Vakantie wat te doen met water wissel??


Lid geworden
9 juli 2022
Berichten
22
Leeftijd
42
Nu ga ik over 2 weekjes lekker ff met vakantie , maar nu komt t probleem degene die voor de vissen zou zorgen en de waterwissel zou doen is helaas niet meer in de mogelijkheid om dit te doen.
Wat nu??
Voeren zou nog kunnen dmv voer automaat.
Maar de water wissel zit ik een beetje mee.
Ik ga 2 weekjes weg.
Wat kan ik nu het beste doen? Grote water 1/2 a 3/4 bak wissel voor de vakantie ??
Het is een bak van 2 meter met een bestand van 26 cichlides.
Alvast bedankt
 
Zou een hele flinke waterwissel doen mits je kraanwater niet voor shock waardens gaat zorgen.

Flinke zak zeoliet erin. Google even
 
Ik zou gewoon je normale ritueel aanhouden...niet meer dan anders voordat je weggaat. Als je redelijk volwassen vissen hebt dan zou ik ze zelfs niet voeren. Dat voorkomt meer problemen dan iemand anders vragen of een mogelijk haperend voerapparaat installeren.

zie ook mijn artikel hierover: https://aquainfo.nl/aquarium-en-vissen-tijdens-je-vakantie-bereid-je-goed-voor/
Zou ik dan 1 x water wissel kunnen overslaan?
Heb aqualantis 2 meter aquarium .
Met 1 fluval fx4 en 1 fluval fx6 .
Wavemaker en cool control.
Normaal wissel ik elke week op zaterdag het water.
Ga 2 weekjes weg
 
Dat lijkt me geen probleem, tenzij je natuurlijk belachelijk veel vissen in je aquarium houdt. Bij een normale bezetting zou dat gewoon moeten kunnen.
 
Dat lijkt me geen probleem, tenzij je natuurlijk belachelijk veel vissen in je aquarium houdt. Bij een normale bezetting zou dat gewoon moeten kunnen.
26 stuks.
 

Bijlagen

  • 20220710_111533.jpg
    20220710_111533.jpg
    318.9 KB · Weergaven: 105
Wellicht een verkeerde gedachte, maar de "wekelijkse waterwissel" is maar een random gekozen hoeveelheid.
Eigenlijk zou een aquarium zo ingericht moeten zijn dat alleen water aanvullen nodig is en eens in de 3-4 weken misschien 20-25% wissel (ook weer random gekozen).

Mijn idee is dat als een aquarium iedere week een waterwissel echt NODIG heeft, dat er dan iets ondermeten is, je teveel voert, je EI aanhoudt of je bezetting te groot is.

1x een waterwissel overslaan zou 0,0 problemen moeten veroorzaken.
 
Wellicht een verkeerde gedachte, maar de "wekelijkse waterwissel" is maar een random gekozen hoeveelheid.
Eigenlijk zou een aquarium zo ingericht moeten zijn dat alleen water aanvullen nodig is en eens in de 3-4 weken misschien 20-25% wissel (ook weer random gekozen).

Mijn idee is dat als een aquarium iedere week een waterwissel echt NODIG heeft, dat er dan iets ondermeten is, je teveel voert, je EI aanhoudt of je bezetting te groot is.

1x een waterwissel overslaan zou 0,0 problemen moeten veroorzaken.
Waterwissel doe ik eigenlijk omdat het mij toen verteld is .
En je leest t ook veel , elke week water wissel doen.
Vandaar ik het ook zelf zo aanhoud
 
Doe water wissel elke week trouw.
Heb deze routine
1 week 1/4 van de hoeveelheid
2e week 1/2 van de hoeveelheid
3e week weer 1/4
4e week weer 1/2

En ik dacht ook zo, van schoon water gaan ze niet dood. 😁😁
 
Wellicht een verkeerde gedachte, maar de "wekelijkse waterwissel" is maar een random gekozen hoeveelheid.
Eigenlijk zou een aquarium zo ingericht moeten zijn dat alleen water aanvullen nodig is en eens in de 3-4 weken misschien 20-25% wissel (ook weer random gekozen).

Mijn idee is dat als een aquarium iedere week een waterwissel echt NODIG heeft, dat er dan iets ondermeten is, je teveel voert, je EI aanhoudt of je bezetting te groot is.

1x een waterwissel overslaan zou 0,0 problemen moeten veroorzaken.
Voor Malawi en andere grotere cichliden aquariums is een waterwissel wekelijks van 50% echt wel aan te raden, maar 1x een waterwissel overslaan geeft niet meteen problemen. Dergelijke aquariums hebben vaak geen of weinig planten, die meehelpen afvalstoffen te reduceren en zijn dus afhankelijk van goede stroming (gasuitwisseling) en filtering (baccie's).

Al doe je het zoals John aangeeft dan kan dat zeker geen kwaad.

Gr. Ed
 
@Jacks malawi gekte Waterwissels zijn helemaal niet zo belangrijk. :) Ik zou me daar echt niet zo'n zorgen om maken voor die twee weken, ook niet met een bak vol cichliden. Waar ben je bang voor, een iets verhoogde nitraat? Onnodig, daar kunnen vissen goed tegen. En als je wat minder zou voeren in de vakantieperiode (voederautomaat op niet te hoge stand) heb je nog wat extra veiligheidsmarge.
 

Terug
Bovenaan