Wat is er nieuw

Vakantie: drie weken geen water verversen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Plankje
  • Startdatum Startdatum
P

Plankje

Guest
Hoi! Ik heb er al veel over gelezen (aquarium en vakantie) maar gaat eigenlijk vooral over voeren. Mijn vraag gaat over water verversen. Ik ga een kleine drie weken weg en mijn buurvrouw heeft vorig jaar het water van mijn grote bak een keer ververst, dat ging prima. Ik heb een voerautomaat er op, dus over die bak maak ik me geen zorgen.
Garnalenbakje met de taiwan bees vind ik iets lastiger: dan moet ik haar uitleggen hoe ze osmosewater aan moet maken en dat luistert allemaal toch net wat nauwer. Voer leg ik gewoon klaar, als ze in die tijd twee keer wat er in doet is het ook prima.

Mijn garnalenbakje draait al een klein half jaar, er zitten veel plantjes en ook drijfplantjes in, en nog niet heel veel volwassen garnalen (stuk of 15 op 30 liter en een boel jonkies). Dus: wat zouden jullie doen: drie weken niet verversen omdat er toch niet zoveel vervuiling is (was advies in LFS), en voor en na de vakantie een extra grote waterwissel (ik gebruik altijd druppelmethode in dit bakje)? Of toch een keer een verversing laten doen door de buurvrouw?
 
Ik zou het gekregen advies doen, vlak voor je weggaat een grote wissen en bij thuiskomst weer.
 
Ik zou het gekregen advies doen, vlak voor je weggaat een grote wissen en bij thuiskomst weer.
+1
En voor vetrek niet teveel in je bak bezig, dus niet de helft van de planten snoeien bijvoorbeeld.
 
Idd, gewoon een blad erin.

Verder niet voeren, waar niet gevoerd word is bijna geen vervuiling dus kan die verversing ook wel even wacnten
 
Wat ik doe als een ander voert is op de bak een beetje afgepast voer in een papiertje verpakken en dat kunnen ze dan zo op de afgesproken dag erin gooien zonder dat het teveel kan zijn. Je kan zo een envelopje vouwen van een papiertje😉.
 
Dank allemaal voor het meedenken. Ik denk dat ik dan maar inderdaad gewoon een dag of twee tevoren een extra grote wissel doe en er na ook, kan ik alles zelf in de gaten houden. Er moest een filterelementje vervangen worden en dat heb ik expres afgelopen weekend al gedaan zodat ik kan monitoren of dat gevolgen heeft (behalve de gewenste positieve).
Ik wilde in een pillendoosje twee kleine porties voer klaar leggen ook vanwege de jonkies, maar met een catappa-blad moet het ook wel lukken inderdaad denk ik. En de drijfplantjes zijn goed tegen evt nitraat als ik het goed heb, maar dat zal dan sowieso zo'n vaart niet lopen, heb sowieso nog nooit veel nitraat gezien in dit bakje.
 
Ben zelf net ook terug van vakantie, alle bakken drie en een halve week zonder toezicht achtergelaten, en bij thuiskomst was alles supergoed gegaan! Een beetje alg in de bak zonder co2, maar verder ging alles goed. Zou je dus maar niet teveel zorgen maken tenzij je goudvissen heb,.....
 
T is een beperkt groepje taiwan bee garnalen! Fijn je ervaring te horen Daan!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan