Wat is er nieuw

Vage Alg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Intercooler
  • Startdatum Startdatum
I

Intercooler

Guest
Hoi hobbyisten,

Nog bijna nooit ben ik aan de beurt geweest wat betreft alg, maar nu ben ik wel aan de beurt haha. Weet iemand welke alg dit is en wat mogelijke oorzaken kunnen zijn? Ben persoonlijk bang dat me bodem rotzooi aan het afgeven is omdat hij aardig zwart is onder aan het raam.

Waterwaarden heb ik niet precies, schadelijke stoffen heb ik geen meetinstrumenten voor.

837916intercooler_0_82_20150303_185717.jpg
 
Lijkt op roetalg. Wapper je het zo los ???
 
Hoi Arie, dat is inderdaad het geval, zal eens googlen op roetalg.

Heb jij nog bepaalde tips of ervaringen met deze alg? Dan kan ik me bak snel weer in orde maken want dit is geen gezicht zo 🙂

Alvast bedankt!
 
Roetalg is net als de blauwalg een bacterie als ik het goed heb.
Het lijkt mij als je weg kan wapperen ook roetalg toe.
 
Dan mag ik me borst natmaken zo te lezen:

www.aquaplantexchange.nl/fotos/ruud/roetalg2.rtf

Hier een interessant stuk over de alg, we gaan maar aan de slag haha. Thanks voor jullie hulp. Als er iemand nog persoonlijke ervaring heeft met deze alg graag delen! 😀
 
Ik zou me zelf ook wel afvragen hoe je deze alg hebt gekregen want naast de bestrijding is het net zo belangrijk om het te voorkomen in de toekomst.
 
Deze bacterie is via het leidingwater in mijn bak terecht gekomen. De alg is ontstaan na het vervangen van filtermateriaal in het binnenfilter en een grote waterverversing van 60%. Dacht eerst dat mijn parameters uit balans waren, maar dat is niet het geval.

Wil mijn bak binnenkort toch omgooien inclusief nieuwe bodem, dan kan ik meteen alles reinigen en hopen dat het niet meer terugkomt.
 
Kan het niet zo zijn dat er door het vervangen van de sponzen er niet meer voldoende goede bacterien aanwezig zijn geweest en er daardoor onvoldoende vuil is afgebroken?
 
Jazeker, maar snap alleen niet hoe die bacterie dan in de bak is gekomen. Kan die zomaar ontstaan?

Denk persoonlijk dat de bodem een gierput is en de alg een resultaat van teveel verversen icm nieuw filtermateriaal in me binnenfilter (buitenfilter heeft gewoon doorgedraaid)
 
Intercooler zei:
Kan die zomaar ontstaan?
Ga er gemakshalve vanuit dat sporen van h��l veel bacteri�n in het water mee kunnen liften.
Uit het niets ontstaan deed alleen de oerknal, zeggen ze 😉
 
Klopt wat Ivo zegt en volgens mij zit in iedere bak wel sporen van de bij ons bekende algen.
Alleen zullen die als de omstandigheden optimaal zijn niet voor overlast zorgen.
Als ik geen co2 doseer dan heb ik ook heel snel penseelalg of draadalg.
Die sporen zwerven gewoon al in je bak namelijk.
 
Er zijn 3 verschillende soorten die er zo uitzien.

De beste oplossing is een andere plant erin zetten.
 
Welke zijn dat als ik vragen mag Tom??
Zijn er ook Nederlandse benamingen voor misschien??
Of zijn het gewoon 3 soorten roetalg?
 
Ik zie er eerder blauwalg gecombineerd met bruinalg of roetalg in. Ik zie op die fijngebladerde plant, namelijk donkerblauwe kleuren als ik inzoom op de iPad. Maar het blijft lastig te zien aan de hand van die foto.
Op die wortelgestel achter die fijn gebladerde plant, zie ik wel roetalg.
 
Ik ben de strijd aangegaan met waterstofperoxide , weet nig steeds niet met zekerheid of ik Roetalg heb, ik noem het bruine/snot/zweefalg zie mijn post. Inmiddels stuk minder maar nig niet geheel weg. Ik heb de methode Willem van Wezel aangehouden met als aanvulling black out methode 3 dagen omdat ik ook blauwalg heb. Succes
 
Best wel een paar roetalg gevallen zo links en rechts ....was zelf ook een ""gelukkige""
 
Dat is vervelend Arie. Weet je de oorzaak ook??
Ik neem aan dat het weer weg is.
 
Ja is nu weg .oorzaak blijf gissen is een bakterie zegt men maar hoe komt ie in je bak 3 weken daarvoor een plantje van iemand gehad maar degene heeft zelf geen roetalg. ververst bodem omgewoeld kortom allemaal dingen die ik al een paar jaar doe 😉
 
Tja vreemd he dat je dat zomaar krijgt.
Mooi dat je het weer onder controle hebt.
 
Gelukkig wel. planten hebben wel een tikje gehad en af en toe dacht ik dit gaat op werken lijken, dat is niet de bedoeling. :juggle: 😀
 
Ambulia gaat meestal dood door waterstofperoxide 😛
 
Na regen komt zonneschijn Arie 😉.
 
Intercooler@ hoe staat het ervoor met de Roetalg ? Ik ben de strijd nog volop aan het voeren. Mocht je opnieuw starten is het volgens de artikelen en ervaringsdeskundigen cruciaal alles grondig te reinigen, filter, slangen, pomp rotor echt alles. Hoop dat je jouw ervaringen wilt delen. Succes.
 
Sterkte ermee beiden. Het is dus een kwestie van een lange adem begrijp ik.
 
Zo mijn topic is flink gegroeid! Zie dat meerdere mensen op het forum nu last hebben van deze alg. Ik kan gelukkig zeggen dat ik hem al een heel stuk minder in me bak heb. Heb 1 tl balk uitgeschakeld van de 3 en de co2 dichtgedraaid. Nu ziet me bak er een stuk donkerder uit, maar de roetalg is bijna helemaal verdwenen.

Vind dit wel een beetje raar, want zie jullie er echt mee worstelen. Nou vind ik een algje her en der absoluut niet erg, maar ik heb er nu geen last meer van.
 
Verduisteren helpt wel omdat de vraag naar voeding dan vermindert.
Of de co2 uitdoen echt verstandig is weet ik niet want je moet geen co2 tekort krijgen natuurlijk. Maar je waarden en je co2 ken ik niet op dit moment.
Wel fijn dat de alg zo goed als weg is dus.
 
Hoi john,

Heb de bak niet geheel verduisterd, slechts 1 grolux tl uitgezet. Binnenkort weer eens proberen alle lampen aan te zetten, hoop niet dat het dan terug komt 🙂

Groetjes
 
Ok, ik zou dat pas doen als alles op orde is en stabiel.
Ik hoop ook voor je dat het wegblijft.
 
En is het weggebleven? Of kwam het weer net zo hard terug nadat je de verlichting weer volop had branden?
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge
      Terug
      Bovenaan