uw mening wordt op prijs gesteld.

1

160981

Guest
sinds kort ben ik in het bezit van een redelijk klein aquarium waarvan ik een beetje de twijfel heb of deze wel voldoende belicht wordt,met name vanwege de diepte (40cm) en de leeftijd van de verlichting (2e hands aquarium met de nodige gebruikersporen).

nu is de informatie die op je af komt als beginnend aquariaan nogal overweldigend en loop ik met wat vragen waar ik eigenlijk niet veel over gelezen dan wel gevonden heb.

ik ben dus eigenlijk op zoek naar vervangende verlichting van mijn huidige tl5 15w verlichting en twijfel of ik gewoon een nieuwe tl moet aanschaffen of zelf moet gaan knutselen. op dit moment heb ik een juwel monolux 60x30 en ik heb toch het idee dat het wat beperkt is omdat de achterkant van het aquarium minder licht krijgt als voor.

vraag 1: ronde(cirkel) tl verlichting, lijkt mij een goed alternatief op een gewone tl omdat ik denk dat je hiermee een betere lichtverdeling krijgt. is er iemand die hier ervaring mee heeft?

vraag 2: led verlichting, waarom geen inbouw spots ipv dure systemen? lijkt mij wederom een goed mogelijke lichtverdeling
ook hier.. iemand ervaring mee?

bij voorbaat dank voor alle serieuze antwoorden..
 
Bedankt Jorrit, voor je aanbod. Ik ben nog aan het twijfelen, zeker gezien er nog niemand wat duidelijkheid heeft kunnen verschaffen betreft mijn eerdere vragen. ( misschien een verkeerde vraagstelling)

I.i.g. Ik heb een bruto bak inhoud van 72 liter dat zal dan netto ongeveer 65 zijn.
Ik denk dan nodig te hebben voor een goede plantengroei plus minus 2500 lumen en koud licht (geen ervaring mee maar ik denk minder mooi als warm) omdat er nu maar 1tl in zit (tl8 15w ipv het eerder tl5) , enigzins beperkend. Ik ben nu even aan het uitvogelen welke tl het beste bij mijn wensen past.
 
Terug
Bovenaan