Wat is er nieuw

Vallisneria Gigantea en easy-carbo

cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Ik wil in mijn maanvissen bak straks Vallisneria Gigantea gaan planten. Maar nu lees ik dat deze planten eigenlijk niet tegen easy-carbo kunnen. Maar ik wil deze eigenlijk toch gaan gebruiken in kombinatie met profito.
Ik heb geen co2 installatie en voorlopig ook nog geen geld voor. Dus ik ben aangewezen op easy-carbo, aangezien ik niet met bio-co2 aan de slag wil.
Iemand tips of ervaringen met die probleempje?

Is geen zwart-wit verhaal.. kan zomaar goed gaan, heb ik zelf ook ervaren toen ik ooit met carbo werkte.
Dus gewoon proberen zou ik zeggen.

Tsja, ik heb al vaak geprobeerd om Vallisneria goed te houden met easy carbo en is me nooit gelukt.
Met co2 middels gasflessen houd ik ze wel mooi en zit de groei er goed in.

Ik heb er geen ervaring mee maar in de regel lees je negatieve verhalen. maar je kan het natuurlijk proberen.

Ik heb weliswaar geen vallisneria gigantea, maar nana. Echter groeit bij mij de Vallisneria echt zichtbaar harder als ik wel easycarbo toevoeg, als wanneer ik het niet doe.

Ja ik zit echt een beetje te dubben. Je leest dat maanvissen van vallisnera houden. Maar aan de andere kant komt vallisnera niet in het leefgebied van de maanvis voor. En ik wil een beetje richting biotoop gaan. En als ik dan ook nog lees dat carbo een lastig verhaal kan worden met maanvis.Ga ik dan voor die biotoop of voor planten die de vissen op prijs stellen. :juggle:

Easy Life vermeldt dit zelf ook over hun easy carbo dat Vallisneria er gevoelig voor is.

Kreeg ooit een tip om heel voorzichtig te beginnen met toevoegen van easy carbo en dit in een paar weken op te voeren naar de gewenste dosering. De Vallisneria zou zich dan kunnen aanpassen en het wel goed gaan doen.

Ja idd. En eigenlijk ook zonde als het fout gaat met de vallisnera. Is toch weer 3.50 per bosje

cone zei:
Ja ik zit echt een beetje te dubben. Je leest dat maanvissen van vallisnera houden. Maar aan de andere kant komt vallisnera niet in het leefgebied van de maanvis voor. En ik wil een beetje richting biotoop gaan. En als ik dan ook nog lees dat carbo een lastig verhaal kan worden met maanvis.Ga ik dan voor die biotoop of voor planten die de vissen op prijs stellen. :juggle:

Als je meer richting biotoop wil gaan, dan moet je denken aan: zanderige bodem met blad, veel hout, takken en als planten de diverse amazone zwaardplanten. Niet te sterk belichten. Hiertussen "staan" je maanvissen dan.

@ peterdenhaag53 Het dubben is voorbij, ik kwam er achter dat de plant die ik deze week gekocht heb voor mijn bak al uit Afrika komt. :stom: Dus daar ga ik al met mijn biotoop.
Ik denk dat ik dan wel nog een zwaardplant erbij koop ( een had ik al uit de vorige opstelling van de bak) ipv het proberen met de vallisnera.

Zelf heb ik ook maanvissen en vallisneria spiralis en gigantea, het is echt een goede combinatie omdat ze zich graag hiertussen bevinden.
In deze bak heb ik een co2 installatie (zelfbouw, volgens instructies van dit forum en werkt perfect), het aquarium staat per dag ongeveer 2 uur in de zon en heb 10 uur per dag mijn verlichting aan (aquarium-LED's).
Mijn planten doen het erg goed, heb ook kleibollen in de grond (niet in de buurt van de vallisneria) en voeg geen vloeibare plantenvoeding toe.
Het probleem kan dus op verschillende plekken liggen want zoals je ziet kan het zonder te veel moeite ook goed gaan...
Eerder had ik het ook in een bak zitten zonder voedingsbodem of toegevoegde co2 en daar ging het ook goed, puur door het licht...

Planten kan je natuurlijk altijd ruilen met iemand zodat je toch nog naar je biotoop kan werken uiteraard 😉

mijn Vallisneria Gigantea doet het goed op Profito.
zelf zo goed dat ik stekjes kon verkopen. Heb geen voedingsbodem maar gewoon fijn grind.
ze wortelen zich goed en heb veel nieuwe uitlopers.
ik voeg 1x per week een dopje Profito toe.
Helaas werden mijn maanvissen te groot voor mijn Rio 125, maar ze zwommen er graag door heen.
ik heb niets met Co2 of easy carbo.

Ik voeg wekelijks profito en dagelijks easy carbo toe.
Mijn valesneria groeit als kool en geef wekelijks jonge planten weg omdat anders binnen een maand mijn hele bak vol valesneria staat.

Nu met mijn 2 juwel bakken, 1 met rode planten, gebruik ik Ferro en Easycarbo.
en mijn andere bak met Vallisneria, gebruik ik Profito.
Werkt prima, Ferro en Profito 1x per week 1 dopje per bak.

Ik heb er ook goede ervaringen mee.

Moet wel zeggen toen ik zeker wist dat de planten waren aangeslagen heb ik de dosis carbo pas opgevoerd en toen er verlijming onstond en bruine toppen de dosering iets terug geschroefd. Ik heb het in combi met profito gebruikt en dit ging goed.

Moet wel zeggen dat de giganticea er iets gevoeliger voor is dan de andere soorten ik had ook Spiralis en en Nana en die hadden zelfs geen last van de hoge dosering.

Je moet altijd de voeding aanpassen op de behoefte van de planten. Als je je beat doet dan vind je vanzelf een balans.

In ieder geval niet beginnen met de volle dosis bij het planten, die week overleven de andere planten wel

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan