp te zetten. Of zou dit in mijn geval, voor een Rio 180, geen verschil maken? Wat denk jij?
 
Moeilijk te zeggen, hangt een beetje van de aangeraden flow.
Hoe lager je flow hoe meer alles word blootgesteld aan de straling en hoe meer bacteriën je dood.
Hoe meer dode bacteriën hoe lager de belasting op je vissen en hoe mooier ze schijnen te worden.
Als je een te hoge flow hebt is er te weinig contact en word er niets gesteriliseerd, enkel wat zweef algjes aangepakt
 
Welke uvc hebben jullie?
 
Ik heb een Eheim reeflex 500. Op een 300 liter bak. Zelfde als TS. Wel toevallig.:juggle:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan