Van 30 naar 60 liter aquarium


L

linda185

Guest
Naar aanleiding van mijn topic in planten, “planten doen het niet goed meer” ben ik aan het overwegen een 60 liter aquarium aan te schaffen ter vervanging van mijn 30 liter. Dit omdat ik eigenlijk geen afstand wil doen van mijn vissen.
Dit zou wel een veel goedkopere oplossing zijn, aangezien ik dit aquarium pas twee maanden heb en een paar honderd euro heb gespendeerd. Vanwege verkeerde voorlichting zit ik nu met vissen die in een te klein aquarium zitten.
Even ter zijde; kun je de winkel die mij dit aquarium en de vissen verkocht heeft hierop aanspreken/aansprakelijk stellen?

Ik wil dus een 60 liter. Maar hoe pak ik dit aan? Als ik een groot gedeelte van het water overhevel, kunnen de vissen er dan direct in? Moet er geheel nieuwe bodembedekking in? Er zit nu flora base van Colombo in.

Waar moet ik allemaal nog meer op letten?

P.s.als dit topic in de verkeerde categorie staat graag verplaatsen.
 
Tja. Dat ligt eraan, hoe dat bakje gekocht is.
En die 60 cm zal je ook in moeten draaien.

Die flora base, zal lastig zijn. om over te zetten.
Door de vissen die erin zitten, tenzij je die tijdelijk ergens anders in zet.
 
Tja de zaak aanspreken zal lastig zijn want ja bewijs het maar eens wat is gezegd. In het water zitten weinig goede bacterien dus dat overhevelen heeft niet erg veel nut. Als je de kleine bak niet meer wil gebruiken dan zou ik de filter daaruit met de bodem overzetten en dan de bodem aanvullen. Als je dan na 4 weken de filter uit de kleine bak weghaalt dan zal de nieuwe die bij de grotere bak hoort wel zijn ingedraaid. De eerste weken in de nieuwe bak weinig voeren en de vissen en de waterwaarden goed monitoren.

Zelf zuig ik de oude bodem af met een stuk tuinslang dus dat lukt hopelijk wel.
 
Je kan een winkel daar niet op aanspreken, er zijn namelijk geen wetten voor.

Goudvis in kom:
De vis past er toch in? Ja....
 
Ook als je een 60-cmbakje neemt, kan die algeneter er niet in blijven, dan kan die namelijk niet groeien en vergroeit daardoor van binnen met een voortijdig overlijden tot gevolg
 
Je kan een winkel daar niet op aanspreken, er zijn namelijk geen wetten voor.

Goudvis in kom:
De vis past er toch in? Ja....


Als je goed stapelt passen er een heleboel in;)

Het is jammer dat er vaak geen of slechte voorlichting wordt gegeven.
 
Ik vind dat als ik specifiek vraag: “is deze vis geschikt voor dit aquarium en zijn het er niet teveel” en men dan zegt ja, gaat makkelijk, dat is misleiding...
 
Dierenwelzijn boeit ze niet blijkbaar. Harde euro's wel en daarom geven ze altijd advies wat goed is voor hun portemonnee. Dat soort zaken dus voortaan vermijden en naar zaken gaan die goed aangeschreven worden.
 
Altijd wil ik niet zeggen maar bij een deel gaat dit wel op in elk geval.

Ik bedoelde ook dat die betreffende zaken altijd verkeerd advies zullen geven omwille van hun portemonnee, niet alle zaken :p. De goede LFS doen dat niet en krijgen daardoor een goede naam. Je merkt dat ook vaak al als je vraagt naar bepaalde 'moeilijkere' vissen. Ze vragen dan vaak wat voor aqua je hebt en hoe je biotoop of vissenbestand is. Dit zodat ze je goed kunnen adviseren.
 

Terug
Bovenaan