Wat is er nieuw

Uw (tussen-)mening van mijn waterwaardes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Freakin2
  • Startdatum Startdatum
F

Freakin2

Guest
Hallootjes,

Mijn 40 liter Garnalen aquarium staat in te draaien. Daarvoor heb ik het volgende gedaan:

Vanuit mijn rio180 overgezet:
- deel bodem (grind)
- deel filter water
- stuk filter spons naar nieuw filter
- 1/3 'stabiel aquariumwater'
- planten toegevoegd

Vandaag de waterwaardes gemeten met het volgende resultaat:

KH: 10
PH: 7,0
NH4: 0,04mg/l
NO3: 3,0 mg/l
NO2: 0,02mg/l

Graag uw mening mbt de voortgang, dank!!

Lastig te zeggen. Aan de NO3 kun je vaak zien of de stikstofcyclus al op orde is want dan loopt deze op. Omdat je water uit je oude aquarium hebt gebruikt kan dit net zo goed zijn meeverhuisd en zegt het niet zo veel.

Ik zou gewoon rekening houden met 4 weken indraaien. Grind mee nemen doet niet zo veel (biofilm is verstoord door verhuizen), water uit je filter ook niet zo interessant en het water uit je aquarium helemaal niet. Het enige 'nuttige' wat meegekomen is, is dat stuk filterspons.

Verder zorgen dat je de bacteriën tijdens het indraaien goed blijft voeren met bijvoorbeeld een beetje rottend vissenvoer.
Hieronder kun je lezen waarom:

https://www.aquariadise.com/stikstofkringloop-aquarium-indraaien/
Succes!

Ik zou hem ook nu rustig 4 weken laten indraaien hoor.

Voor garnalen hanteer ik altijd minimaal 8 weken. Niet voor het indraaien van de filter maar voor het rijpen van de bak zelf. Garnalen eten graag biofilm en die wil ik op punt hebben eer ik ze inzet.

Bedankt voor de tips en tricks. Ik had geen ziens het idee om de garnalen er al in te kieperen, ik had net mijn nieuwe watertest uitgeprobeerd haha 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan