Wat is er nieuw

Vallisneria knippen of .....

• Onderwerp starter Onderwerp starter mekkerink
  • Startdatum Startdatum
M

mekkerink

Guest
Hoi formumleden,

Ik heb Vallisneria in mijn bak op een aantal sprieten zit alg die ik niet kan verwijderen.
Ik wil deze slierten eruit halen hoe kan ik het beste doen gewoon afknippen of de plant uit bodem halen en dan de gehele spriet verwijderen?

BVD Maikel

Tja van de een hoor ik dat afknippen prima gaat en de ander zegt van niet. Ik knip vaak wel gewoon de bovenste delen weg zonder problemen.
Je kan ook het blad onderaan dus helemaal afknippen of verwijderen.
Bij mij gaat het afknippen dus goed maar ja soms ook niet heb ik van anderen gehoord.

De gehele spriet verwijderen heeft mijn voorkeur. Als je 'm afknipt bealgt het overgebleven gedeelte verder tot het uiteindelijk afsterft, maar dit kan lang duren.

Jones zei:
De gehele spriet verwijderen heeft mijn voorkeur. Als je 'm afknipt bealgt het overgebleven gedeelte verder tot het uiteindelijk afsterft, maar dit kan lang duren.

In mijn 60 cm met Pandas heb ik enige tijd terug ivm de lengte ze allemaal op lengte geknipt en dat gaat prima moet ik zeggen.
Maar ja zoals ik al zei hoor ik ook andere verhalen. Ik heb dus de bladeren daar op zo n 30cm lengte afgeknipt.

Mijn valisneria groeide goed totdat ik de bladeren af ging knippen. Ik heb er dus wat minder positieve ervaringen mee. Het blad kreeg rafelige randen op de afgeknipte plek en verslijmde dan helemaal.
Na een aantal keren taste dat ook de plant zelf aan, dus dat doe ik niet meer. Ik knip dan gewoon het hele blad weg, voor zover als dat lukt. (nooit de hele plant eruit halen om dat te doen, dan beschadig je elke keer de wortels en gaat hij eerst de wortels herstellen in plaats van de bladeren 😉 )

Moet ik er wel bij vermelden dat ik geen Co2 of iets dergelijks gaf, dus mijn planten hadden geen overdreven veel voeding voorhanden om te herstellen van een knipbeurt.

Knip ze heel zelden, hoogstens als er eentje met wat alg is. Met snoeien haal ik ze er gewoon uit en pel de bladeren eraf. Voordeel is dat je tevens de uitlopers eruit haalt. Kun je de mooiste bewaren en weer terug zetten.

Ja ik zie ook vaak genoeg aquaria voorbij komen waarin de valisneria gewoon afgeknipt is en het prima eruit ziet. Ik denk dus echt dat het een kwestie van proberen wordt. Kijken hoe jou plant erop reageert en dan weet je genoeg.

Toch is het wel gek.. veel van mijn andere planten kan ik ongeveer helemaal uit elkaar trekken en knippen en alles groeit gewoon verder en een aantal planten die normaal ook niet heel moeilijk doen, gaan dan ineens dood haha

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan