Wat is er nieuw

valse buikwaterzucht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bo c.
  • Startdatum Startdatum
B

Bo c.

Guest
hey allemaal,
wie wat heeft meegekregen weet dat dobby ziek is geworden.
ze had/heeft last van een protozoa.
nu is ze de laatste week opgezet en d schubben staan uit bij de buik (niet de kop.)
haar ogen puilen niet uit en ze zwemt nog goed rond en eet goed.
is dit een gevalletje van valse buikwatzerzucht?

bacterieremmers die ik van de dierenarts meekreeg werken niet.
zoutbadjes vindt ze heerlijk en kikkert ze ook echt van op.

zelf heb ik het vermoeden dat ze nog steeds protozoas heeft.
de dierenarts twijfelde ook of ze geen huidwormen had.

iemand ervaring met dit of vergis ik me toch met de echte buikwaterzucht?

ik ben laatst wel een vis kwijtgeraakt aan de echte variant maar deze was ook binnen 2 dagen dood. terwijl dobby nu al 1 a 2 weken als een milde puffer rondzwemt.

zijn er ook methodes om de valse weg te krijgen? of kan ik iets extras doen als ik de protozoa en wormen bestrijdt?
en welk middel kunnen jullie mij aanraden?

Grappig is dat het het zo omschrijft. Valse buikwaterzucht zegt mij niets, maar in de engelstalige landen hebben ze namelijk twee namen voor deze symptomen.

Dropsy = buikwaterzucht zoals wij die kennen + bacteriele/virale infectie die de organen uitschakelt
Bloat(ing) = het opzetten van de vis door verstopping / een fout dieet, parasieten e.d.

In dat laatste geval zijn de symptomen wat ander (naast de dikke buik) en kan je er dus vaak nog wel wat aan doen.
Ik zou de vis zo spoedig mogelijk ontwormen en tegen protozoa behandelen.
Daarnaast ben ik geen goudviskenner, maar volgens mij lusten ze wel wat groenvoer. Daar kunnen anderen je meer over vertellen denk ik. Doperwten ???

Groet,
Aad

ik weet van de voeding nderhand al alles ze krijgen doperwten wekelijks en ik heb home made gelfood dus daar ligt het niet aan.
wat me opviel was dat andere vissen slijmerige ontlasting hebben wat kan duiden op darmirritatie door bijv. wormen.
maar inderdaad bloATING wordt ook wel eens valse buikwaterzucht genoemd.

mijn vissen krijgen trouwens dagelijk hikari (2 x) rode bloedwormen diepvries(1x) en elke dag wat gelfood.

ze worden op het moment al behandelt tegen protozoa en wormenmiddel is onderweg.

ze is trouwens niet enorm dik het is maar een minimale zwelling aan de link kant die net voor de staartwortel pas begint.
niet het gehele lichaam

Toppie. ik hoop dat het helpt !

Het volgende helpt soms ook weleens:
2 theelepels zout. De vis daar een dag in laten zwemmen dan de bak goed verversen zodat het zout er weer uit is.

het zout weet ik al bij mij ligt het alleen wat hoger
7 gram per liter water.
theelepel ligt daar nog onder.
dit werkt trouwens niet altijd want dit wordt normaal gebruikt om het vocht van de vis af te drijven.
de cellen nemen dan namelijk minder vocht op (ligt aan osmose)

de vis is doodgegaan een dag voor mijn afgesproken datum om hem niet meer te helpen maar af te maken.
rustig ingeslapen.

de buikwaterzucht was weg maar door die zwakte hebben andere ziektes hem afgemat.
helaas vond het een geweldig dier. de rest van de bakken zijn nu wel behandelt en ziekte vrij.
in ieder geval de microscoop toont niks meer.

BlubFan zei:
Het volgende helpt soms ook weleens:
2 theelepels zout. De vis daar een dag in laten zwemmen dan de bak goed verversen zodat het zout er weer uit is.
Twee theelepels zout op hoeveel water?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan