Wat is er nieuw

vakantie 3.5 week

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Vuurgarnaal96
  • Startdatum Startdatum
V

Vuurgarnaal96

Guest
hallo mensen,

ik wil mijn rio 240 opnieuw inrichten.
dit keer met veel planten en een koppel diamantgourami, 15 kardinaal tetra's en 10 corydoras sterbai.
nu ga ik in de zomervakantie 3.5 week op vakantie.
kan ik dan een voederautomaat aansluiten en 3.5 week zonder water verversen of gaat dat niet lukken?
er draait een tetratec ex700.
 
Dat lukt wel.

Geef ze wat minder voer dan 'normaal', dan vervuilen ze minder.

Qua voederautomaat is de Gr�sslin Rondomatic 400 een h��l goede keuze.

oKFWC25huGSt9MFwXK2FFULEWIgKsEdq.jpeg


Hiermee kan je ze 27 keer voederen, bij ��n keer per dag.

Bij andere merken kan het voer 'stroppen'. Dan krijgen ze even niks en na een tijdje ineens alles. Veelal met doden tot gevolg.

Met deze ga je dat niet voorhebben.

Hij is wel niet goedkoop, maar goedkoop is dikwijls duurkoop.
 
In principe moet het wel lukken, maar ik zou er toch voor zorgen dat er af en toe iemand naar het aquarium komt kijken. En dan gewoon simpele dingen laten bekijken: doet het filter het nog, werkt het voerautomaat nog en liggen er geen dode vissen.
Mocht er toch bijvoorbeeld onverhoopt een vis dood gaan, dan wordt deze in ieder geval weg gehaald en ligt deze niet bijna een maand te rotten.
 
Richt je nu je bak in dan kan dit best dat je in de zomer voor enkele weken weg bent.
Richt je hem tegen de zomer in dan zou ik wachten tot je uit vakantie komt.

Ik zou ook het apparaat dat Coulibaly voorstelt gebruiken, maar ik zou ze zeker voor je vertrekt meer dan voldoende eten geven zodat ze goed in het vet zitten als je op vakantie gaat, dan komen ze met een beetje eten wel toe als je weg bent.
Dan een dag of twee voor je vertrekt een grote waterwisseling doen. Kan je ook nog zien dat dat in orde is. 🙂

Ik zou ook iemand laten komen zoals biologist aangeeft, maar zeker geen eten laten geven, de meeste mensen die geen aquarium hebben zullen sowieso teveel eten geven.
 
Ah okee! was al bang dat ik moest wachten tot na de vakantie..
Dan ga ik nu mn pauwoogjes op marktplaats zetten en zo snel mogelijk de bak inrichten.
Hoe moet je deze voederautomaat trouwens bevestigen op de rio 240 met originele lichtbak?
 
Is er geen opening in ��n van de panelen van je lichtkap? Wellicht wel, maar afgedekt met een dekseltje.

Ik heb 2 aquaria van Juwel, waaronder een Rio 125, en daar kan ik deze automaat wel op aansluiten.
 
Nee er is helaas opening, alleen aan de achterkant maar daar gaan de slangen doorheen. Bovenop niet..
 
Heb je een oude 240?

Op een nieuwe zijn die wel aanwezig hoor.

93915.png


Als dat zo zou zijn, dan kan je die kappen wel bestellen.

Een andere opties is mss zelf zo'n opening eruit zagen? Maar dan moet je maar even aan de Bob de Bouwers v/h forum vragen hoe je dit kan doen.

Zie ook:
http://www.juwel-aquarium.de/nl/Product ... ukken.html
 
Dan heb ik inderdaad een oude denk ik.
De bakjes van de voederautomaat draaien rond en op 1 plek valt het in het aquariumwater?
Dus ik kan hem gewoon op de opening leggen?
 
Dat klopt. Zo werkt het.


[video]https://www.youtube.com/watch?v=OelihXTrlNc[/video]
 
Super handig! bedankt voor de tips allemaal
 
Nog even een vraagje en dat is of mijn filter (een tetratec ex700) voldoende voor mijn 240 liter met bovengenoemde vissenbestand.
 
Ik persoonlijk zou er nog ��n bijzetten, langs de andere kant je visbestand is niet zo groot, een must lijkt het me niet. Moet je even dubbelchecken bij de anderen.

Ik heb op al mijn bakken dubbele capaciteit ongeveer. Dus zou ik nog een filter geschikt voor 250 liter erbij nemen.

Ik zou wel een ander merk nemen. Niet omdat Tetra niet goed zou zijn, wel omdat je met een ander merk een andere uitstroom gaat hebben en dan hebben je vissen keuze.

Goede merken zat: Sera, JBL, Eheim, Fluval, ...
 
Kardinalen en sterbai's willen warmer dan een Diamantgoeramie. Dus dat is nog een puntje van aandacht.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: buiten lekker afgekoeld met 20 graden en amper neerslag gehad
      • Wow
      Waarderingen: Kosmopoliet
      Terug
      Bovenaan