Wat is er nieuw

Vallisneria en lage kh

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
60
In mijn TB bak met een kh van 0-1 en een gh van 5-6 heb ik deze plant staan. Nu hoor je vaak dat deze een hoge kh/gh wenst maar juist in dit bakje groeit het als kool.
In andere bakken met een kh van 7 en een gh van 13 doet hij het lang niet zo goed. Dus ik ga me afvragen of Vallisneria wel echt van die hoge waarden verlangt.

Dat weet ik niet en ik heb hier de gewone zeg maar staan. Niet de krul of de nana of de Gigantea. Maar ik vind daarnaast ook dat ze in de bak met lage waarden beter groeien en mooier blijven dan in de bakken met vissen en verder gemiddelde waarden zoals ik al aangaf.

Ik heb een vallisneria (Recht blad, lengte tot 80 cm) in mijn gezelschapsaquarium.
Ze staan op zwart zand van Hornbach zonder toevoegingen.
Ik gebruik weinig plantenvoeding.
Mijn waarden zijn PH 6.0-6.5, GH3 en KH 2-3.
Het groeit zo verschrikkelijk snel!
Misschien heeft je TB bak wel het beste licht?

Groetjes John.

Dus bij jou ook vrij lage waarden als ik het zo bekijk. Tja, ik las weleens dat het goed is om een stukje schoolkrijt erbij te steken maar gelet op onze waarden valt het best wel mee eigenlijk daarmee denk ik.
Het licht in die Expert30 is wat meer dan in de 60cm bakjes denk ik dus dat kan mede een oorzaak zijn dat hij het daar beter in doet. Maar als ik het zo lees dan kan deze plant het dus duidelijk ook goed doen met een lage kh/gh.

Ik heb de Vallisneria momenteel in twee bakken:

Juwel Primo70: Gh 9 Kh 6,4
SF Home 60: Gh 3 Kh 0

In de Primo groeit hij duidelijk harder in de SF, maar ook daar doet hij het goed.

Handig dat ik net die waarden even uit mijn lijstje kan vissen 😉

Ik hoor nooit over planten die een bepaalde KH eisen.
pH en GH, ja. Maar KH?

Klopt Jurgen want dat zijn de carbonaten. Het gaat dus om de Gh dan😉.

mijn ervaring met Vallisneria is dat de kleine varianten en de spiraal vormige het liefst in vrij zacht water leven/groeien
de gigantea soorten weer niet, of althans in harder water doen ze het prima ook de rode gigantea doet het op leidingwater prima.
ik ben hier een discus bak aan het inlopen met de gigantea er in en deze doet het als een speer!! heb om de 2dagen wel een uitloper.
en ik heb geen voedingsbodem, en ze doen het bij 28.5graden ook prima!
trekken de meeste voeding ook uit het water, of de kleine varianten dat ook doen?

volgens mij zijn vallisneria soorten vooral planten die het uit het water halen.

zelf heb ik spiralis, acsiata en gigantea gehad in neutraal water met een zachte kh/gh (4/5) en deze groeiden allemaal als kool, zonder bodemvoeding.

Alle planten kunnen voeding uit het water halen. Dit is net het leuke er aan. 🙂
Net om die reden krijgen ze submerse bladeren.

Maar idd. Vallisneria vraagt geen speciale zorg.
Naast de rode lotus is dit bij mij een plant die altijd groeit.

Hij doet het verder ook wel "goed" in alle bakjes hier maar het viel me op dat bij juist een lage Gh hij het hier beter doet terwijl ik in die bak ook geen plantenvoeding toedien🙂.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan